Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 503 ggr
GikMio
4

Nostalgi för alla stockholmare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom som mest skriver här är inte stockholmare, men kanske någon stockholmare trillar in här. Bilder från Stockholm 1976 och en av Abbas vackraste låtar..

GikMio
4

Jag är född i mitten av 70-talet i Säffle i Värmland och bott i landskapet hela livet.Jag är inte så speciellt berest.. Har varit i Oslo och Köpenhamn, men Stockholm är speciellt. Första gången jag besökte Stockholm var i tonåren. Innan dess hade jag bara upplevt staden på film.. Har i vuxen ålder besökt den ett flertal gånger. En vacker stad .

• Redigerat 2023-03-25 03:59 av GikMio
Carmarino
3

Är född i Skåne och har bott här nästan hela mitt liv, men bodde i Stockholm fem månader när jag studerade. Trivdes väldigt bra där.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
4

#2 Morsan är också från Säffle i Värmland. Bodde några år i Sundbyberg. Trivdes också bra. Det var då det var trafikomläggning (1967) och jag tror även om vi är inne på trafik hon hade S-märkt registreringsskylt och folk släppte fram henne för här kom en böna från landsbygden. S stod för Värmland.

johan
4

Svårt att komma över att staten startade Clock för att konkurrera med McDonalds. Bamse istället för andra leksaker i ”happy meal ”.

Men Stockholm är vackert. Har bott i närheten eller i Stockholm hela mitt liv. Promenerar för det mesta när jag ska någonstans innanför tullarna.

Lustigt att det nästan var svårt att se skillnad på t ex Sergelgatan då och nu.

Mvh // Johan

GikMio
2

#4 Stockholm precis som Göteborg gick väl igenom en form av omvandling. Gamla kvarter revs för nybyggnation. Men det var nog före 1976.

Fornöga
2

Stockholm är en vacker stad på sina håll, det kan man även som boende i Storgöteborg "erkänna". Fast det var rätt tradigt med alla resor till huvudstaden för möten och utbildning på den tiden man var yrkesverksam med HK där.

Hann faktiskt besöka Klarakvarteren i unga år innan Norrmalmsregleringen satte fart.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

kamera0710
4

Är i Stockholm en hel del, eftersom jag har fått flytta till Södertälje av arbetsmarknadsskäl. Snart 15 år sedan jag flyttade ner, efter slutförd utbildning på Umeå universitet och kortare vikariat på miljökontoren i Vilhelmina och Storuman. Men hade jag fått vara kvar i Vilhelmina hade jag nog stannat där. Kände mig inte alltför uppåt när jag tvingades lämna Västerbotten.

GikMio
4

Nostalgiskt sett så är Skinnarviksberget på Södermalm ett perfekt turistmål för oss utifrån. Där kan man blicka ut över fjärden till stadshuset på Kungsholmen. En klassisk vy från gamla svartvita pilsnerfilmer. Det är ungefär likadant som för 80 år sedan. Sedan kan man även vandra runt i omgivningarna där dom gamla söderkåkarna låg.

Fornöga
2

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

På 1950-talet påbörjades Norrmalmsregleringen och de gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms city. Hör antikvarie Katinka Bergvall och m...
Fornöga
2

#9 Klarabohemerna bidrog nog en hel del till vår bild av det gamla Klara.

Guldåldern för den skara författare och andra kulturarbetare som satte färg på de gamla Klarakvarteren på Norrmalm i Stockholm inföll på 1930- och 1940-talen. Följ med till rökiga ställen som Café Cosmopolite och Tennstopet, och möt Nils Ferlin, Ester Sjöblom, Harald Beijer och alla de andra.
Fornöga
2

I det här sammanhanget är det förstås svårt att förbigå alla sånger som tillägnats Stockholm- här påminns man om en del av dem.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-03-26 10:55 av Fornöga
GikMio
3

#0 1976 är ju även året då dåtidens Stockholm dokumenterades på film och tv. Mannen på taket är ju inte bara en bra thriller utan även en Stockholmsskildning med scener tagna från luften. Sedan finns även kungen och drottningens bröllop med kortege genom centrala Stockholms gator arkiverat på SVT Play.

Mandra
2

#0: Lär vara en av hans egna favoritlåtar också. :)

Mandra
2

#0: Själv är jag född och uppvuxen på Lidingö. Ett stenkast från Millesgården.
Men L-ö är ju nästan Stockholm även om det är en egen stad. :)

GikMio
3

#14 Förr så var alla Stockholmare höll jag på att säga 😁
Åtminstone här i Värmland var dom som bodde i Solna, Huddinge, Nacka, Lidingö, Sollentuna mfl Stockholmare 🙂 Även dom som var inflyttade hit med anor därifrån. Det var stockhölmarn hit och dit..

Minns även namnen i olika filmer från förorterna. Rågan och Sumpan 🙂

Mandra
1

#15: ja precis…eller nollåttor (08) som man sa :)

GikMio
2

#15 Rågan var Rågsved. Även kallad Drågsved. Där bildades Ebba Grön en gång i tiden. Sumpan var Sundbyberg där min mor en gång levde och verkade.

