Nostalgiska barnprogram-2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inget ljud i ingressfilmen.
Tråden om minnesvärda barnprogram på radio och TV från förr är full och fortsätter här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-09-18 09:30 av Fornöga
Kanske inget barnprogram direkt, men när jag var barn så var favoritprogrammet The Monkees. Såg alla avsnitt utom ett, och det var för att vi hade varit borta någonstans och inte hann hem i tid. Både min bror och jag nästan grät över att ha missat det. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Julia och nattpappan TV-serie från 1971 med Mona Eng och Peter Schildt i huvudrollerna med manus av Maria Gripe. Hennes mest kända verk var Glasblåsarens barn. Mycket stor inom barnlitteratur.
Pip-Larsson från 1998 med "hårdingen" Jakob Eklund och Anna-Lena Hemström. Baserad på den klassiska kastrullresan.
#3: Den var bra! Såg om den för inte allt för länge sedan. Fortfarande lika bra då.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4 Kastrullresan som denna var baserad på var en barn- och familjefilm från 1950-talet baserad på barnböcker av Edith Unnerstad. Jakob Eklund har spelat hårdkokt snut som Johan Falk och mördare i Tusenbröder. Stor skådespelare. Kan även spela roller mer lämpliga för barn
#5: Den boken läste jag som barn. Lånade den nog på biblioteket, för jag tror inte jag har den själv. Får kolla när jag sitter vid datorn, men har inget minne av att den är med bland de böcker jag fotograferat av i alla fall.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Första gången Bumbibjörnarna sändes i Sverige var i SVT 1986. Ledmotivet stod norrmannen (tillika norsksvensken) Haakon Pedersen (1959-2023 ) för..
Det här bör vara från det klassiska barnprogrammet ( åtminstone enligt mig) Du måste förstå att jag älskar Fantomen från 1981 med en välkänd skådespelerska idag.
Robert Gustafsson vill göra barnprogram som de var förr med sitt ”Felix och Fenix godnattsaga”, säsong 2. (Finns på SVT Play.) Kristin Lundell på Expressen kultur anser dock att det inte går att vrida klockan tillbaka.
"Robert Gustafsson tar fram ett helt arbetslivs repertoar av dialekter och mimik men nog är ”Felix och Fenix” mest en återträff för inbitna Gustafsson-fans och nostalgiker. För ambitionen ska han ha beröm, det är lite som att restaurera ett gammalt uthus för att det är en del av vår gemensamma kulturhistoria. Att vilja föra vidare sagor som ”Myran och gräshoppan”, ”Kråkan och räven” och ”Koka soppa på en spik” är givetvis behjärtansvärt. Men det är också att vägra ta in att tiden har gått.
Vi som var barn på 1980-talet, precis när det slog över till 90-tal, var inte så kräsna i vår tv-underhållning. Man tittade på det som fanns, allt som rörde sig var action. Det hade varit underbart om denna slow tv för barn hade funkat. Men inte ens en tvååring i min närhet orkar detta mer än någon minut innan hon kommenderar ”nä”.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Balthazar!
- Redigerat 2025-01-28 13:18 av Vixxen
Balt Balthazar, Balt Balthazar, Balthazar! 😁
#11: Exakt! 👍
#12 Fanns ett barnprogram på lördagarna när jag var barn på 80-talet som hette Lördagsgodis med Robert Sjöblom som även spelade polis och kollega till Roland Hassel i dom filmerna. Tror Balthazar dök upp där ibland. Eller så dök han upp lite varstans på dom tv-tider som var till för barn.
#13: Mycket möjligt!
#13 Sökte lite på barnprogrammet Lördagsgodis och ett program som fanns med var Stor och liten med Kim Anderzon och Lottie Ejebrant. Ett program jag förträngt lite, men minns nu. Duon är mest ihågkomna som systrarna som åker på charter i Lasse Åbergs Sällskapsresan.
Ca 1958-60 var svensk TV:s barnserie Kapten Bäckdahl en publikdragare och snackis.
Kaptenen spelades av Nils Dahlbeck, och i hans skafferi bodde trollen Humle & Dumle, som troligen är mer hågkomna idag, än Kaptenen själv…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-01-29 12:25 av Bo§e
#16: Humle och Dumle kommer jag ihåg, men vill minnas att kapten Bäckdahl bara var med en kort stund i början. Fast jag kan förstås minnas fel. 😊
#17: Ja, det visar vilken genomslagskraft de två trollen hade.
Humle & Dumle var bara ett inslag i huvudprogrammet med Dahlbeck…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)