Kamratposten 130 år
Kamratposten fyller 130 år. En favoritläsning för min del för sisådär 65 år sedan. Grattis!
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-02 14:01 av Cojimar
Så här firades KP i en morgonsoffa för fem år sedan.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Jag fick den i skolan för att läsa när jag var runt 10.
Kommer ihåg att jag läste den, men jag minns inte om jag fick den i skolan eller om vi prenumererade på den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Som jag kommer ihåg det fick vi tidningen till att börja med, sedan fick man prenumerera. Det fanns en annan tidning samtidigt, Lyckoslanten, som gavs ut av Sparbanken. Den var lite präktigare, och hade en serie som hette "Spara och Slösa". Den förnuftiga Spara fick av någon märklig anledning alltid rätt…😉
Och nu kommer det märkliga: när jag kollar så visar det sig vara Sveriges äldsta tidning för barn, och den ges fortfarande ut! Den är dessutom kostnadsfri, och jag funderar på hur Swedbank och Sparbankerna kan få ge riktad reklam till skoleleverna i samarbete med skolan. Skumt…🤔
#4: Som barn till en bankkamrer, och boende i samma hus som banken, så var Lyckoslanten i princip obligatorisk läsning hemma hos oss. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vi fick våran KP i skolan men har för mig att det bara var i någon enstaka klass, kanske i 1-2 klass.
Vi fick aldrig något erbjudande om prenumeration men detta var ju i slutet av 60 - talet så det kanske inte fanns då.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
KP är en fantastisk tidning!
#5 Nu blev jag osäker. Det var kanske Lyckoslanten dom delade ut till oss i skolan.
#8: Det är inte helt omöjligt att det var båda. Lyckoslanten har jag bestämt för mig lämnades ut i skolorna.
Matinédags för alla Lyckoslantendiggare! 😉
https://www.filmarkivet.se/movies/spara-och-slosa-pa-aventyr/
#10: 👍😊
#8,9. Jag blir osäker nu också, vet i alla fall att vi fick en tidning genom skolan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi fick Lyckoslanten i skolan som i sin tur fick den från Sparbanken.
Kamratposten prenumererade jag på under några år. Kommer inte ihåg hur jag kom i kontakt med den men minns den som intressant och kul.
Ser att det går att köpa jubileumsnumret av KP från förlaget för den som vill återuppleva gamla minnen. Länkar inte eftersom jag inte vill göra reklam, men den som vill hittar säkert fram.