Minnesboken #4
I den här tråden kan vi minnas de idoler vi har mist. Det är dock inget som hindrar att vi gör egna trådar för dem om vi känner att vi vill det.
Bild från Pixabay.
Den gamla tråden finns här:
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1587969/minnesboken-3
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-10-19 11:43 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kapellmästaren Leif Kronlund har avlidit i en ålder av 93 år. "Leif Kronlunds orkester" är en institution sedan åtta decennier i underhållningsbranschen och fortsätter att turnera under det namnet även om namngivaren lämnat dirigentskapet sedan tidigare och nu alltså avlidit.
Kronlunds orkester har spelat in skivor och turnerat med många av våra nationellt stora stjärnor och har även framträtt på stora scener ute i Europa.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#1: En gigant i musikbranschen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Johnny Cash..
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Dödsorsakerna för Gene Hackman och hans hustru (ämne i föregående tråd) har nu offentliggjorts.
#4: Vilket öde. Kan tänka mig att det har varit svårt för Gene att hustrun dog först. Eftersom han hade allvarlig alzheimers så var han förmodligen inte kapabel att ta hand om varken sig själv eller ringa efter hjälp.
#5 Ja, det är tragiskt! Svårt att förstå hur världsberömda människor boende i storstaden kan dö utan att det uppdagas förrän veckor senare. 🤔
#6: De hade ju dragit sig tillbaka en hel del den senaste tiden, och hade inte så mycket kontakt ens med sin närmaste familj, så det är kanske inte så konstigt ändå.
#6 Det ska ha varit detsamma med Benny Hill.
Skådespelaren Richard Chamberlain, känd från gamla TV-klassiker som Dr. Kildare, Törnfåglarna och Shogun har avlidit i en ålder av 90 år.
#9: Tråkigt, men hann fick ju trots allt ett långt liv. Minns honom främst från Törnfåglarna och Shogun. Såg aldrig Dr. Kildare.
#9 #10 "Shogun" är den serie jag minns honom mest från. (Ej att förväxla med den nyinspelning med samma namn av serien som kommit på senare tid.)
#11: Gissar att Törnfåglarna inte direkt är något för dig. Lite åt "Harlekin-roman-hållet", men vi tjejer tyckte han var otroligt snygg så det var mest därför vi tittade. 😊
Skådespelaren Van Kilmer som många känner igen från Top Gun och Batman forever bland annat har avlidit i en ålder av 65 år.
Vila i frid.
Visste att han hade cancer, men tydligen var det inte det han dog av. Sorgligt.
Såg att han var svenskättling på sin mors sida.
#13 Kilmer gjorde en summering av sitt liv och sin karriär för några år sedan, "jag vill berätta min historia mer än någonsin", skrev han då. Framstår idag som ett bokslut över hans liv.
#16: Det var det nog också, eftersom han väl redan då hade fått veta att han hade cancer.
Kände bara till namnet och vet han spelade Batman. Skrev ett inlägg härom kvällen om Adam West i en annan tråd som är i Batmanvärlden som Sean Connery är i Bondvärlden. Tänkte nämna honom och efterföljare då. Blev inte så.
Johnny Tillotson som 1961 fick ett genombrott med sin egenhändigt komponerade ”Poetry in motion” har avlidit en ålder av 87 år. Tillotson hade en del framgångar både som artist och låtskrivare åt andra, men karriären tog slut runt sekelskiftet, även om han spelade in sin sista skiva 2010.
Pastorn och showmannen Målle Lindberg avled för några veckor sedan i en ålder av 95 år. Tidskriften Fokus har tecknat hans livshistoria, förhoppningsvis inte läslåst. Målle gjorde ett framträdande på sin 95-årsdag, bara en kort tid före sin bortgång.
Såg Målle då och då under några år i helt andra sammanhang, då han var stammis på Åbytravet.
#20: Har för mig att han rätt ofta var nere i Skåne, men jag kan ha missuppfattat det. Jag har dock aldrig varken sett eller hört honom.
Skådespelaren Lis Nilheim avled den 25 februari efter en tids sjukdom. Hon blev 80 år.
Har inte sett så mycket med henne, men jag minns henne som hembiträdet Alva i Madicken.
https://www.fokus.se/minnesord/hon-var-en-mangfasetterad-skadespelare/
Regissören och manusförfattaren Robert Benton, Oscarsvinnare och delaktig i bland annat "Kramer mot Kramer" och "Bonnie & Clyde", har avlidit i en ålder av 92 år.
