Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettprylar
Läst 243 ggr
Carmarino
3

Klockor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag letade efter en sak i en av mina lådor så insåg jag att jag har en väldig massa klockor - och jag använder inte ens armbandsur längre. 😁

Här är de lite mer "vanliga" uren - 20 stycken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2

Den tredje från höger (bredvid de röda) är lite speciell, så här är en närbild på den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2

Har även två lite "finare" klockor. Den till vänster fick jag för "lång och trogen tjänst" (= 15 år) på en tidigare arbetsplats. Den till höger är arvegods. Fick den av min mor, som i sin tur hade ärvt den efter sin mor, min mormor alltså. Tror dock att armbandet är utbytt, för jag har för mig att mormor hade ett annat armband.

Carmarino
2

Närbild på arbetsklockan.

Texten lyder:
CERTINA
QUARTZ
SWISS MADE

• Redigerat 2022-09-24 16:21 av Carmarino
Carmarino
2

Närbild på mormors klocka.

Texten lyder:
President
De LUXE
INCABLOC
ANTIMAGNETIC

• Redigerat 2022-09-24 16:21 av Carmarino
GikMio
2

Har inte haft armbandsur på åratal. Men har den senaste använda sparad.

Carmarino
0

Många av mina är reklamklockor, men jag har använt flera av dem, dock inte alla. Den röda längst till höger har jag inte ens tagit av plastskyddet på glaset på. Den ligger dessutom normalt i "originalförpackningen" (bubbelplast i plastpåse). 😊

• Redigerat 2022-09-24 16:25 av Carmarino
[Vargnatt.]
1

Men vilken underbar samling du har kvar av dina klockor. Jättefränt att du sparat dom 😎

Jag använder armbandsur idag men inte digitala såna men sparat mina genom åren har jag inte men det kanske jag skulle ha gjort och flera känner jag igen som jag sett eller haft någon liknande nån gång.

• Redigerat 2022-09-24 16:30 av Carmarino
  • Redigerat 2022-09-24 16:26 av [Vargnatt.]
[Vargnatt.]
1

Ursäkta varför blev texten så där skrikstor för, försökte redigera och ber om ursäkt för jag vet inte vad som hände där. Pinsamt.

Carmarino
1

#8: Du hade skrivit "#" med blanksteg efter utan någon siffra. Då blir det rubrik istället. Har ändrat. 😊

Carmarino
1

#7: Är ju lite av en hamster, så jag har mycket sparat. 😊

[Vargnatt.]
1

#9: Tack snälla du som redigerade och förklarade 😎

Tarotstollan
1

Jag har också haft en massa klockor, mest från ett smink företag som delar ut dem "gratis" när man köper för en viss summa av dem.
Tyvärr har många av dem gått sönder, mest för att jag slår sönder glaset på dem! Fattar inte hur jag bär mig åt.
Vissa har armbandet gått av på och även visare har lossnat, så jag gjorde en rensning för några år sedan och kastade alla trasiga, det var minst ett tiotal.
Har många kvar ändå men eftersom batteriet är dött, så går de ju inte att använda ändå och jag "får" ju nya klockor med ojämna mellanrum från smink företaget och då använder jag dem istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

#12: Har en del sådana också, dock inte från något sminkföretag. (Använder inte smink.) Minns inte vilket företag, men jag tror att det är de fyra näst längst till vänster. Sedan är det en del andra reklamklockor också.

Såvitt jag minns går det att byta batteri på de flesta, men jag är inte säker på att det går på alla. Vet att jag i alla fall bytt på flera av dem. Det var på den tiden det stod skyltar i många affärer "byt ditt klockbatteri här, endast 25 kronor". 😄

Tarotstollan
1

#13. Ja, egentligen ett skönhets företag (använder inte smink heller), jodå jag har bytt batterier i flera av klockorna men som sagt nu mera ligger de bara i en låda.
De är ju så billiga så batteri bytet kostar mer än klockan. Oftast har jag köpt batteriet och bytt själv.

Carmarino
0

#14: Orkade aldrig byta batteri själv. Eftersom det var så billigt (25 kronor var inklusive batteri) så brukade jag passa på när jag skulle till någon affär där de hade det erbjudandet. Jag kan förvisso minnas fel, så att det kostade 35 kronor, men det var fortfarande billigt.

Fornöga
1

SAM_8429.JPG

Vet inte om det är så mycket att yvas över, men jag uthärdade tillräckligt länge på en arbetsplats för att få det obligatoriska gulduret.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Fornöga
1

SAM_8511.JPG

Ett annat guldur, en Seiko, ett arvegods som jag tror är inköpt i Japan.

Tarotstollan
1

Jag fick inte ens så mycket som Hej Då, när jag slutade.
Var sjukskriven i över 12 år, så när jag ville ha mitt avskedspapper, så hade de t o m svårt att hitta mitt anställningsbevis.

Carmarino
1

#18: Trist när det är så. Min mor råkade ut för samma sak.

GikMio
2

På tal om klockor. Väggklockan i köket står på fyra minuter över tio. Det har den gjort i ett år nu 😂

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite klockmusik som omväxling.

"My Grandfathers Clock", här med Foster and Allen, skrevs redan på 1870-talet, men spelades in första gången 1905. Under årens lopp har den sedan spelats in av en rad artister, som Johnny Cash, Shadows och "vår egen" Little Gerhard.

• Redigerat 2022-09-30 19:49 av Fornöga
Tarotstollan
4

#20. Då är den som de säger rätt 2 ggr om dygnet!

