Dadlar
Jag har smakat på en av dadlarna jag fick med senaste matleveransen och kände mig förlyttad tll sent 40-tal eller tidigt 50-tal.
Den smakade betydligt bättre än vad jag väntat mig.
Nu frågar jag er hur ni använder dadlar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
De gånger jag köper dadlar så äter jag dem oftast som de är. Läste någonstans att det räckte med två dadlar om dagen för att få i sig alla nyttigheter. I den här artikeln står det tre dadlar, så jag får kanske lägga till ytterligare en nästa gång jag köper dem. 😊
Kan inte påstå att jag tycker de är jättegoda, och som barn åt jag dem aldrig, men de smakar inte illa heller så jag kan mycket väl äta dem numera. Min mor brukade alltid köpa dadlar till jul. Sedan skar hon ett snitt längsmed dadlarna och kärnade hon ur dem. I snittet lade hon sedan en avlång liten "korv" av mandelmassa. Dem hände det faktiskt att jag åt någon gång, om godissuget blev för stort, men annars fick mor behålla dem själv. Gissar att det var därför hon gjorde dem, för hon tyckte väldigt mycket om dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vi hade aldrig dadlar hemma hos oss men en släkting hade det varje jul.
Jag tyckte de såg så goda ut så jag smakade men nej jag klarade inte av att äta dem. Det var något med konsistensen.
Barn känner på annat sätt så det är möjligt att jag som vuxen skulle känna på annat sätt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#2: Hade också svårt med konsistensen som barn. De är rätt sockriga och lite trådiga också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-01-06 12:37 av Carmarino
Min man gillar dadlar. Jag tycker de är mjöliga.
Det är stor skillnad på olika märken. De godaste jag ätit var på en marknad i Kairo.
Vi brukar köpa dadlar i någon orientbutik.
/Maria
Färska dadlar är bra att använda i en glutenfri chokladkaka utan socker
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag älskar dadlar och köper alltid minst en ask till jul. Tyvärr är de ju väldigt söta, så jag får ta det varligt med dem nu förtiden.
Jag har däremot aldrig varit förtjust i fikon, som alltid köptes hem till jul men de köper jag inte numera.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6 Åh jag älskar fikon🙂
/Maria
Har ni fikonbuskar i trädgården? Min ger inga fikon, för den står ute året om. Undrar om den klarar denna kylan. Jag har planterat 5 nya som ska kunna stå ute året om. Ska bli intressant att få se om det stämmer. Färska fikon är ju goda.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#8: Min brorson och hans familj hade ett fikonträd i en kruka i uterummet i deras förra hus. Det blev rätt många fikon på det. Väldigt goda och inte alls lika söta som de torkade.
Jag har haft en fikonbuske men den gav inte frukt och överlevde inte.
Färska fikon och dadlar är gott. Det blir något helt annat än torkade.
/Maria