Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterlekarspelsportidrott
Läst 259 ggr
Fornöga
2025-05-24 09:48
2

Ping-Pong

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bordtennis är inte bara en sport (där Sverige på nytt har stora internationella framgångar), det har varit och är en aktivitet som också utövas i hemmiljö. Många av oss kanske tror att det från början var en asiatisk sport, med tanke på kinesers och japaners stora intresse för sporten (och namnet, "ping-pong"?), men som många andra idrotter uppstod den i England.

SvD berättade 2004: "Bordtennis, eller pingis, var i slutet av 1800-talet ett sällskapspel i högre samhällsklasser i England och presenterades som en mindre ansträngande form av ”vanlig” tennis. Cigarrlådor användes ofta som racketar och vinkorkar som bollar. Ljudet av träffarna sägs ligga till grund för smeknamnet – ping-pong. Spelet ändrade karaktär kring sekelskiftet då engelsmannen James Gibb uppfann celluloidbollen och racketen utrustades med nabbgummi. Ett internationellt förbund bildades på 1920-talet och sporten spreds snabbt. I Sverige spelades SM för första gången 1925. Första världsmästerskapet gick i London 1927, där östeuropeiska länder - Ungern, Tjeckoslovakien och Rumänien - hade stor framgång."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Så började det: Bordtennis, eller pingis, var i slutet av 1800-talet ett sällskapspel i högre samhällsklasser i England och presenterades som en mindre ansträngande form av ”vanlig” tennis. Cigarrlådor användes ofta som racketar och vinkorkar som bollar. Ljudet av träffarna sägs ligga till grund för smeknamnet – ping-pong. Spelet ändrade karaktä...
  • Redigerat 2025-05-24 09:49 av Fornöga
Fornöga
2025-05-24 10:00
2

I mitt barndomshem spelade vi bordtennis på en dörr i garaget. Dörren var lagom stor som pingisbord, eftersom utrymmet var begränsat. En kompis hade det bättre beviljat- hans far hade nämligen ett åkeri, och i deras stora garage hade de ett riktigt Stigabord, något som vi andra bara kunde drömma om.

Stiga bordtennis grundades 1944 av Stig Hjelmquist i Tranås och varumärket står ju numera för en mängd olika produkter. För pingisens del bidrog det till att Sverige blev en stornation inom sporten bordtennis, och länge stod det Stiga på alla bord i internationella mästerskap, numera är konkurrensen större med fler tillverkare. Stiga tillverkade inte bara borden, de tog fram racketar med hjälp av dåtida storspelare som Hasse Alsér och Kjell "Hammaren" Johansson, som i sin tur blev bland våra första proffsidrottare på nationell nivå.

Stig Hjelmquist inledde sin bana som affärsman genom att sälja produkter av bakelit. Men det var tävlingsgodkända pingisbollar som lade grunden till Stigas storhetsepok. Mycket krut lades på marknadsföringen.
  • Redigerat 2025-05-24 10:53 av Fornöga
Fornöga
2025-05-24 10:07
2

Ping-Pong har inte bidragit till sportslig förbrödring mellan aktiva- på sjuttiotalet gav den namn åt politisk normalisering mellan länder, när Kina och USA närmade sig varandra genom den så kallade pingpong-diplomatin.

De kinesiska spelarna väckte till en början förvirring och frustration hos motståndarna eftersom de medvetet lät motståndarna vinna. Med tiden ändrades dock det beteendet, och sedan länge går kineserna för fullt vid bordet.

https://www.svd.se/a/b9a23582-de8c-328f-946a-5f7f1ab4bd5c/pingpongdiplomatin-oppnade-dorren-mellan-usa-och-kina

Zhang Xielin tittar ut genom fönstret från sin höghuslägenhet i ett Peking där Kinas stora propagandafest snart är över. –Man kan säga att allt det här började med pingpong, säger han. 67-åringen var en del i det legendariska bordtennislag som bröt Kinas isolering mot västvärlden.
  • Redigerat 2025-05-24 10:08 av Fornöga
Fornöga
2025-05-24 10:23
2

Bengt Grive var inte bara en uppskattad sportkommentator, han var tidigare en bordtennisspelare på hög nationell nivå. Grive var en verklig bolltrollare med celluoidbollen och hade faktiskt en bordtennisshow tillsammans med några likasinnade under många år. De uppträdde flera gånger på TV, tyvärr verkar det inte finnas så mycket kvar mer än några korta sekvenser (och så uttrycket "Skruva den som Grive", som Galenskaparna myntade😊).

• Redigerat 2025-05-24 10:24 av Fornöga
Fornöga
2025-05-24 10:30
2

Apropå bolltrollare- här har vi både bollsinne och musikalitet av högsta klass!

