Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettsport
Läst 861 ggr
Fornöga
2025-10-23 08:50
1

I backspegeln: sport och nostalgi #5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sport med nostalgiska förtecken har sitt givna intresse, vilket bland annat fyra tidigare trådar vittnar om, den senaste finns här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2025-10-23 08:55
2

Praktiskt exempel på talessättet ""Om inte berget kommer till Muhammed, får Muhammed komma till berget". 😊

Carmarino
2025-10-23 11:22
1

#1: Inititativrikt. 👍😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-10-23 13:22
1

På lördag avgörs världens största endurotävling, Gotland Grand National för 42:a gången och lerfesten (troligen- det väntas ju regn) och det sänds i vanlig ordning på SVT. På grund av omvärldsläget som gjort att militären behövde sitt övningsområde avgörs tävlingen sedan i fjol i ny terräng i Hejdeby.

GikMio
2025-10-27 15:28
1

Vad är jul och nyår för riktiga hockey entusiaster? Julklappar?, dopp i grytan?, knäck?, champagne?, tolvslaget?. Fel, fel, fel, fel, fel.. Junior-VM för äldre juniorer givetvis. För dom flesta killarna examen innan dom går in i seniorspel. En numera tradition varje år på tv som startar 26 december och pågår fram till trettondagshelgen. Nu ska till största delen av VM-laget 2026 (födda 2006 och 2007, och någon född 2008) iväg under det stundande novemberuppehållet och genrepa. Men JVM eller U20-VM har inte alltid varit hett och tradition. Turneringen startade 1974, men blev officiell 1977. Och det var först 1993 som turneringen sändes på tv för första gången (TV4) fram till 2006. Sedan försvann den åter ur rutan fram till 2007 då SVT valde att sända igen och har sänts varje år sedan dess. Många nostalgiska minnen dyker upp under åren fastän Sverige bara vunnit två gånger, 1981 och 2012 trots en del riktigt bra lag genom åren .. Sedan 1999 spelas även VM för yngre juniorer U18-VM.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juniorv%C3%A4rldsm%C3%A4sterskapet_i_ishockey

GikMio
2025-10-27 16:53
1

#4 Korrigering: TV4 sände 1993-96. Tryckfels-Nisse valde skriva 2006. Gick inte ändra nu..
Det första VM-guldet 1981 finns inte bevarat. Har sett ett klipp, men det var inspelat av en amatörvideokamera. Frågan om ens någon journalist och fotograf fanns på plats på den tiden. Idag har turneringen samma status och intresse som senior-VM. Hos vissa faktiskt större. I Kanada är det enormt stort.

Fornöga
2025-10-27 19:50
1

#4 Har kanske svårt att uppbringa den där riktiga entusiasmen för mästerskapet, men det är ju två månader kvar dit så den kanske kommer…😉

Trodde nog att Sverige hade en bra chans att ta hem det på hemmaplan förra året, men finalen blev en besvikelse.

Men nu stundar ju ett annat traditionstyngt hockeyevenemang, TV-Pucken, som du ju flaggat för i tidigare tråd. 🏒

GÖTEBORG. Festen kom av sig. USA vann JVM-finalen och snuvade Sverige på guldet. – Man får bara en sådan här chans, säger Anton Wahlberg, i tårar, efteråt.
  • Redigerat 2025-10-27 19:52 av Fornöga
GikMio
2025-10-27 20:04
2

#6 Känner ju dig sedan många år tillbaka som Medarbetare på Sport i Fokus. Vi har delat glädje och sorg tillsammans genom åren. Mycket motgång genom åren. Från begynnelsen på 70-talet så var Sovjetunionen precis som på seniorsidan "outstanding", sedan kom Kanada och USA och tog över. Finland har också varit bra.

TV-Pucken är fri från ryssar, translantanter och finländare, men där har Stockholm varit "outstanding" under flera år. Sedan flera år så ställer man upp med två.lag

Fornöga
2025-10-27 20:19
1

#7 Tanken svindlar lite grann inför det faktum att den första omgången av TV-pucken gick av stapeln 1959, och att spelarna som då befann sig på isen nu är äldre herrar i 80-årsåldern. Att jag själv dessutom såg turneringen den gången minskar inte svindeln…😉

• Redigerat 2025-10-27 20:26 av Fornöga
GikMio
2025-10-27 20:36
1

#8 Värmland vann dom första två upplagorna. Var i final även i den tredje, men förlorade mot Västerbotten. Dom är 80 år nu dom som var med från början. En del är nog stolt morfar och farfar idag. Det är även till stor fördel då det tas ut ett pojklag efter TV-pucken även om flera inte är kvar när det närmar sig juniorlandslag. Många slutar, och flera av dom som slår sig in i Hockeyallsvenskan och SHL spelade aldrig i TV-Pucken. Något jag nämnt tidigare i trådserien.