GikMio
2

Jag var på några skolresor till Stockholm åren 1989-93. På högstadiet fick vi en kväll på Gröna Lund efter en eftermiddag på Skansen. På resan med gymnasiet varvade vi nöjesliv med studiebesök. Bodde då på HMS af Chapman på Skeppsholmen.

Carmarino
1

När jag gick i trean på gymnasiet åkte hela klassen till Stockholm och bodde på vandrarhem, dock inte af Chapman. En klasskompis och jag åkte upp själv kvällen innan och gick på Hayati's Café. Vi var lite bekanta med de som spelade där nämligen, så vi skulle kolla in dem.

Vi var uppe hela natten och gick sedan till Centralen för att möta övriga klasskompisar. Resten av dagen bestod av diverse studiebesök och på kvällen var det dags för Gröna Lund. Som jag minns det gick jag och klasskompisen till vandrarhemmet vid åttatiden på kvällen, för då var vi så trötta att ögonen gick i kors. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
1

#0: jag är uppvuxen i Stockholm…min styvfar var uppvuxen på Söder, så han pratade söder-slang.

"Han fick en tjottablängare mellan lysmaskarna och fick åka plingeling-droska till pusselavdelningen."

Vet ni vad det betyder? ;)

Carmarino
1

Ungefär "han fick ett slag mellan ögonen och fick åka ambulans till sjukhuset/kirurgen/akuten" tror jag. 😊

GikMio
1

#19 Vi bodde några nätter på af Chapman.. Eller snarare klev ombord då det är ett gammalt skepp omgjort till vandrarhem för dom som inte vet. Det var nolltolerans med alkohol i form av att medhavd alkohol inte var tillåtet ombord. Vi var på ett ställe som hette Melody i Kungsträdgården, men var tvugna att vara tillbaka kl. 02 annars fick vi övernatta på någon parksoffa eller på kajen 😁

Carmarino
0

#22: Har åkt förbi af Chapman men aldrig varit ombord. 😊

GikMio
2

En gång i min ungdom reste jag till Stockholm bara för att komma ut. Bussresan kostade endast 200 kr tur och retur 🙂 Bara gick runt i ett somrigt Stockholm. Mötte Ernst Brunner på Hornsgatan på Söder. En Stockholmsklassiker 😁

GikMio
2

Läste Sivar Ahlruds deckare om tvillingdetektiverna min ungdom.. Kaptensgatan på Östermalm höll dom till. Var tvungen att åka dit och kolla in,.
Sivar Ahlrud som man man växt upp med var ingen författare. Han var en pseudonym och var flera författare
… Men bra

GikMio
2

Ett tips om man har några dagar i en storstad som Stockholm är att bara gå runt i kvarteren och få in en del nostalgi i form av det man sett och läst i film och litteratur.. Och läsa den största (?) Stockholmstolkaren Per Anders Fogelström..

Mandra
2

#26: ja Fogelström är ett måste. :)

GikMio
2

#27 Mina drömmars stad är en litterär klassiker om Södermalm i Stockholm.. Jag tror han levde på Söder hela sitt liv.

Fornöga
1

Man behöver inte vara stockholmare för att känna upptäckarglädje vid besök på Stockholmskällan.

Stockholms historia i ord, bild och ljud
GikMio
2

Cornelis Vreeswijk hos Carl-Anton i Vita Bergen på Södermalm sändes i SVT sommaren 1986. En Stockholmsklassiker som berör alla. Redan då hade tydligen den svåra och smygande sjukdomen slagit till.. Cornelis dog på hösten året efter..

GikMio
1

#30 Granne med Hasse och Tages skrivarstuga. Riktig stockholmsnostalgi likt båten på ett annat ställe i stan som just Cornelis Vreeswijk tillsammans med Fred Åkerström underhöll på. För oss yngre generation så har man hört i efterhand en öl och smörgås 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Ords_skrivstuga

GikMio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick tag i boken Huvudstad i omvandling om hur Sveriges huvudstad även kallad Nordens Venedig och staden på holmarna förändrats under 700 år. Av Thomas Hall (1999) och utgiven av Sveriges Radios förlag. Bortåt 250 sidor och given för både stockholmare, stockholmsintresserade och övriga.

GikMio
2

#32 En bild från boken. Hamngatans västra del steg kraftigt mot Malmskillnadsgatan. Det var väl upp mot Malmskillnadsgatan som Palmes mördare flydde via Brunkebergsåsen. En bild från 1957 och ett idylliskt Stockholm i Lilla Fridolf-miljö.

Mandra
1

#33: min gubbe var i stan under mordkvällen och han såg Palmes mördare när denne var på väg till mordet.

Carmarino
1

#34: Fick han vittna?

Mandra
0

#35: nej han berättade inte vad han såg…men han såg vem det var också.

