Minnesboken #2
I den här tråden kan vi minnas de idoler vi har mist. Det är dock inget som hindrar att vi gör egna trådar för dem om vi känner att vi vill det.
Bild från Pixabay.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-08-06 11:39 av Carmarino
- Redigerat 2024-05-14 00:11 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
John Gosling, tidigare keyboardist i The Kinks, har gått bort, 75 år gammal. Han var medlem i bandet mellan 1970 och 1978.
https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/the-kinks-tidigare-keyboardist-d%C3%B6d-1.106511431
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-08-06 11:53 av Carmarino
Freddy Mercury och David Bowie är musiker jag fortfarande inte kan fatta att de är borta.
/Maria
#2: Nej, det är vissa artister som är tidlösa. Såg nyligen den brittiska dokumentären "George Michael - ett porträtt" och det kändes märkligt att han varit död i snart sju år.
https://www.svtplay.se/video/KNw7Lw7/george-michael-ett-portratt
#2: Håller med!
Sixto Rodriguez, mera känd som "Sugarman", har avlidit i en ålder av 81 år. Han "återupptäcktes" 2012 av Malik Bendjelloul som fick en Oscar för dokumentären ”Searching for Sugarman”.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-08-09 13:52 av Fornöga
#5: Tråkigt. 😢
Köpte CD:n för en hel del år sedan. Har inte lyssnat på den särskilt mycket, men jag har för mig att den var bra.
- Redigerat 2023-08-09 15:38 av Carmarino
SVT Play visar nu dokumentären "Searching for Sugar Man". Kan ses till torsdag 31 augusti.
Detroitmusikern Sixto Rodriguez spelade in två skivor på sjuttiotalet som båda floppade. Skivbolaget gick i konkurs och Rodriguez gav upp sin musikkarriär. I Sydafrika kopierades skivorna och blev megahitar, de har sålt platina flera gånger om men Rodriguez visste ingenting. Regi: Malik Bendjelloul.
https://www.svtplay.se/video/jzBRYJj/searching-for-sugar-man
Robbie Robertson, förgrundsgestalt i The Band har lämnat jordelivet i en ålder av 80 år.
"Bort gå de, stumma skrida de en efter en till skuggornas värld," som Fröding skrev.
#8: Ännu en. Det är många nu. 😢
The Band är för mig rätt anonyma, även om jag känner igen ett par av låttitlarna när jag läser dem. Hade dock inte själv kunnat komma på en enda om jag fått frågan.
#9 Billboard har precis (för nio minuter sedan faktiskt) lagt ut/uppdaterat en artikel om artister avlidna hittills i år. Tung läsning…🥀
- Redigerat 2023-08-10 11:18 av Fornöga
#10: Rätt många där som jag inte vet vem är.
#11 Det är ju mycket anglosaxiskt, men vid en summarisk koll hittar jag åtminstone en svensk- Lasse Wellander, som vi ju skrev om tidigare i år.
Vid samma sökning hittade jag ingen som vi "missat", vi har nog fått med de "tyngre" namnen.
#12: Ja, Lasse Wellander hittade jag också. Nej, jag tror inte vi missat någon. Åtminstone inte av dem som är någorlunda kända i Sverige.
Michael Parkinson har avlidit i en ålder av 88 år. Jag brukar nästan aldrig titta på "talk shows" med för hans program gjorde jag gärna ett undantag. Han verkade genuint vänlig.
#14: Brukade också titta på honom ibland, men de sista åren av pratshowen blev han lite mindre vänlig tydligen. Minns inte vilken artist det var men jag har för mig att det var en kvinnlig skådespelare (kan ha varit Meg Ryan) där han var direkt oförskämd mot henne.
#15 I så fall har min minnesbild spelat mig ett spratt. 😏
#16: Det beror ju på om du tittade på just de avsnitten eller ej. Under större delen av hans karriär var han sådan som du minns honom.
Det var Meg Ryan han intervjuade:
https://metro.co.uk/2023/08/17/michael-parkinson-dead-meg-ryan-interview-19348510/
Bernie Marsden, brittisk gitarrist och en av grundarna av rockbandet Whitesnake har avlidit i en ålder av 72 år.
#18 Gillar Whitesnake men aldrig hört hans namn. Whitesnake var förövrigt ett band med några från Deep Purple. David Coverdale och Jon Lord.