Meta Velander, som vi uppmärksammade i "Vi gratulerar"-tråden i augusti 2023 i samband med att hon fyllde 99, har nu avlidit. Hon hann fylla 100, vilket hon inte var helt säker på den gången: "det känns inte helt 100", skojade den vitala Meta den gången.
#24: Fint att hon hann fylla 100. ❤
#24 Glömmer inte hennes roll som den överbeskyddande mamman till "morsgrisen" i Någonstans i Sverige.
Fantastisk skådespelerska!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-05-16 19:44 av Pyttelite
George Wendt, som väl många av oss som såg den gamla komediserien "Skål" minns som barhängaren Norm har avlidit i en ålder av 76 år.
Michael B Tretow, ibland kallad den femte ABBA-medlemmen, har avlidit i en ålder av 80 år. Tyvärr har hans betydelse för ABBA-soundet blivit lite bortglömt på senare år. Tretow gjorde också några egna skojfriska skivor, låten "Den makalösa manicken" blev något av en hit.
- Redigerat 2025-05-20 23:36 av Fornöga
#28: Tror nog att han är en av dem man minns bäst från Skål.
#29: Har för mig att han har varit ganska sjuk de senaste åren, så det var väl inte helt oväntat.
#30 Inte minst Norms entréer var klassiska. 😊
#31 Ja, det har varit tyst kring Tretow rätt många år.
Den makalösa manicken kom i mitten av 80-talet. Den är mycket nostalgisk för mig. Sedan rynkades det väl på näsan bland somliga, men den blev stor bland folket, och hos oss barn. Det enda jag förknippade med Tretow med förövrigt.
Känns som det hände mitt i livet …
Crister Svantesson är död. Stjärnkocken som drev den klassiska krogen Johanna i Göteborg tillsammans med Leif Mannerström blev 79 år.
– Det var ju en väldigt speciell människa som betydde väldigt mycket för mig, Göteborg och Sverige, gastronomiskt, säger Leif Mannerström.
Läs mer här:
- Redigerat 2025-05-22 21:23 av Pyttelite
#34: Ja, det står att det var en fallolycka, så det var oväntat.
Gitarristen och producenten Rick Derringer har avlidit i en ålder av 77 år. Han arbetade med många världsartister, men karriären började redan på sextiotalet, då han som frontman för gruppen The McCoys fick en storsäljare i "Hang on sloopy".
#36: Har nog aldrig hört namnet, men Hang on sloopy har jag lyssnat på många gånger.
Skådespelaren och sångerskan Monica Nielsen har gått bort i en ålder av 87 år. Hon var under sin aktiva tid flitigt förekommande i TV. Hennes dotter Petra Nielsen är också en välkänd artist.
#38 En av hennes ihågkomna roller var som Bodil chefen på klädavdelningen i tv-såpan Varuhuset på 80-talet.
Igår gick även skådespelerskan och sångerskan Birgit Carlsten bort 75 år. Ihågkommen främst från filmer och tv-produktioner i Göteborg.
#39 Det jag minns mest av Birgit Carlstén är hennes Piaftolkningar.
#40 Verkade stått mycket på teaterscenen i Helsingborg.
#41: Ja, jag hade för mig att hon hade varit med i någon av Nils Poppes produktioner på Fredriksdalsteatern, men tog fel på henne och Berit Carlberg. Däremot var hon med i en hel del uppsättningar på Stadsteatern.
Sly Stone har avlidit, 82 år gammal. Hans namn känner många från hans "Sly and the Family Stone".
#43: Han har gjort många fina låtar.
Beach Boys grundare Brian Wilson har avlidit, 82 år gammal. Knappast oväntat, men det känns ändå som något av en epok som går i graven med honom.
- Redigerat 2025-06-11 19:26 av Fornöga
#45: Nej, det var väl ingen direkt överraskning. Trist ändå.
"Mr Peasley" har avlidit.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/vgBAjj/harris-yulin-ar-dod
#47: Ingen jag känner till, men tycker han ser vagt bekant ut, så det är möjligt att jag sett honom i någon film. Dock inte någon av de som räknas upp i artikeln.
#48 För en stor del av svenska folket är han nog mest känd som den slemmige Mr Peasley i Familjen Macahan. Försökte hitta något klipp, men lyckades inte.
#49: Aha, då är det nog därför han var vagt bekant. Den serien såg jag.
Lalo Schifrin, kompositör till ett antal klassiska intron till berömda filmer och TV-serier har avlidit i en ålder av 92 år.
#51 Kände inte till honom, men filmkompositörer går ofta obemärkta förbi. Fastän dom kan lyfta och göra den sämsta film eller serie ihågkommen. Musiken var åtminstone bra.