Soligajag1
2025-05-24 11:02
2

Vi hade ett pingisbord i nedre våningen i huset i ett rum, där spelade vi pingis allihopa.
Så kul.😃👌♥️

HH 🙂

Bo§e
2025-05-24 11:45
3

I vårt hem fanns inga pingisfaciliteter, men i andra miljöer hände det att jag deltog sporadiskt.
Blev dock aldrig riktigt "biten", vilket även gäller många andra sporter…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2025-05-24 12:03
2

#3 Mera pingisshow! 😮

Carmarino
2025-05-24 13:09
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I källaren har jag mitt bordtennisracket och tre pingisbollar - Stiga bägge två. Har mig veterligt aldrig använt dem, utan jag köpte dem (eller fick dem; tror det var en födelsepresent eller julklapp) bara för att det står Stellan Bengtsson på racket. Tror inte han hade några pingisbollar, så det fick bli Hasse Alsérs istället. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-05-24 13:18
1

#8 Det där är nog rariteter idag! Mitt profilraket stod det Björne Mellström på. Mellström (1933-2024) vann fem svenska mästerskap. Racketen gav jag bort för länge sedan.

• Redigerat 2025-05-24 13:25 av Fornöga
Carmarino
2025-05-24 13:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: Kanske det. De bör vara ca 50 år gamla och går säkerligen inte att spela med längre. Har kvar originalasken till racketen också har jag för mig, men jag tog ut det när jag skulle fotografera. Bollarna tog jag däremot ut och fotograferade. Asken är rätt sliten, men inte på grund av användning utan för att jag hade knölat ner den i en låda vill jag minnas. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-05-24 13:25
1

#10 Finns en hel del gamla pingisutrustning på Tradera till varierande priser. (Beror väl för "spadarna" på graden av slitage och hur stor upplagan var.)

• Redigerat 2025-05-24 13:26 av Fornöga
Fornöga
2025-05-24 13:38
1

Innan man klistrade gummimatta på racketarna så var det sandpappersbeläggning som gällde, och det spelas faktiskt fortfarande mästerskap för sandpappersspadar (WCPP), som inte får användas vid övriga pingismästerskap. Sanpappersvariantens organisation har hållit fast vid benämningen Ping-Pong, till skillnad från table tennis/bordtennis.

Bo§e
2025-05-24 14:05
2

Litet nördig info:
Pingpongbollar var länge tillverkade av det extremt brandfarliga materialet celluloid, i likhet med äldre fotofilm, skärmen på farfars vegamössa, och mycket annat.
Det tog tid, men nu är man på väg mot andra plaster. Samma studs…?

BTW: Minns någon Kalle Anka-äventyret, då ett sjunket fartyg bärgades genom att vraket pumpades fullt med pingpongbollar…?🙂

by Dr. Torsten Küneth Celluloid is gone It was the key aim when the so-called plastic ball was introduced on 1st July 2014 after several years of research and development: the ITTF wanted to move on from celluloid and now it has become a reality. The last supplier of celluloid balls has withdrawn approval, and by end […]
Fornöga
2025-05-24 14:08
2

#13 Kalle Anka-metoden var tydligen på förslag vid en uppmärksam bärgning på sin tid. (Låst artikel.) 😏

En teknik som uppfanns av Kalle Ankaknattarna och som testats av Mythbusters är ett förslag om hur Costa Concordia ska bärgas.
Bo§e
2025-05-24 14:11
2

#14: Heder åt Carl Barks, som ofta låg i framkant…

Fornöga
2025-05-24 14:15
2

#14ff Mythbusters experiment finns upplagt på YouTube i fem delar, men här är en kortis.

Could you use ping pong pong balls to recover a ship form the ocean floor? The Mythbusters put it to the test!KEYWORDSMythBustersPing Pong Balls Ship Recover...
  • Redigerat 2025-05-24 14:22 av Fornöga
Bo§e
2025-05-24 14:19
1

#16: 👍

Carmarino
2025-05-24 15:19
2

#11: Gissar att upplagan på Stellans racket var rätt stor. Slitaget är nog rätt minimalt, även om jag ser att det är ett hack i överkanten. Fast det har nog uppkommit genom att materialet blivit skört under årens lopp. Sedan är det lite slitage på klistermärket med Stellans bild. Har visserligen inte spelat med racket men det har inte legat nerpackat hela tiden utan jag har hållit det i handen några gånger. Bollarna är, vad jag kan se, helt felfria. Det är bara asken som är lite skamfilad.

Carmarino
2025-05-24 15:26
2

#18: Efter en snabb sökning på Tradera så verkar det inte vara någon större efterfrågan på Stellans racket. De få jag hittade låg på mellan 99 och 800 kronor, men de dyrare exemplaren hade inte blivit sålda.

Fornöga
2025-05-24 15:41
1

#19 Nej, det är nog som vanligt en del lycksökare som chansar med överpris.

Huvudpersonen Stellan själv då? Ja, han bor sedan länge i USA, och flygrädslan efter att kompisen Hasse Alsér omkom i flygolycka hindrar Stellan att hälsa på i sitt gamla hemland.

Källa.