#18 Det här framträdandet för bara ett år sedan med Marsden imponerar på mig.
Den danske artisten Eddie Skoller har avlidit i en ålder av 79 år. Skoller hade en verkligt internationell bakgrund- han föddes i Missouri, USA av en svensk mor och en rysk far, men bodde i Danmark större delen av sin karriär. Skoller hade en del framgångar i Sverige, fast längre tillbaka.
- Redigerat 2023-08-28 10:27 av Fornöga
#21: Så tråkigt. Han var en av mina favoriter. Särskilt hans version av What did you learn in school today. Den har jag skrattat åt många gånger.
Hörde talas om honom en hel del i form av underhållningsprogram under 80-talet. Och att han var gift med en betydligt yngre kvinna ett tag. Den skönsjungande Sissel Kyrkjebö från Bergen i Norge.
Roger Whittaker har avlidit i en ålder av 87 år. Han har varit en av mina favoriter, och samma var det för min mellanbror, som lät hans "The last farewell" spelas på sin begravning.
#24: En favorit även för mig. Många vet nog inte att han gjort en engelsk version av Änglamark.
#25 Hade jag ingen aning om.
/Maria
#26: Inte jag heller tills för några månader sedan när jag hörde den på P4 Plus.
David McCallum, inte minst känd för rollen som Illja Kurjakin i kultserien "Mannen från Uncle" på TV har avlidit i en ålder av 90 år.
#28 Kommer ihåg honom, främst för "Den osynlige mannen", men vill minnas att jag även såg åtminstone några avsnitt av "Mannen från Uncle".
Min man gillade "Mannen från Uncle" Jag har aldrig sett den.
Däremot gillar jag hans roll Ducky i Navy CSY.
/Maria
Hans Mosesson, "den egentlige ICA-Stig" men med ett bredare register än så, har avlidit i en ålder av 79 år.
- Redigerat 2023-10-27 09:51 av Fornöga
#31: Tråkigt. Gillade honom som ICA Stig. 😥
Minns när han var aktiv som Stig och jag hamnade i kö på just ICA bakom honom. Kändes mysko😉
Vi bor ju inte så långt ifrån där han bodde.
Annars är det främst Nationalteatern jag bäst minns honom.
Vila i frid.
/Maria
- Redigerat 2023-10-27 09:57 av Maria
Det var nog först i ICA-reklamen jag lade märke till honom och hans namn. Minns hans roll i såpan Andra Avenyn också..
Matthew Perry från tv-serien Vänner har hittats död i sitt hem i Los Angeles, 54 år gammal.
https://www.gp.se/kultur/kultur/v%C3%A4nner-stj%C3%A4rnan-har-hittats-d%C3%B6d-1.113937461
- Redigerat 2023-10-29 03:23 av Carmarino
#35 Ledsamt.
Vänner följde jag. En så himla bra serie.
/Maria
#36: Ja, jag brukade också titta på den. Det händer att jag tittar på någon repris också. TV3 visar den nästan varje dag.
#35: läste det nyss í Irish Times.
Trodde inte att det var sant först. 😭
#38 Hans stackars kropp har nog tagit mycket stryk av allt missbruk.
/Maria
#39: Förmodligen, men fortfarande sorgligt. 💔
54 är ingen ålder alls.
På fredag den 10 november kl. 19.00 börjar TV3 att sända Vänner från första avsnittet. Det blir två avsnitt efter varandra varje dag måndag-fredag. (De börjar om från början, för allra sista avsnittet av serien sänds på torsdag.)
Bo "Skumberg" Mårtensson har avlidit, 76 år gammal.
George Brown, trummis och en av grundarna till den klassiska r'n'b-gruppen Kool & The Gang har avlidit i en ålder av 74 år, meddelar SVT Kultur.
- Redigerat 2023-11-18 07:49 av Fornöga
Skådespelaren Fredrik Ohlsson har avlidit, 92 år gammal.
Fredrik Ohlsson är nog mest känd som Tommy och Annikas pappa i "Pippi"-filmerna men han har gjort flera andra roller. Han har bland annat spelat antikhandlaren Josefsson som kallades Pelikanen i tv-serien Varuhuset. Han har även medverkat i flera uppsättningar på Dramaten och Uppsala stadsteater, som röstskådespelare i flera Beck-filmer och i filmen "Män som hatar kvinnor".
https://www.expressen.se/noje/pippi-skadespelaren-dod-spelade-tommys-och-annikas-pappa/
#45: hörde det av morsan igår.
