Göteborgsnostalgi-2
Egen bild.
Föregående tråd för nostalgi med anknytning till Göteborg med omnejd överskred 100 inlägg och automatstoppades därmed, så det är dags att skapa en ny.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-05-16 13:14 av Fornöga
Den som är intresserad av Göteborgiana har möjlighet att fram till den 5 januari nästa år i Stadsmuseet beskåda en mängd bilder av lokalhistorisk bakgrund tagna i staden av ett hundratal lokala fotografer från 1900-talet fram till våra dagar.
Feskekôrka som vi-förstås!- omnämnt i föregående tråd är nu efter fyra års renovering klar för återinvigning den 16 maj. Återstår att se hur gamla stammisar kommer att uppleva de förändringar som skett sedan de senast köpte sin sjömat hos de handlare som fanns här då men som nu ersatts av ett annorlunda upplägg. Sannolikt kommer det till stor del vara en annan kategori kunder som söker sig till den anrika byggnaden.
#2: Trist utveckling. Tror att mycket av charmen var att det fanns flera olika små fiskhandlare. Nu blir det mer som en stormarknad.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Precis! Det skall bli intressant att höra reaktionerna den närmaste tiden från gamla och nya besökare.
"Måste utombys skribenter envisas med att kalla stan Götet och Götlaborg?", undrar språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson i GP. Professorn säger sig inte ha hört göteborgare själva använda de två benämningarna, men han har exempel på att det använts i rikstidningstext redan för mer än hundra år sedan.
Andersson har främst invändningar mot att förvrängningen dyker upp i artiklar med seriöst innehåll, som i en som avhandlar arkitektur i landets två största städer, där rubriken lyder ”Låt inte gôrfula Götet slå an tonen”.
- Redigerat 2024-05-14 10:37 av Fornöga
Tänkte ta en tur ner till Göteborg i sommar. Eftersom tåget anländer på förmiddagen och tåget återvänder på kvällen så blir det många timmar. Kanske skulle ta en nostalgisk tur från barndomen på Liseberg. Är tio år sedan jag var i Göteborg nu och över trettio år sedan jag besökte Liseberg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Lasse Dahlqvist bland annat hälsar alla att du är välkommen till Göteborg. En gammal nostalgisk hälsning..
#6 I år riskerar du i alla fall inte att behöva sjunga allsång med Lotta…😉 Men det finns ju fler artistuppträdanden och det finns sämre ställen att tillbringa en eftermiddag i Göteborg…
- Redigerat 2024-05-14 20:57 av Fornöga
#8 Men Lisebergskaninen är väl fortfaranden still going strong? 😁 Imponerande bland alla dom som springer runt i denna utstyrsel i sommarhettan på alla nöjesparker.
#9 Kaninen och Per Andersson springer väl runt som vanligt och chokladhjulen roterar, så det mesta är nog sig likt. Det var mer än tio år sedan jag var där senast, så jag är ingen bra källa. 😊
- Redigerat 2024-05-14 21:06 av Fornöga
Första skolresan kanske jag nämnde i förra tråden. Vi besökte "trädgårn" och åt mat på stan. Sedan var det flera timmar på Liseberg och Lisebergskaninen som gjorde high five innan vi fick pröva på alla attraktioner gratis.
#11 Memory lane…😊
#12 Lisebergsloopen var väldigt omtalad på den tiden. Åkte aldrig den, men det var en del stolta barn på bussen hem som vågade åka den. Var på Liseberg senare också, men åkte den aldrig. Inte ens Flow ride eller vad den hette. Nöjde mig att besöka attraktionerna huset upp och ned och spegelhuset.. Sedan har jag åkt klassiska Paddan några gånger (inte på Liseberg) Senast jag var i Göteborg var ishockey i Scandinavium. Mäktig hockeyarena.
#13 Inte för att det har något med nostalgi att göra, men många besökare passar nog på att ta en titt på Karlatornet när de är i stan.
#14 Aldrig hört talats om. Kaknästornet känner jag till och varit vid men det är en helt annat torn och en annan stad 🙂
Det fanns en bok på mitt lokala biblioteket tidigare som hette Göteborg-en stad i förvandling. Den fanns i flera böcker, men finns inte kvar längre. Annars hade jag tagit lite bilder. Handlade bland annat om Haga och dom gamla arbetarkvarteren som revs och förändrades med bilder hur det en gång i tiden såg ut.