Sven Lindahl har avlidit i en ålder av 88 år. Åtminstone de äldre av oss minns honom väl som mångårigt nyhetsankare på SVT, men han gjorde även avtryck i schlagerbranschen genom att skriva de fortfarande välkända låtarna ”Mälarö kyrka” och ”Hambostinta i kort-kort”.
#53: Visste inte att det var han som skrivit Hambostinta i kortkort faktiskt. Däremot minns jag honom som nyhetsankare, trots att jag sällan tittade på nyheterna när han var aktiv. Fast det skrevs en hel del om honom i tidningarna.
#53 Minns nu att du en gång i tiden nämnde hans namn i samband med någon publicering av Mälarö kyrka som gjordes av Lenne Broberg (1968), Magnus Uggla (1979) och Åsa Jinder (1993) Med andra ord en populär låt och hit.
#55 Det kan nog stämma. Det är väl Lenne Brobergs version här ovan som de flesta minns. (Broberg själv gick bort redan 1991.)
- Redigerat 2025-07-04 13:56 av Fornöga
Connie Francis har avlidit, 87 år gammal.
#57 En gammal tonårsidol som var stor på sin tid, men nu är det väl åtskilliga decennier sedan hon försvann från uppmärksamheten för en större allmänhet. Hennes röst glömmer man i alla fall inte…
#58: Hon hörs rätt ofta på P4 Plus. Och, som det står i artikeln Så sent som i våras blev hennes låt ”Pretty little baby” viral på TikTok, vilket lyfte fram den 87-åriga sångerskan i rampljuset på nytt. Så helt bortglömd är hon inte.
#59 Ja, det är väl jag som inte hänger med i svängarna- jag lyssnar varken på P4 plus eller har Tik Tok. Kul dock att hon tydligen fick yngre lyssnare på slutet, det var hon värd! 👍
- Redigerat 2025-07-18 00:41 av Fornöga
Alan Bergman, tillsammans med sin framlidna fru Marlyn trefaldigt Oscarsbelömnad för bästa filmlåt respektive bästa fillmusik, har gått bort i en ålder av 99 år. Paret har bland annat skrivit "The windmills of your mind" och "The way we were".
#61: En aktningsvärd ålder. Knappt två månader innan hans 100-årsdag.
- Redigerat 2025-07-19 01:28 av Carmarino
Bara några veckor efter sin avskedskonsert har Ozzy Osbourne avlidit, meddelar hans familj. Osbourne blev 76 år. Mer om honom lär väl skrivas i hårdrockstråden.
#63: Tråkigt men inte oväntat. Tur ändå att han kunde genomföra avskedskoncerten. Ett bra avslut på en lång karriär.
#64 Ja det var tur. Verkar som han föll tillbaka rejält sista veckorna.
Amerikanska fribrottaren och tv-personligheten Hulk Hogan har avlidit 71 år. Hulk Hogan eller Terence Bollea som han egentligen hette var en "superstar" under 70-80- och 90-talet, och medverkade bland annat i filmen Rocky 3.
Det har gått bort några riktigt kända personligheter på bara några dagar. 20 juli gick amerikanska skådespelaren Malcolm-Jamal Warner bort också. Han blev känd här i Sverige i rollen som sonen Theo i The Cosby Show som sändes på 80-talet.
- Redigerat 2025-07-25 13:28 av GikMio
Tom Lehrer har avlidit, något som många idag kanske inte noterar- inte så underligt, då han blev hela 97 år. Även om han "egentligen" var matematiker utbildad vid Harvard så var det som satiriker Lehrer blev känd, och låtarna där han gisslade sin samtids makthavare spelades flitigt i radion. Till skillnad från många artister som sålt rättigheterna till sina låtar släppte han år 2020 sina helt fria- han såg väl ett större kulturhistoriskt värde än ett ekonomiskt i dem.
- Redigerat 2025-07-28 09:54 av Fornöga
#68: Trodde han hade varit död i många år. 😳
Ulf ”Uffe” Neidemar har avlidit efter en tids sjukdom. Han blev 85 år.
https://www.expressen.se/noje/ulf-uffe-neidemar-dod-sjong-hang-me-pa-party/
- Redigerat 2025-08-06 16:53 av Carmarino
Riksspelmannen Thore Härdelin har avlidit i en ålder av 79 år.
Länk.
- Redigerat 2025-08-18 18:20 av Fornöga
#71: Känner inte till honom, men Skäggmanslaget har jag ju hört några gånger.