GikMio
1

En bild från boken Staden av Jeppe Wikström utgiven 2003 sidan 54. Spiran och stadhustornets terass. Stockholms stadshus är en symbol både nostalgiskt och i nutid över staden.

Fornöga
2

Gustav den VI Adolf inviger sista länken i Stockholms tunnelbana 1957. Första linjen öppnades 1950- dags för 75-årsjubileum nästa år alltså.

Fornöga
2

Hötorgets tunnelbanestation skall återfå utseendet från 1959. Årtalet valt för att man har sparat flest detaljer och ritningar från det året.

Hötorgets tunnelbanestation är en av Stockholms äldsta och nu behöver den rustas upp.Men stationen ska inte få ett helt nytt utseende, utan återfå ett ...
GikMio
2

Googla 29 juni 1958 och ni lär hamna på Råsunda stadion i Solna. Dom stockholmare som var på plats och resten av tillresta från övriga landet blir färre med åren Att en VM-final i fotboll spelats i Stockholmsregionen slår ut sommar-OS 1912 och allt annat.

Fornöga
1

#4 Mer om Clock och staten här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
GikMio
3

#32 Från boken. Sidan 73 med bild och bildtext, en bild från Klevgränd på Katarinabergets sluttning mot Götgatan. Huset i bildens högra kant är från 1500-talet och anses var Södermalms äldsta bevarade. Troligen för många av oss utifrån första tanken en vy från Gamla stan

Fornöga
1

Saga Loxdal guidar i ett Stockholm som kanske inte ens huvudstadsborna själva är så familjära med. DN-reportage (Ej premiumarikel initialt.)

DN följer med till Sagas okända Stockholm. – Varje kvarter bär på så mycket, säger tiktokaren Saga Loxdal.
GikMio
2

En bild ur boken Vårt gröna Stockholm av Bengt Edlund. Utgiven 2018 av Stockholmia Förlag.

Ladugårdsgärdet är det nog många som minns som barn när man såg på tv eller på bild .I närheten sänds radio och tv ut i landet, men det såg inte ut som en jättestor stad man hörde talas om då. Stockholm är fylld av vackra gröna oaser, parker och fågelkvitter med storstadspulsen nära inpå

Carmarino
2

#44: När jag gick sista året på gymnasiet var vi på klassresa till Stockholm i slutet av maj. Då kunde man gå upp i Kaknästornet, så det gjorde vi. Trots att jag lider av svindel så hade jag inga större problem med Kaknästornet. Utsiktsvåningen var nämligen försedd med kraftiga galler, vilket räckte för att jag skulle känna mig trygg trots höjden. 👍

Fornöga
2

#44 #45 En gång i tiden var det tradition att någon jägare som sköt årets första sånglärka på Ladugårdsgärde gick upp till slottet och fick en slant av kungen för den. Men Oscar II tyckte ( med all rätt) att det var barbariskt, så han satte stopp för den sedvänjan..

Ännu idag har lärkorna det kämpigt på Gärdet, fast av andra orsaker.

Länk.

GikMio
1

#45 Finns en sketch med Robert Gustafsson. Minns inte om det var humorserien Grogg eller något med Killinggänget där han var kypare och serverade mat i Kaknästornet. Men bytte ut a:et mot ett u 😁

GikMio
1

#44 Ytterligare en bild från Bengt Edlunds bok Vårt gröna Stockholm. Bilden finns på sida 75 och är från Rålambhovs friluftsteater på Kungsholmen 16 juni 1953. Det var i Rålambshovsparken som svenska fotbollslandslaget hyllades i tv efter bronset i fotbolls-vm sommaren 1994.

Carmarino
1

#48: Är bilderna från den boken fria att använda? Så att jag inte blir ansvarig för att bryta mot upphovsrätten. 😉

GikMio
1

#49 Hur många bilder har jag inte lagt ut genom åren från diverse böcker här. Jag har uppgett källor i form av böcker, författare, och förlag. Ser det som marknadsföring att läsa böckerna istället..

Carmarino
1

#50: Tror tyvärr inte de som har rätten till bilderna alltid ser det så, men oftast bryr de sig inte om att anmäla.

Fornöga
1

#38 Den 1 oktober är det 75 år sedan Stockholms tunnelbana invigdes.

Länk. Ej läslåst i nuläget.

Tricken, tuben, sossesnöret. Den 1 oktober 1950 invigdes tunnelbanan. Den är inte bara ett kommunikationsmedel utan avgörande för stockholmarnas självbild.
Fornöga
1

Tunnelbanan i Stockholm firar 75 år – från Gröna linjen till kommande gul linje har kollektivtrafiken förändrat huvudstaden och fortsätter att växa. – Tunnelbanan är ett kännetecken för Stockholm, säger Camilla Palmberg Rödin, intendent på Spårvagnsmuseet
Fornöga
1

Mellan 22 november och 23 december anordnas vad som brukar sägas vara Sveriges äldsta julmarknad, nämligen den på Stortorget i Gamla stan.