I riksmedia av idag är det mest Biskopsgården och miljonprogramstadsdelarna i nordväst man hör talas om i samband med Göteborg, medan de som bor i staden fortfarande kan höra en del äldre beskriva sig som "gammal majpôjk" (från Majorna), Masthuggstös o.s.v.
Stadsdelar som Gamlestaden, Gårda, Masthugget, Majorna och Haga har sin egen historia, men kommer framtidens Göteborgsnostalgiker att tala lika varmt om Angered och Biskopsgården? 🤔
#17 Det tror jag absolut.
Så länge det finns människor som har sin barndom och uppväxt där så kommer det bli så.
/Maria
#18 "Ja vi får se" var jag benägen att utbrista, men det kanske dröjer ytterligare någon generation innan man vet. Sedan är det kanske så att Göteborg i dåtid heller inte alltid var någon idyll i alla delar, något som bland annat Karl-Gerhard påmint om.
http://karlgerhard.blogspot.com/2016/09/i-de-okanda-kvarteren-i-det-ruskiga.html
#19 Min mormor och morfar var lyckliga att lämna Masthugget och Majorna där de bott för en lägenhet i Guldheden. Med badkar och fin gemensam tvättstuga.
(min älskade farbror var vän med Karl-Gerhard.)
/Maria
#0 Apropå ingressen: Haga har ju genomgått en (rätt pietetsfull) modernisering, men ännu finns det spår av den gamla bebyggelsen.
#20 Ännu en tid lever dock den gamla stadsdelsromantiken kvar, men man ser ju att leden tunnas ut- aktiviteterna blir färre, berättarna tystnar och hemsidor uppdateras alltmer sällan.
#20 En ganska naturlig utveckling men lite sorgligt för de med minnen som fortfarande lever.
Min man jobbar i Karl-Johans pastorat och har kontant med många i den äldre generationen med minnen från gamla Göteborg.
Jag själv har många historier berättade av min pappa och mamma från äldre tider
Pappa är född hemma på lilla Koopmansgatan i Majorna. Den lilla snea gatan fanns fortfarande kvar med sitt lilla torp och andra bebyggelser när jag gick i Karl-Johansskolan. Nu kan jag knappt lokalisera exakt var den låg.
/Maria
#23 Tydligen finns det en snutt kvar av gatan fortfarande.
#23 Göteborgs stadskärna har ju i jämförelse med andra städer varit sig tämligen likt det senaste halvseklet, men nu förändras stadens skyline desto snabbare.
#24 Jag menar en liten gatsnutt som gick på tvären mot Allmännavägen som hette lilla Koopansgatan.
Det var som man genade emellan och inga bilar körde där då på 70-talet utan det var mest gående och husen var fallfärdiga eller hade redan fallit.
https://fagervikslyra.blogspot.com/2014/02/lilla-koopmansgatan-majorna-goteborg.html
/Maria
Okej, jag sökte på Lilla Koopmansgatan, men Gamla Koopmansgatan är det lättare att hitta information om. Kan det vara så här?
"1985 köptes kvarvarande mark av Bostadsbolaget och HSB. Diskussioner fördes kring bevarande av den gamla trähusbebyggelsen längs med Gamla Koopmansgatan, men då hela västra sidan hade rivits redan under 1960-talet och det endast fanns kvar en sargad och gles spillra av det som varit, fick man lov att riva resterande bebyggelse.
Den del som stiftelsen själv inte ägde köptes loss från kommunen 1986. För att i någon mån tillvarata de historiska spåren föreslogs att Gamla Koopmansgatan skulle ersättas av ett gångstråk med passage genom portgångar mot Allmänna vägen och Kaptensgatan."---
#28:Jag har bara hört namnet lilla koopmansgatan men det verkar vara samma. Pappa hade en tavla som ingick i någon grupp om Göteborgsmotiv och där heter den också lilla.
/Maria
Nästa söndag, den 26 maj, mellan 10.00-16.00 är det åter dags för Majornas megaloppis. Förra året drog den enligt arrangörerna "mellan 50.000 och 70.000 åskådare" (brett mellan tummen och pekfingret där…).
- Redigerat 2024-05-19 18:55 av Fornöga
#2 ff Återinvigda Feskekörka verkar ha en del att fila på innan göteborgarna åter är beredda att ta den till sitt hjärta, om man skall döma av Kristian Wedels tankar i GP efter ett besök där.
- Redigerat 2024-05-25 18:04 av Fornöga
#31: Ja, de verkar få många tillfällen till förbättringar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#31: Tur att Gais vann mot Häcken igår trots att de inte längre hänger några halsdukar i Feskekörka.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#33 Makrillarna reder sig själva. 😉
- Redigerat 2024-05-26 08:50 av Fornöga
#30 Folkfest för loppisen i Majorna- som vanligt.
