Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: traditionerleksakerkultur
Läst 241 ggr
Fornöga
3

När vek du en papperssvala senast?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En tråd om papperssvalor, papperstranor, drakar och origami.

Kom att tänka på att det var länge sedan jag vek en papperssvala senast, antagligen någon gång runt 60-talet. Kollade på nätet om ungarna viker papperssvalor numera när det används färre papper att skriva på i datorernas tidevarv, och visst viks det papperssvalor, liksom man gör papperstranor och bygger drakar!

Svalorna brukar också kallas pappersflygplan, men den som tror att de började göras när de första flygplanen lyfte tror fel- redan på 500-talet före vår tideräkning vek man dessa pappersfarkoster i Japan och Kina som en del i det som vi lärt känna som origami.

Det tävlas (förstås) även med papperssvalorna, och det färska längdrekordet lyder på 88 meter. Hur man viker den modellen kan vi se i ingressfilmen.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-09-17 20:12 av Fornöga
OberonsMatte
1

Jag arbetar i förskola och viker flygplan nästan dagligen på barnens begäran. De flesta barnen är lite för små för att vika själva, men själva grejen med att flyga med flygplanen (och se vems som kommer längst) är väldigt uppskattat.

"Loppor", med olika uppgifter under flikarna är också populärt.

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

Att vika papperstranor är ett mer komplicerat hantverk är svalvikande, och det är i ännu högre grad förknippat med traditioner som går tusentals år tillbaka i tiden. Det finns flera olika metoder att vika tranorna. Vi tar väl en titt på hur det kan gå till att skapa även dem.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
1

#2 Simon är på gränsen till att vara en Kurt Olsson junior, men visst lyckas han göra en trana, dessutom kan den flyga - en hybrid!

Simon pysslar! Serien där jag skapar fantastiska ting i mitt hem. Idag provar jag att vika en origami trana.Videon jag såg: https://www.youtube.com/watch?v=F...
Fornöga
1

#1 Kul att barnen är intresserade och att konsten hålls vid liv! ("Loppor" kommer vi nog också in på så småningom kan jag tänka mig.)

• Redigerat 2024-09-17 20:48 av Fornöga
Carmarino
1

Det var längesedan jag vek pappersflygplan. Skulle tro att det är minst 25 år sedan, om inte längre. Även loppor var det längesedan jag gjorde. När jag var barn gjorde jag dem väldigt ofta däremot. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Sedan 2009 arrangeras SM i pappersflyg, där segraren får åka till VM. Skall sanningen fram så är inte mediabevakningen överdrivet stor, men så här såg det ut när svenska mästaren fick uppmärksamhet i Nyhetsmorgon 2015.

Nyhetsmorgon i TV4 från 2015-05-06: Simon Sahlberg representerar Sverige i pappersflygs-VM i Salzburg i Österrike.From Swedish morning news and talk show "Ny...
Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senast jag vek en papperssvala var 2018. Det finns faktiskt dokumenterat….🙂

Det började med att jag kom över ett litet motorpaket, kallat "Power-Up", som är ett drivpaket avsett att fästa på en papperssvala.
(Inget batteri. Strömmen kommer från en liten kondensator som laddas upp)

Jag vek då en svala enligt den instruktion som medföljde "Power-Up-kitet".
Det är den som bilden visar….🙂

Resultatet blev "sådär"…..ja, den flög, men en papperssvala lämnar en del övrigt att önska beträffande fysikens lagar, och den gillar inte att bli nedtyngd av extrautrustning….

Sammanfattningsvis var detta min senaste svala, och den första på väldigt många år….🙂

Det finns en fortsättning på den här historien….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
1

#7: Ser fram emot fortsättningen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#8: Fortsättningen är kanske litet OT här, men ok…
Till saken hör att modellflyg är en hobby som följt mig genom åren….🙂

I "flygsammanhang" har papper sin relativa tyngd emot sig. Litet för många gram/dm², och samtidigt inte särskilt stadigt.

Jag bestämde mig därför att bygga ett mer "riktigt" flygplan till Power-Up-kitet.
Det blev ett litet bygge i balsa, klätt med japanpapper, på traditionellt modellflygarvis.
Ett kul projekt…🙂
Planets vikt landade på 12,45 gram (!), dvs nästan samma som originalsvalan, men nu med betydligt bättre aerodynamiska egenskaper.

Och det flög riktigt bra…!
Flygningarna väckte stor munterhet bland kollegerna i modellflygklubben, och det lilla planet har varit föremål för såväl eftersök som nedhämtning från träd….🙂

Så här ser det ut.

Carmarino
1

#9: En originell papperssvala. 😁

Fornöga
2

#9 Och nästa projekt blir ett pappersplan i fullskaligt Cessnaformat? 😁

Carmarino
1

Det finns ju alltid utrymme för en tråd om modellflygplan här på Nostalgi… 😉

Fornöga
2

"Det började med en papperssvala och slutade med en Boeing." 😊

The world record for the farthest flight by paper airplane was recently broken by three aerospace engineers. Their design was inspired by vehicles that fly faster than the speed of sound.
Bo§e
2

I experimentsyfte gjorde jag en gång en "Nurflügel" (dvs en "flygande vinge"), huvudsakligen av papper.
En variant på begreppet Papperssvala.

Det blev en liten "tutorial"….
För alla åldrar….🙂

• Redigerat 2024-09-18 14:48 av Bo§e
GikMio
2

Vanliga enkla pappersflygplan gjorde jag i låg-och mellanstadiet. Det var en hel del sådana som städerskan fick plocka upp i klassrummet. Har jobbat med en av dom i nutid. Men upptäckte inte en enda dom fyra veckor jag praktiserade. Däremot massa suddgummin. Det verkar vara populärt att sprätta iväg med linjal fortfarande eller kasta.

Bo§e
1

I vår skola fanns några elever som lärt sig vika en sorts svala, som var helt överlägsen alla andra svalor.
Vikningen var komplicerad (!), och allt hamnade precis "rätt", inklusive tyngdpunkt osv.
Denna svala slog allt annat…!

I likhet med de flesta andra, lärde jag mig aldrig denna vikningsteknik.

På nätet finns massor av vikningstips, och kanske finns det där någonstans…?
Som ledtråd kan jag nämna att det rör sig om en svala "med stjärt"….

Fornöga
1

Någon tråd för låtar om pappersplan tror jag knappast är aktuell, men vi kan väl bereda plats för Paper Planes med M.I.A. här, en låt som utsatts för en rad analyser på nätet. (Den tillkom tydligen när hon nekades green card till USA, och att hon raljerade över orsaken.) Här får det räcka med att konstatera att det virvlar förbi tillräckligt med pappersplan i videon för att den skall platsa här. 😉

• Redigerat 2024-09-19 15:47 av Fornöga
Bo§e
1

#12: Funderar……🙂

Bo§e
2

Jag tror att jag hittade den…!
Här visas en vikteknik som i stort sett är identisk med den jag nämnde i #16.
Ger ett framgångsrikt resultat, dvs om man minns alla turer….🙂

https://www.youtube.com/watch?v=3qG_vExyCOQ

How to Fold the Swallow Paper Airplane. A classic design, which has been called the World's Best Paper Airplane. Photo-illustrated instructions are on our ...
  • Redigerat 2024-10-02 20:41 av Bo§e
Fornöga
1

#19 Trägen vinner! 😉