Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertvmaträtter
Läst 100 ggr
Fornöga
1

TV-nostalgi: kockarna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snart börjar TV-serien "Här är ditt kylskåp". Nu skall den ledas av flitige Tareq Taylor, men ursprungligen var det Jan Boris-Möller som ledde programmet. Bris-Möller var på den tiden (nästan) lika mycket på TV som Taylor, men på senare år har han inte synts till så mycket, men han är fortfarande kvar i branschen, bland annat som föreläsare, författare och forskare om mat. Här kan man läsa mer om JBM och andra ur en särskild kategori kändisar i rutan: TV-kockarna!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2025-05-14 12:28 av Fornöga
Fornöga
2

Jag minns Ria Wägners TV-program från mina yngre år, och jag tyckte de var vansinnigt tråkiga. Men så blev jag heller ingen "matgubbe"- jag är inte ens någon "grillnisse", till skillnad från många andra herrar. 😉

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
2

#0: Jan-Boris Möller var med i Kockarnas Kamp för några år sedan. Han var dock inte med så länge, men det roligt att se honom igen. Träffade honom när vi var barn, för han och hans familj hade sommarhus i Arild och han var också med i "gänget som hängde nere vid hamnen" under ett par år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

#1: Kommer i princip bara ihåg vinkningen på slutet. Resten har jag glömt bort för länge sedan. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

Ibland förstår man varför TV-kockar i direktsändning har förberett sina rätter…😏

• Redigerat 2024-10-23 15:02 av Fornöga
Thaeri
2

#0: Jag kollade upp Jan Boris-Möller nu och jag vart väldigt förvånad över att han inte är äldre.

Å andra sidan var jag i tioårsåldern när han var i farten som mest, och barn i den åldern drar typ alla mellan 35 och 55 över en kam åldersmässigt känns det som.

#4: Det där var ju jättecharmigt!

Men sade de inte att just den brödpuddingen hade stått i kylen sedan dagen innan? Så jag kan inte se hur de hade kunnat göra annorlunda, det måste ju ha varit omöjligt att veta att den inte skulle släppa innan de väl försökte stjälpa upp den.

Fornöga
2

Wikipedia har plockat ihop en del TV-kockar, av vilka jag bara känner till ett fåtal. Men Tina "jättegott" Nordström känner väl de flesta av oss till? Och även hon kan råka ut för missöden i köket, vilket kan vara en tröst för oss amatörer…

• Redigerat 2024-10-23 19:54 av Fornöga
Fornöga
1

Tore Wretman och Folke Olhagen gjorde i många år det populära radioprogrammet "Novisen vid spisen", men när TV kom in i våra liv visade det sig att Wretman "gick hem" även i detta medium.

Det sägs att det var han som introducerade hemlagade hamburgare för svenska folket, året var 1966.

Så gör du nostalgiburgare av oxkött med rostad småfranska och pepparrotssmör.
Fornöga
1

Men detta är väl den mest kände svenska TV-kocken? Här brassar han "swedish meatballs". Varning: försök inte göra detta hemma! 😉

• Redigerat 2025-05-14 12:44 av Fornöga
Fornöga
1

#8 Fast de här var ju också rätt kända på sin tid. 😏

Fornöga
1

"Cookery" med Philip Harben som gick på BBC 1946-1951 har av Guiness World Records utnämnts till det första matlagningsprogrammet på TV.

Carmarino
1

#8: Kommer ihåg när jag studerade i England och Mupparna visades på tv. Värdfolket i familjen undrade vad den svenske kocken sa, och min rumskompis och jag talade om att vi inte hade den blekaste aning. 😁

Fornöga
1

#11 Kan det bero på att han är norrman? alla fall påstås det på Wikipedia ovan, men det är nog bara ett elakt rykte- så klart att han är svensk! 😁

Han skulle knappast klara av ett språktest, men är ändå en av världens kändaste svenskar. Kocken i Mupparna, som har lurat hela världen att ”hurdi” och ”børk” är vanliga svenska ord, har diskuterats flitigt de senaste veckorna. Och i Dalarna påstår en pensionär att han är förlagan till figuren.
  • Redigerat 2025-05-14 16:27 av Fornöga
Carmarino
0

#12: Det står att han låter norsk, inte att han är det. 😉 Han skulle nog inte kallas "The Swedish Chef" om han var norsk. 😊

Fornöga
1

Verkar som om man språkligt ser honom som ett "hopkok" (ursäkta!) av svenskt, danskt, franskt och tyskt. Och i Dalarna fanns en person som trodde att han var prototypen- kanske är det älvdalska? 😉

(OT, nu beger jag mig mot köket igen!)

När blir en dialekt ett eget språk? I norra Dalarna finns en språkgren som heter älvdalska, som talas i flera byar runt om i Älvdalen. Den låter så annorlund...