Löparboomen uppstod vid slutet av 70-talet och början av 80-talet. Stockholms Maraton startade1979, men här i väst startade Götajoggen i Karlstad ( numera Karlstad stadslopp ) och givetvis Göteborgsvarvet 1980. En folkfest kring Göteborgs gator. Läst en bok om Göteborgsvarvet där det är musikunderhållning för publiken utmed löparspåret. En klassiker numera.
#36 Ja, Göteborgsvarvet är ju numera lite som Vasaloppet, med en massa kringarrangemang. När man är inne på Göteborg och Karlstad i sådana här sammanhang så kan man ju även dra sig till minnes Solastafetten för studenter, som startade i Göteborg och gick i mål i Karlstad. Tävlingen avhölls 1968-98, men lades ner på grund av avtagande intresse. Idén lever dock vidare utomlands, bland annat finns sedan 1974 en "SOLA Stafette" i Schweiz, som är det största idrottsarrangemanget för studenter i Schweiz med 10.000 tävlande. Källa.
Glöm inte Sylvesterloppet som startade 1981 med inspiration från São Paulo.
Läs mer här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sylvesterloppet_(Göteborg)
Första loppet vanns av Evy Palm på damsidan.
- Redigerat 2024-05-29 22:17 av Pyttelite
#37 Tar nog tåget ner på 2.5 timmar med stopp inräknat istället 😏 Åkt resebuss genom åren. Det var pisspaus var femtonde minut, och kaffepaus både i Brålanda och Lilla Edet så när vi var väl framme i Göteborg så kändes det som vi var nere i Danmark 😁
Tog några bilder från Göteborgsutsikten under en resa sommaren 1997. Tyvärr lades
bilderna in på en CD-skiva som jag inte har kvar och finns inte i mina fotoalbum. Annars hade jag tagit kort på dom och publicerat. En bild var Nya Ullevi och dess omnejd.
Mia Palm, kvinnan från enkla förhållanden som efter hårt arbete blev mångårig innehavare av ärevördiga Hotel Royal i Göteborg presenteras på Världens gång i GP. Ej låst artikel i nuläget.
Svante Grundberg försöker vika ihop kanoten och skrota den i Göteborg, och Kent Andersson och Weiron Holmberg ligger och tar det lugnt, och Kent Andersson har inte tiiid att förklara 😁 Härlig humor och replik från Göteborg förr som är kort men väl ihågkommen från komediklassikern Göta Kanal (1981)
En annan form av nostalgisk Göteborgshumor är när Leif "Loket" Olsson ringer upp. 1993 eller 1994. Nu var det inte Loket utan radioprogrammet Hassans imitatör Lars Sundholm. Gillade Hassan och köpte faktiskt flera av deras skivor med busringningar på Nordstan i Göteborg på 90-talet..
- Redigerat 2024-06-06 00:50 av GikMio
Började snusa 2018 efter att jag att lagt av i tonåren. Handlaren hade varken Generalsnus eller Grovsnus som var slutsålt. Så jag köpte en dosa Göteborgssnus. Var riktigt starkt så jag faktiskt blev snurr i huvudet en kort stund.
https://www.snusochtandsticksmuseum.se/foremal-i-fokus/goteborgs-rape/
#21 Haga, en pålitlig turistmagnet även denna sommar.
#44 Mes😃😉
/Maria
Den långsträckta Gibraltargatan känner nog de flesta göteborgare till, men att det finns en Gibraltar herrgård är kanske inte lika bekant. Nu flyttas den senare från sitt tidigare läge och får uppmärksamhet därigenom.
Ej betalartikel i nuläget.
#47: Förr i tiden monterade man ner husen bräda för bräda och byggde upp dem igen på den nya platsen. Tror det var rätt komplicerat även det. 😊
Skanstorget, centralt beläget vid foten av Skansberget och kant i kant med Haga är starkt invävd i stadens historia. Nu har det uppstått en intensiv och ganska hätsk debatt om torget och dess fortsatta utformning, bland annat talas det om ett saluhallsbygge. Om vi lämnar nutid åt sidan och blickar tillbaka så finns det en del intressant att inhämta om torget. Här är en historik med några år på nacken om torget.
Göteborgarna sägs av hävd älska att ge stadens mera betydande byggnader folkliga smeknamn, och just nu sliter man med att hitta ett roligare namn på stadens kommande nya centralstation, som har det officiella namnet Göteborg Grand Central.