GikMio
2025-10-27 20:51
1

#9 Förutom Ångermanlands segerlag i TV-pucken 1988. Peter Forsberg världsmästare, olympisk mästare och Stanley Cup-mästare, Hasse Jonsson världsmästare, Markus Näslund, Magnus Wernblom och Andreas Salomonsson. Alla spelade i Tre Kronor senare och födda 1973. The Glory Birthyear of Hockey..Dom spelade i MoDo i dåvarande Elitserien och i JVM i Gävle 1993 ( se tidigare inlägg )

Fornöga
2025-10-27 20:53
1

#10 Skaplig årgång…☺

GikMio
2025-10-27 21:00
1

#11 Dom spelade i MoDo, men moderklubbarna var Örnsköldsvik, Järved, Sollefteå, Husum m.m. Och det är viktigt att nämna. Sedan långt tillbaka, men något SVT:s Chris Härenstam alltid har koll på numera och vill förmedla. Att alltid nämna deras moderklubbar. Att småklubbarna får uppmärksamhet..

Fornöga
2025-10-27 21:03
1

#12 Precis, han är ett föredöme på den punkten.

GikMio
2025-10-27 21:22
1

#10 Vem var ledare för Ångermanlands lag i TV-pucken då 1988? Jo, han hette Kent Forsberg och pappa till den lilla tonårstalangen Peter. Tio år senare var Peter då även kallad Foppa en världsstjärna i ishockey i NHL, och pappa Kent svensk förbundskapten. Och Pappa och son Forsberg blev världsmästare i schweiziska Zürich när Tre Kronor vann guld.Och även Hans "Hasse " Jonsson var med..

• Redigerat 2025-10-27 21:25 av GikMio
Fornöga
2025-10-27 22:35
2

#14 Framtida nostalgiker får se om Peter Forsberg i sin tur blev ledare för Lennox och Diego. 😉

GikMio
2025-10-28 05:15
1

#15 Han tvingar in sina söner inom itravsporten. Han valde Solvalla för en dag istället för att jobba som expert under hockey-VM 😊 Bor i Schweiz numera där han var med om att vinna sitt andra VM-guld 1998. Det första var i Prag 1992. Men Foppa är naturligtvis mest ihågkommen för straffen i OS-finalen mot Kanada i norska Lillehammer 1994. Blev två OS-guld också. Förutom i Lillehammer även i Turin 2006.

Fornöga
2025-10-28 07:44
1

#16 Sunt att lära barnen välja rätt bana. 😉 Foppa och foppapappa Kent är/ har varit framgångsrika som hästägare också, men det är en annan historia.

GikMio
2025-10-28 08:09
1

#17 Nostalgiskt sett när det gäller hockeylirare är att det alltid varit trav och golf som gällde vid sidan av under karriären, och fortsatte efteråt. Peter "Foppa" Forsberg är idag 52 år ( Tv-pucken 1988 var länge sedan )

Fornöga
2025-10-28 08:14
1

#18 Ja, en och annan har svingat sig upp i sulkyn också, som P-O Brasar, som "sadlade om" till travkusk.

Prostatacancerföreningen Dalarna har bjudit sina medlemmar på lunchtrav den 7/5 på Romme och den 23/5 i Rättvik.
GikMio
2025-10-28 08:28
1

#19 Brasar som "hängde på sargen" ihop med Danne Labraaten och "ryssdödaren" Roland Eriksson när Leksands IF var bäst i Sverige på 70-talet. I Göteborg heter alla Glenn och i Leksand heter alla Dan. På 70-talet fanns två Dan i Leksand. Labraaten och Söderström. Dan Söderströms son Fredrik är idag expert under sändningar från SHL och Hockeyallsvenskan..