Carmarino
2025-05-24 15:53
1

#20: Kommer ihåg den olyckan. Hörde den på radio vill jag minnas, och eftersom jag då fortfarande prenumererade på tidningen Pingis läste jag om den i numret som kom ut efteråt. Hasse var naturligtvis på förstasidan av tidningen och jag minns att jag tyckte det var otroligt hemskt. Även om det var Stellan som var min favorit så höll jag naturligtvis koll på både Hasse Alsér och Kjell Johansson också.

Tidningen Pingis är Svenska Bordtennisförbundets tidning om aktuell bordtennis och pingis i Sverige från ungdom till elit och veteran.
Fornöga
2025-05-24 16:04
1

#21 En släkting till mig bodde i huset närmast där flygplanet störtade. Hans bilder från den hemska olyckan spreds vida i media.

En sorglig detalj var att Hasse Alsér var flygrädd, och flög bara om det inte gick att undvika.

Carmarino
2025-05-24 16:13
1

#22: Så hemskt. Tänker ibland på det när jag hör ett flygplan eller en helikopter som flyger väldigt lågt; tänk om det störtar här mellan husen - eller ännu värre, på husen. 😱

Läste i en artikel att Hasse Alsér var så flygrädd att han satt på helspänn och lyssnade på alla ljud i flygplanet och undrade vad det var som lät. På så sätt förde han över sin flygrädsla till Stellan Bengtsson.

https://www.expressen.se/gt/sport/otroligt-hart-slag--bade-for-mig-och-svensk-pingis/

15 januari 1977 störtade ett flygplan utanför Bromma. Bland de 22 som omkom fanns Hasse Alsér, boråsaren som blev Sveriges förste världsmästare i bordtennis
Fornöga
2025-05-24 16:24
1

#23 Skrämmande, på många sätt.😟

Carmarino
2025-05-24 17:07
0

#24: Ja, verkligen.

Bo§e
2025-05-24 17:17
1

Begreppet ping-pong-diplomati var en gång på folks läppar.
Idag råder tullkrig…

Zhang Xielin tittar ut genom fönstret från sin höghuslägenhet i ett Peking där Kinas stora propagandafest snart är över. –Man kan säga att allt det här började med pingpong, säger han. 67-åringen var en del i det legendariska bordtennislag som bröt Kinas isolering mot västvärlden.
Fornöga
2025-05-24 17:35
1

#26 Ja, det var en gång…(#2)

Men lite har det hänt ändå, pingisstjärnorna som Truls med flera har lite rockstjärnestatus i Kina, kanske var det Cháng Qīng Shù som var den första västliga pingisikonen där. 😉

Bo§e
2025-05-24 19:58
2

#27: Aj då…en upprepning….

Något helt annat; i tider av brist, och vid hastigt uppkommet behov, var det förr känt att man kan lösa upp en eller flera pingpongbollar i aceton, och därmed erhålla ett utmärkt lim, inte olikt Karlssons Klister.
Detta pga materialet celluloid.

Fornöga
2025-05-24 20:19
2

En inte helt vanlig variant. Som tur är…🙄😉

Fornöga
2025-05-25 09:25
1

#2 #26 Alla känner vi väl vid det här laget till Forrest Gumps insats för pingpongdiplomatin? 😉

Fornöga
2025-05-25 10:19
1

"Ping Pong is the most amazing game to play", bedyrade Ulrik Neuman i Swe-Danes på Berns 1961.

Provided to YouTube by Parlophone SwedenPing Pong (Live) · Swe-DanesSwe-Danes på Berns℗ 1961 The copyright in this sound recording is owned by EMI Music Swed...
  • Redigerat 2025-05-25 10:23 av Fornöga
GikMio
2025-05-26 09:05
1

Spelade mycket i kvarterslokalen eller i sporthallen. Även i ett tomt cykelrum där man brukade ställa bordet mot väggen om man var där ensam. Gick inte bolla på samma sätt som J-O om man kunnat det 😊

GikMio
2025-05-26 17:43
1

Pingpong/Bordtennis/Pingisundret med Jan-Ove Waldner, Jörgen Persson, Mikael 'äpplet" Appelgren och Peter Karlsson. Det var deras fel jag valde spela pingis under flera år under idrottslektionerna istället för att simma under högstadiet och gymnasiet 😊 Respekt till Mini-Stellan, "Hammaren" och dom andra. Men dom var före min tid.

Fornöga
2025-05-28 08:50
1

#0 Johan Hakelius i tidskriften Fokus koketterar med att han är totalt ointresserad av idrott, men erkänner att han provoceras av pingpong, man anar rent av en viss hatkärlek. Om anglofilen Hakelius grävde lite i pingponghistorien och upptäckte att den har sina rötter i den engelska överklassens salonger tror jag att han skulle sluta pingpongsporten till sitt hjärta fullt ut. 😉

Sport är i allmänhet en harmlös aktivitet, som går att undvika. Men bordtennis – låt oss kalla det ping pong – går över gränsen för det acceptabla.
  • Redigerat 2025-05-28 08:51 av Fornöga