#50 Några exempel på mer eller mindre träffande namn på byggnader och platser i Göteborg.
En resa i tiden: Göteborg för åttio år sedan.
Video om Valhallabadet på YT. Detta är del 1, del 2 finns i anslutning till den första.
Planerna på att riva nuvarande Valhallabadet och ersätta det med ett nytt som det skrevs om i föregående tråd fortsätter att engagera göteborgarna. Här är ett dagsfärskt inlägg på GP kultur.
- Redigerat 2024-09-07 07:33 av Fornöga
Kurt Olsson blev ju en rikskänd figur i TV och allt, men de första stapplande stegen tog han i lokalradion, när Frank Gunnarsson och Kurtans alter ego Lasse Brandeby lät figuren växa fram. Jag minns att vi brukade byta ljudkassetter på jobbet med de inslagen. Lokalradion i Göteborg var på den tiden allmänt ansedd som "rödgardistisk", och kanske var det succén med Kurt Olsson som i någon mån återupprättade kanalens anseende?
Hur som helst, nu finns ett radioprogram som tar upp fenomenet Kurt Olsson men framförallt Lasse Brandeby, den mångsidige journalisten och musikern som blev kändis som Kurt Olsson.
- Redigerat 2024-09-17 08:45 av Fornöga
#55 Även Rolf Allan Mjunstedt 😁 Hetlevrad herre från Masthugget anställd på Göteborgs spårvägar som överdrev och lade till som ibland fick obekväma och jobbiga konsekvenser. Körde med sina grannar och vänner Nisse ( Robert Gustafsson) och Conny (Jojje Jönsson) i flera säsonger av Rena Rama Rolf på TV4 under 90-talet. Lasse Brandeby var oerhört bra i den rollen också.
#56 Ett klipp jag minns var när svärmodern även kallad tjötkärringen (Inger Hayman) skulle komma på besök och Rolf var på det klara att hon ska inte bo här, hon ska inte in här och hustrun poängterade att mamma åkt ända från Borås . Åh ända från Borås vilken resa!😁 Finns mest hela program på Youtube man kan se 👍
Jag har rannsakat mitt minne och tror inte att jag någonsin satt min fot på en svartklubb, men även gamla svartklubbar kan bli nostalgi med tiden. I samband med publiceringen av en bok om den klassiska Draupner har det uppstått stadsvandringar till gamla svartklubbsadresser i Göteborg.
Här är en dokumentär om en svartklubb i Göteborg:
https://open.spotify.com/episode/6yZPRwGJyPINnRMQX2o4DM?si=cUZJAyMESxmdRAWwaYALqg
#58: En enda gång har jag varit på svartklubb. Det var i Stockholm i slutet av 1970-talet när en kompis och jag fick följa med några nyfunna vänner dit. De var stammisar där.
Vi kände oss verkligen som tvättäkta lantisar. Vad jag minns tyckte jag inte det var särskilt kul, men en upplevelse var det att gå och vara lite rädd för att det skulle bli polisrazzia. Den slapp vi tack och lov. 😊
- Redigerat 2024-09-26 18:44 av Carmarino

Egen bild från Styrsö.
Styrsöbolaget, som har rötter tillbaka mer än 100 år, har skött färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård sedan 1999 på uppdrag av Västtrafik, men från december 2027 är det norska bolaget Trollhatten som övertar trafiken.
- Redigerat 2024-10-08 13:22 av Fornöga
Göteborgsikonen Sonya Hedenbratt hedras genom att bli namngivare till det nya kulturhus som skall uppföras på Masthuggskajen.
#63: Trevligt. 👍
#64 Ja, precis allt är ju inte Håkan Hellström här, även om det förefaller så ibland…😉
- Redigerat 2024-10-15 12:53 av Fornöga
#65: Det tackar vi för. 😁
Två anrika Göteborgskafféer, Cappuccino vid Kopparmärra och Junggrens på Avenyn, verkar skatta åt förgängelsen i en konkurs. Åtminstone hos Junggrens, som legat på nuvarande plats sedan 1895, har jag fikat vid några tillfällen. De senaste ägarna hoppas att kafféet återuppstår i ny regi när konkursutredningen är klar.
Mer att läsa om Junggrens.
- Redigerat 2024-10-16 16:16 av Fornöga
#67: Trist när det händer, men med tanke på hur många kaféer som startats de senaste åren så är det kanske inte så konstigt. Det finns ju gränser för hur mycket folk kan fika - särskilt nu när det blivit så mycket dyrare.