Var tydligen den 18:e november som han avled.
Verkligen tråkigt. 💔🌹
#43 Att "Skumberg" gått bort har jag missat. #45 Såg ett avsnitt härom året när arge snickaren skällde på honom och Siw Malmqvist. Man hör inte så mycket av dom som förgyllde barndomen numera.
Sångaren i The Pogues, Shane MacGowan, har avlidit 65 år gammal. Han sjunger bl.a. tillsammans med Kirsty McColl en av världens mest kända jullåtar ”Fairytale of New York. Har har varit sjuk en längre tid och skulle ha fyllt 66 år den 25 december.
https://www.gp.se/kultur/shane-macgowan-ar-dod.57dcc96f-8d1c-46c8-89f1-ef738f57b4b6
#48 Spelar nog "Fairytale of New York" någon gång extra i år. Frid också över Kirsty McColls minne. Hon gick bort i december för 23 år sedan under tragiska omständigheter.
#49: Sorgligt öde. 😢
Denny Laine som var medlem i Moody Blues och senare Wings har avlidit i en ålder av 79 år.
#51: 😥
Skådespelaren Ryan O’Neal har avlidit, 82 år gammal.
- Redigerat 2023-12-09 00:43 av Carmarino
#53: tråkigt.
Tror jag bara har sett honom í Bones.
Vila i frid, Ryan. 🌹
- Redigerat 2023-12-09 19:14 av [Moon AppleGrey]
#54: Ja, han var bra i Bones. Hade glömt att han var med där.
#55: namnet sade mig inget, men jag tyckte att jag kände igen hans ansikte, så kollade upp det på wikipedia.
Paper Moon minns jag som väldigt bra där han spelar mot sin dotter.
/Maria
#57: Ja, den minns jag också som bra.
Den från knallemarknader och liknande evenemang kända profilen "Vild-Hasse" Bengtsson har avlidit i en ålder av 85 år.
Hitmakaren Tim Norell har avlidit i en ålder av 68 år. Han grundade Secret Service tillsammans med Ola Håkansson och skrev musiken till ”Oh Susie”, ”Flash In the Night”, ”En dag”, och ”Dansa i neon” bl.a.
- Redigerat 2023-12-17 21:13 av Fornöga
#60: Tråkigt. 😥
#60 Skrev även Jerry Williams It's started with a love affair tillsammans med Ola Håkansson och Alexander Bard.
#59 Pratade aldrig med med honom eller köpte något. Bara lyssnade på hans "predikningar" när han skar korv på marknaderna. Han hade sina trick att locka kunder. På senare år sålde Vild-Hasse korv, men av andra knallar.
Laura Lynch, 65, en av grundarna av Countrybandet Dixie Chicks har avlidit i en trafikolycka.
Dixie Chicks blev med tiden omtalade internationellt för att 2003 ofrivilligt ha hamnat i den politiska hetluften genom en misshaglig kommentar om den dåvarande presidenten George W. Bush. Historien blev 2006 till långfilmen "Shut Up And Sing" efter boken med samma namn, men Lynch hade tvingats lämna gruppen redan 1995.
- Redigerat 2023-12-24 09:21 av Fornöga
#64: 😢
Den mångsidige och uppskattade skådespelaren Per Myrberg har gått bort i en ålder av 90 år.
Långköraren "34:an" på svensktoppen är förstås förknippad med honom, liksom rollen som McFie i Saltön i SVT på äldre dagar.
- Redigerat 2023-12-30 13:55 av Fornöga
#66 Ihågkommen för mig för "34:an" och som McFie i Saltön som du nämnt..Hade en betydande roll i Hedebyborna också.
#66: Tänkte faktiskt på honom häromdagen och undrade om han fortfarande levde eller ej. Kanske det till och med var i torsdags? 🤔
Sorgligt, men han fick åtminstone ett långt liv och var aktiv länge. Har alltid uppskattat honom, både som sångare och skådespelare. Han var inte lika teatralisk som kollegan Jan Malmsjö.
#68 Han var sjuklig den sista tiden, men verkade klartänkt så sent som i somras.
#69: Ja, han verkade ha ett rätt bra liv med god hälsa, förutom den sista tiden. Han såg dessutom nästan likadan ut hela livet. Lite gråare bara, men annars lika ungdomlig.