Regissören Richard Hobert har avlidit 73 år. Han är mest ihågkommen för regin av filmserien om dom sju dödssynderna där han samarbetade med namn som Göran Stangertz, Sven Lindberg och Sven-Bertil Taube.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xmLm18/regissoren-richard-hobert-ar-dod
- Redigerat 2025-08-24 16:32 av GikMio
#73: Det var oväntat.
Rick Davies, sångare i Supertramp fram till 1983, har avlidit i en ålder av 81 år.
Skådespelaren Robert Redford har avlidit, 89 år gammal.
- Redigerat 2025-09-16 14:59 av Fornöga
#77: Ja, om någon förtjänar att kallas legendar så är det han.
Klipp ur en av mina favoritfilmer med Robert Redford, Butch Cassidy and the Sundance Kid.
#76 All respekt till Robert Redford och hans rollpresentationer. Han är enbart ett namn för mig. Följt mer hans kollega och i samma ålder Dustin Hoffman mer genom åren.
#79 För kännedom går det att se Butch Cassidy och Sundance Kid på SVT Play till den 16 oktober. (Även "Den Store Gatsby" visas till samma datum.)
- Redigerat 2025-09-19 16:54 av Fornöga
Den italienska skådespelerskan Claudia Cardinale, som väl hade sin storhetstid redan på 1960-talet, har avlidit i en ålder av 87 år.
#82: Tror inte jag sett någon av hennes filmer, men känner igen namnet åtminstone.
Dame Patricia Routledge, som nog många av oss minns för hennes frejdiga tolkning av snobbiga Hyacinth Bucket/Bouquet i "Skenet bedrar", har avlidit i den höga åldern av 96 år.
- Redigerat 2025-10-03 13:30 av Fornöga
#84: Aktningsvärd ålder. Skenet bedrar är en av mina favoritserier som jag kan se om när som helst, även om jag sett den flera gånger. Vila i frid "Hyacint". 😊
#85: Kan bara instämma och i och med titeln Dame var det fler som uppskattade hennes rolltolkningar och då inte bara i Skenet bedrar.
Hoppas att hon var vital ända till slutet.
- Redigerat 2025-10-04 02:23 av Pyttelite
Eva Bysing, långt ifrån bara "Rederietskådis", har gått bort i en ålder av 82 år.
#87: På något sätt kändes hon som "evigt ung". Trodde hon skulle leva länge till.
#86ff Jag minns hennes tidiga samarbete med Tore Skogman, men att hon varit värdinna i Hylands hörna hade jag förträngt. Fast det var ju ett tag sedan, så…😏
#89: Har heller inget minne av att hon var med i Hylands hörna. Å andra sidan är det en hel del av de andra värdinnorna som jag inte heller minns. Lade inte märke till sådant som barn. Visserligen såg jag ju programmet varje lördag, men det är inte många av avsnitten jag minns. Det enda jag nog aldrig glömmer var när Per Oskarsson strippade. Tyckte det var så pinsamt. 😁
#90 Ja, Oskarssons nummer blev ju en TV-klassiker. 😏 Apropå värdinnorna (OT) så minns jag att storheter som Siw Malmkvist och Lena Nyman (!) var sådana, men mest förknippad med den sysslan var kanske den idag ganska bortglömda Katarina Widell, som tillika var "TV-hallåa".
#87 Minns henne som Irma i Rederiet där hon var nära surgubben Gustav Sjögren. Tror hon samarbetat tidigare med Bert-Åke Varg.
#92: Ja, de två uppträdde ofta tillsammans.
John Lodge, "ständig medlem" i Moody Blues har avlidit i en ålder av 82 år. Han somnade fridfullt in i kretsen av sina närmaste och med Buddy Holly och Everly Brothers i högtalarna vid sängen, meddelas det.
- Redigerat 2025-10-11 12:18 av Fornöga
Skådespelaren Diane Keaton har avlidit 79 år gammal.
https://www.expressen.se/noje/skadespelaren-diane-keaton-dod/
Medgrundaren och gitarristen i rockbandet Kiss, Ace Frehley, har avlidit 74 år gammal.
#96 Det var ledsamt. Följer en podd om Kiss på Youtube. Flera avsnitt där handlar enbart om honom.
Metallbandet Limp Bizkit har det inte skrivits om här på nostalgiforumet, men vi kan väl ändå ge plats för nyheten av basisten och medgrundaren av bandet Sam Rivers gått bort i en ålder av 48 år.
- Redigerat 2025-10-19 11:11 av Fornöga
#98: Det är inget band jag har lyssnat på, men känner till namnet. Alltid sorgligt när någon dör så ung som han.
#99 Ja, 80 pluis är väl en mer gångbar och "naturlig ålder" i det här forumet.
Vi fortsätter i nästa tråd.