#68 Så är det väl. Men Nostalgie Café har inga planer på att lägga ner verksamheten! 😉
- Redigerat 2024-10-16 17:22 av Fornöga
Mitt favoritcafe i Göteborg var Mauritz kaffe på Fredsgatan.
/Maria
#70 Mauritz kaffe var också en favorit för mig, men då när det låg på Magasinsgatan. Jag jobbade i närheten och fikade där många vardagar, och Tord Wetter berättade gärna och ofta om olika kaffesorter. Det var innan kaffeboomen kom och kaféet slog upp på Fredsgatan, dit jag tyvärr aldrig kom.
#69: Det är tur det. 😊
Video från 2019.
"Knapp-Carlsson" har många göteborgare en relation till, om så bara till namnet. Affären startades 1910 av Arvid Carlsson, och Kristian Wedel i GP utnämner den till "stadens vackraste butik- utan tvekan!" Nu är den anrika butiken till salu, och många tummar hålls för att en kommande ägare kommer att värna om dess historia.
#74 Bästa affären🙂
/Maria
Nostalgi för bofasta och tillresta: den 9 november öppnar Röhska museet en utställning av nordiska designklassiker från slutet av 1800-talet fram till modern tid.
Tändandet av julrosetten på Clarion Hotel Post (tidigare huvudposten) i Göteborg har visserligen bara skett de senaste tolv åren, men vara redan ha blivit en tradition med förutsättningar att återkomma långt in i framtiden.
- Redigerat 2024-11-16 00:01 av Fornöga
#77: Vacker rosett. 🤶
#78 Och stort paket! 🎁😊
Älvsborgsgatan- en diskret paradgata.
"Albert och Herberts stall" i Haga var tänkt att återuppföras efter brand.
https://bostadsbolaget.se/stallet-i-haga-byggs-upp-igen/
Men tyvärr…
#81: Så synd.
#39 #61 Inget husbyggande på Skanstorget. Länsstyrelsen vill att den historiska miljön skyddas.
Nu har upphuggningen av fyrskepp 29 "Fladen" (ex. "Ölandsrev") påbörjats på Gotenius varv. Hon har i många år legat på parad i Maritiman, men till slut tvingades man ta beslutet att skrota henne, då reparationskostnaderna bedömdes för stora.
#84: Tråkigt. Det är en vacker båt.
Här rivs ”Snäckan”– den klassiska macken i Majorna
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/har-rivs-snackan-den-klassiska-macken-i-majorna
Järnvägsminnen ur göteborgskt perspektiv.
#87: Inget göteborgskt perspektiv, och därmed en aning OT, men vedspisen får mig att minnas vissa små järnvägsanhalter längs lantliga linjer, vars små väntstugor var utrustade med en vedkamin, och ett alltid välfyllt vedförråd.
Värmande, i flera avseenden, och det är inte så värst länge sedan….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Julfirande för dåtidens göteborgare.
- Redigerat 2024-12-20 11:35 av Fornöga
#89: Det firades nog ungefär likadant i andra städer också, fast kanske utan spårvagnar då. 😊
#70 #71 Tord Wetter gått bort i en ålder av 86 år. GP har en lång minnesartikel (inget prenumerationslås i nuläget).
- Redigerat 2025-01-11 09:53 av Fornöga
#91 Jag har en kaffebryggare och en kaffekvarn från Mauritz kaffe.
Får kolla på om extra mycket idag
/Maria
#91 ff Kanske en viss symbolik i att kafékedjan Expresso House (ej Wetters) stänger sin äldsta servering i Göteborg, den på Vasagatan. Verkar som om branschen har svårt att återhämta sig efter pandemin.
#93 Mera stängningar: Båtmässan är ett älskat vårtecken för göteborgare med flera, men årets upplaga blir den sista i en över sextioårig tradition. Fast sista ordet är kanske inte sagt?
- Redigerat 2025-01-22 08:49 av Fornöga
Göteborgsk glassnostalgi. 🍨
#96: Har aldrig hört talas om Göteborgsglassen, men så bor jag inte i Göteborg heller. 😊
#97 Det är gissningsvis inte så många nutida göteborgare heller som minns den glassen. Den får väl framstå som en symbol för alla de lokala glasstillverkare som en gång fanns runt om i vårt land.
Och Heden, den är nu sedan länge förenad med korv i göteborgarnas sinnesvärld. 😉
#98: Korv är nog lättare att sälja året runt. 😊
#99 Ligger nog mycket i det. 🙂