#66: men nä, vad trist! 😭
Trummisen Ingemar Dunker från Sandviken är död efter en tids sjukdom. Han är kanske inte så känd för allmänheten, men han var väldigt respekterad bland svenska musiker. Han har spelat med många stora artister, bl.a. Ulf Lundell, Lasse Lindbom, Tomas Ledin, Roffe Wikström, Louise Hoffsten och Perssons pack.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0Q2QmJ/trummisen-ingemar-dunker-ar-dod
Tyckte att jag kände igen namnet och när jag läste mer om honom insåg jag att det var han som var på Mallorca samtidigt som mig och mina kompisar på 70-talet. Han dök upp överallt och man lade verkligen märke till honom. Dels på grund av hans storlek och dels för att han alltid var "glad i hatten". En gång dök han upp med en halv urgröpt melon som hatt.
Några veckor efter hemkomsten var vi på stamstället Mogambo i Helsingborg för att se Tomas Ledin uppträda. Till vår stora förvåning såg vi Ingemar sitta bakom trummorna på scenen.
Det är så här jag minns honom:
https://static.bonniernews.se/bildix/api/images/063076a9-e237-4d67-b841-f1b215fb69ab.jpeg?fit=crop&w=1400&h=1486
Ainbusk-sångerskan Marie Nilsson Lind har avlidit i en ålder av 62 år.
#73: Sorgligt. Hennes make dog en vecka innan henne.
Skådespelaren och sångaren David Soul har avlidit 80 år gammal.
Här i Sverige är han nog mest känd som ena halvan av detektivduon Starsky & Hutch, där han spelade Ken "Hutch" Hutchinson. Brukade titta på den serien, och köpte till och med en ungefär likadan kofta som partnern Dave Starsky (Paul Michael Glaser) hade. Den var min favorit under många år, tills den till slut gick sönder av flitigt användande. Koftan var både varm och nästan vattentät.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5B2LaK/david-soul-dod-blev-80-ar
- Redigerat 2024-01-06 13:00 av Carmarino
Scorpions tidigare trummis James Kottak har avlidit 61 år gammal.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/O8M1EE/mikkey-dee-james-kottaks-dod-kommer-som-en-chock
Göte Wilhelmsson har avlidit i en ålder av 95 år. Förutom att han hade en egen musikerkarriär var han även den som "upptäckte" Sven-Ingvars och producerade deras skivor under en följd av år.
Skådespelaren Torsten Wahlund har gått bort i en ålder av 85 år. Han blev väl först känd för många för sin roll i Saltkråkan, men har därefter medverkat i många välkända TV-produktioner och även gjort en mängd inläsningar av ljudböcker.
- Redigerat 2024-01-16 19:31 av Fornöga
#78: men nej…. 😭💔
Mary Weiss, tidigare sångerska i bandet The Shangri-Las, har avlidit i en ålder av 75 år, skriver TT. Många som var med på den tiden minns nog fortfarande deras stora hit "Leader of the pack".
#80: Så tråkigt. Hon var ju inte så gammal.
Hör "Leader of the Pack" lite då och då, för den spelas hyfsat ofta på P4 Plus.
- Redigerat 2024-01-20 10:54 av Carmarino
Frank Farian har avlidit, 82 år gammal. Han är från Tyskland och ligger bakom grupper som Boney M och Milli Vanilli. Det var han som sjöng den manliga delen på skivinspelningarna med Boney M, inte medlemmen Bobby Farrell. Inte heller killarna i Milli Vanilli sjöng själv, men där var det inte Farian som stod för rösterna.
- Redigerat 2024-01-24 14:11 av Carmarino
Melanie Safka har gått bort i en ålder av 76 år, och det känns så sorgligt. Sångerskan med ögon som kunde vara tjejigt glada men som också kunde uttrycka uråldrig visdom och med en personlig röst som det inte gick att ta fel på har lämnat oss.
"It's time to cry
But I will not weep nor make a scene
Just say thank you life
for having been"
- Redigerat 2024-01-25 08:56 av Fornöga
#83: Ännu en som inte var så gammal. 😢
Hör henne rätt ofta på P4 Plus.