GikMio
1

#22 Om exakt två timmar visar den rätt 🙂 Är inte beroende av den sortens klockor länge. Har ju klockan i mobilen.

Fornöga
1

#23 Jag använder aldrig armbandsur och har aldrig mobilen med mig när jag är ute. Men när jag är hemma omger jag mig med klockor "i varje hörn", även om jag kanske inte tittar så ofta på dem.

Tarotstollan
1

Jag har klockor överallt, t o m i hallen och inne i badrummet!

GikMio
3

19.00..19.00 och 10.. pip 19:00 och 20.. pip.. Visst är fröken Ur nostalgi? Även om få använder tjänsten idag.

Tarotstollan
1

Det händer ju ibland att strömmen stängs av och klockradion står och blinkar, då brukar jag ringa och kolla så jag får exakt rätt tid.

Fornöga
1

"Ursäkta vad är klockan" tycker jag är en "ur-rolig" film. Jag har sett den några gånger och har den som köpvideo.

• Redigerat 2022-09-30 20:30 av Fornöga
GikMio
1

#28 En klassiker med en av dom bästa komiker som finns. John Cleese 😁

GikMio
1

OT: Cleese har varit i Sverige flera gånger. Men han besökte Karlstad för några år sedan. Det var många damer som nog var knäsvaga. Han är rolig och engelsk gentleman ut i fingerspetsarna 🙂

Carmarino
3

Har också klockor i nästan alla rum, inklusive badrummet. I vissa rum har jag ett par stycken. Det är bara i arbetsrummet jag inte har någon - förutom den i datorn.

De flesta klockorna ställer tyvärr inte om sig själv, så det tar en stund varje gång det är dags att byta till sommartid/normaltid. 😖

Numera ringer jag aldrig Fröken Ur. Hon finns ju på nätet helt gratis. 👍😊

http://www.frokenur.com/aad/aktuell-tid

Fornöga
2

En liten påminnelse, natten till ära…🕒🕑😉

• Redigerat 2022-10-29 21:04 av Fornöga
GikMio
1

#32 En fråga av nostalgiska skäl. Det var i slutet av 1970-talet man började vrida klockan fram och tillbaka?

Fornöga
2

#33 Enligt Wikipedia m.fl. källor var året 1980 (för vår del).

Sista söndagen i oktober ställer vi om klockan till vintertidI Sverige har vi ställt om klockan sedan 1980. Fram till 1996 varade sommartiden till slutet av ...
  • Redigerat 2022-10-29 22:02 av Fornöga
[Vargnatt.]
1

Ställde om klockorna redan igår och pling nu ställde datorn precis om i skrivande stund. Lite trökigt det där med klockorna det bara rör till det 😂

Sabah
1

#35: Ja, verkligen, det bara rör till det! På alla tänkbara sätt! 😆

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
1

#20: Som här, fast min står på ca 10,30. 😅 (Funkar inte att byta batteri och ställa den rätt, det är något annat fel.)

Ställer för övrigt bara om klockradion, datorn och telefonen ställer om sig själva! 🙂🕰️

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

Ställde om de flesta klockorna och alla timers igår. Resten uppdaterade sig själv klockan 3.00. 😊

Fornöga
1

Många av oss hade kanske ett gökur i barndomshemmet, åtminstone hade jag det, och fascinerades förstås som andra ungar av göken som slog upp luckan och gol.

Men hade Franz Anton Ketterer från Schwarzwald den där gången omkring 1730 realiserat sin alternativa idé till göken och ersatt den med en tupp hade vi idag kanske haft tuppur istället.

Ännu idag produceras gökur, men de som görs hantverksmässigt i trä har blivit allt mer sällsynta.

Källa.

• Redigerat 2024-05-13 10:04 av Fornöga
Fornöga
1

#39 Fördjupning om gökuret och dess historia här.

The world’s largest cuckoo clock can be found deep in Germany’s Black Forest. Measuring 4.5 by 4.5 meters, it runs just like a regular cuckoo clock. The gian...
Fornöga
1

#40 En galen strid: finns världens största gökur i Schwarzwald elller i - Ohio? Enligt Guinness rekordbok är den senare rekordhållare.

World's Largest Cuckoo Clock located in Sugarcreek, Ohio USAWatch other Cuckoo Clock Videos: https://youtu.be/J0uyCMQJN0ghttp://youtu.be/O44g7TQvd3g
  • Redigerat 2024-05-13 10:24 av Fornöga
Fornöga
1

#39 ff Ett annat ur med lokalhistorisk anknytning har vi ju på närmare håll i form av Moraklockan, som liksom gökuret är välbekant från många hem. Men varför kallas den just "Moraklocka"? Svar här!

• Redigerat 2024-05-13 10:49 av Fornöga
Carmarino
0

#39: Tror inte jag ens har sett ett gökur i verkligheten. Kan inte minnas att någon i släkten eller bekantskapskretsen hade ett. 😊

Fornöga
1

#43 Va! Nu ser jag ut som ett gökur i fejset…😮

Carmarino
1

#44: Jag kan minnas fel. Mitt minne har alltid varit dåligt. 😁

Fornöga
2

#45 "Ur-dåligt" minne kan man kanske säga i det här sammanhanget? 😉

Carmarino
1

#46: 😁

Fornöga
1

Elisabeth I, först ut med armbandsur?

Idag är det en självklar accessoar för många, men när och hur kom armbandsuret till? Upptäck historien om det bärbara uret.