Musikern Anders Sandberg gick bort häromdagen i en ålder av 55 år. Han kom från hårdrocksvärlden och blev 2001 medlem i svenska Eurodance- och Countrygruppen Rednex
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/MoKXwm/rednex-sangaren-dod
- Redigerat 2024-01-26 18:54 av GikMio
Arne Hegerfors är död.
/Maria
#86: Tråkigt, men inte helt oväntat. Han har ju varit rätt sjuk de senaste åren.
Arne Hegerfors var en mångkunnig man, utanför sportens värld bland annat programledare för långköraren "Kryzz" och "Det kommer mera" på TV.
- Redigerat 2024-01-29 17:01 av Fornöga
Ihågkommen för en ordvits då och då och alla klassiska citat som sportkommentator.
Amerikanska skådespelaren Carl Weathers har avlidit i en ålder av 76 år. Mest känd här i Sverige där han spelade Apollo Creed i Rockyfilmerna mot Sylvester Stallone och Dolph Lundgren.
#90: Såg nog bara första, och möjligen andra, Rocky-filmen. Minns inte honom, även om han ser bekant ut. Kanske jag har sett honom i något annat sammanhang.
#91 Dolph Lundgren slog ihjäl honom i rollen som ryssen Ivan Drago i en boxningsmatch i Rocky 4. Han ska ha varit med i dom fyra första. Rocky 1 kom i mitten av 70-talet. Rocky 4 kom 1985.
#91 Han var med i en film som heter Rovdjuret. Inte sett den. Även känd från en del tv-serier.
#92: Såg aldrig filmen Dolph var med i. Har förmodligen sett honom I något annat sammanhang.
Jazzmusikern och kompositören Georg Riedel har avlidit i en ålder av 90 år. Han är en av vår tids stora svenska musikprofiler, som inte bara gav oss jazz på svenska (tillsamnans med Jan Johansson), utan även skrev några av våra mest folkkära barnsånger till filmatiseringar av Astrid Lindgrens böcker.
#95: 😥
#95 Jag visste att han inte var född i Sverige, men alltid trott han var född i Tyskland eller Österrike. Men han föddes i dåvarande Tjeckoslovakien.
Den amerikanske sångaren och låtskrivaren Eric Carmen har gått bort i en ålder av 74 år. Han blev först känd som medlem i gruppen The Raspberries för att därefter göra en solokarriär, där hans egenskrivna "All by myself" blev en stor hit 1975.
- Redigerat 2024-03-12 11:03 av Fornöga
#98: Tråkigt. 😢
Riegel, och nu även Carmen…. verkligen tråkiga nyheter det. 😢
Basisten i Ultravox, Chris Cross, har avlidit, 71 år gammal. Han var med och skrev hitlåten Vienna.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BW7GbE/ultravox-chris-cross-ar-dod-skrev-vienna
- Redigerat 2024-04-02 18:05 av Carmarino
#101 Känner till bandet, men inte vilka artister som var med. Ihågkommen med 80-talsklassikern.
#101: Hade låten "Hymn" inspelat på kassettband.
Gillade deras musik.
Gitarristen Duane Eddy har avlidit, 86 år gammal.
https://www.expressen.se/noje/duane-eddy-rockens-forsta-gitarrgud-dod/
- Redigerat 2024-05-02 19:51 av Carmarino
- Redigerat 2024-05-02 19:54 av Fornöga
#104 En legendarisk gitarrist som jag faktiskt trott hade lämnat jordelivet långt tidigare.
- Redigerat 2024-05-02 19:55 av Fornöga
Soloartisten och körsångerskan Tove Naess har avlidit i en ålder av 64 år. 🌹
#106: Den där cancern. 😢
Den som följt Antikrundan genom åren kommer säkert ihåg Peter Pluntky, som var expert på leksaker och som även hade en egen butik där han sålde sådana. Han var med i programmet i hela 24 årgångar, men lämnade det 2012 under viss turbulens.
Nu har Peter Pluntky avlidit i en ålder av 83 år.
- Redigerat 2024-05-09 20:57 av Fornöga
Skådespelaren Hans Wahlgren har gått bort i en ålder av 86 år.
#109: Så oväntat. Började nästan tro att Wahlgrens skulle leva, om inte för evigt, så åtminstone till hundra. 😥
Eftersom iFokus helt plötsligt har bestämt att inga trådar får vara längre än 100 kommentarer så fortsätter vi i den här tråden.
- Redigerat 2024-05-12 10:32 av Carmarino