Fornöga
2025-10-28 09:28
1

Mjällby har gjort en storartad prestation och har en poängskörd med bred marginal till serietvåan. Men hur står sig lagets poängskörd i historiens ljus? Radiosporten har koll!

Mjällby har satt nytt poängrekord i herrallsvenskan för en enskild säsong och har chans att utöka med två matcher kvar.Men har succélaget stått för tidernas ...
GikMio
2025-10-28 09:38
1

#21 Konkurrensen var AIK och Malmö FF nu på 2000-talet. I forna dar gick det inte att uppnå den poängen och poäng ned till tvåan. Är numera tre poäng för seger. Förr var det endast två. Ett poängsystem endast bandyn har kvar fortfarande

GikMio
2025-10-29 09:12
1

Vi som gillar fotboll och framför allt VM har koll på "det orange landslaget" Vi minns eller känner till målvakter som Jan Jongbloed ( målvakt när nederländarna förlorade två VM-finaler på raken 1974 och 1978 ), Hans van Breukelen, och Edwin van der Sar som idag fyller 55 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Edwin_van_der_Sar

GikMio
2025-10-29 10:15
1

#23 Jan Jongbloed (1940-2023) polisonger och på den tiden använde många målvakter inte handskar. Det gör ont att ta emot en boll. Jag vet som åskådare då jag skulle sparka tillbaka en boll på idrottsparken som var på väg intill skogsbrynet. Och en av tränarna i motståndarlaget sa " Det där kändes gott i foten va" 😁

Fornöga
2025-10-29 10:33
1

Apropå målvakter kommer jag att tänka på den frispråkige bandymålvakten Bosse Nilsson (1925-2002), en legendar på sin tid, som senare blev internationell elitdomare i fotboll och även ishockeydomare på hög nivå. "Jag kan ju alla tjuvknepen", förklarade Bosse varför just han blev en så bra domare.

Bevarat är också bland annat när han klistrade en straff (eller frislag som det står i länkartikeln) och kastade tillbaka bollen med kommentaren att "alla lösa bollar går om".

Han var en sjutusan till bandymålvakt, stor till växten men han visste vart bollarna gick. Han stod rätt och var ibland omöjlig att överlista och hade en smidighet som imponerade. Han täckte även upp med blixtrande skridskoparader. Han blev svensk mästare för sitt Skutskär två gånger och så blev han landslagsman. Han hette Bosse Nilsson.
GikMio
2025-10-29 10:48
1

#25 Har träffat på Jörgen Rydén genom åren då han kör länstrafiken. Väldigt trevlig busschaufför. Han var målvakt i Färjestad i slutet av 80-talet, början av 90-talet.. men andramålvakt och satt mest på bänken. Peter "Pekka" Lindmark och Anders Bergman gick inte att rubba. Dom var Sveriges bästa hockeymålvakter då.

GikMio
2025-10-29 11:02
1

#26 Sorgligt, men upptäckte nu att Bergman är borta. Gick bort ifjol. Han var med i VM-laget i Wien 1987 med "Pekka" och Åke Liljebjörn. Spelade då i MoDo. När Pekka lämnade Färjestad för hårdsatsande Malmö så värvades Bergman ned till Karlstad. Malmö värvade flera spelare från Färjestad. När Malmö vann SM-guldet 1992 skickade Kjell Glennert ett telegram till Percy Nilsson " Grattis till guldet från A-laget" 😁

Fornöga
2025-11-01 11:21
1

En hyllning till Nittorps IK (bildat 1943)- svensk idrott när den är som finast?

Ej köplåst i nuläget.

NITTORP. Det finns mitt i skogen en oväntad ishall som bara kan hittas av den som gått vilse. Och av den särskilda varelse som byggt den, levt sitt liv där.
Bo§e
2025-11-01 19:01
2

Jag har inte mycket att tillföra denna tråd, då mitt idrottsintresse aldrig har varit överdrivet starkt, milt uttryckt…🙂
Dock fanns en period i mitt liv, då jag faktiskt engagerade mig i någon mån, och det var fotbolls-vm 1958, som nådde legendariska höjder i svenskt "sportmedvetande".
Här skapades en lång rad ikoniska namn, som varit på folks läppar i åtskilliga decennier - trots att Sverige "bara" kom 2:a…

Jag var i 10 års-åldern, och inspirerade av vad som pågick, spelade alla grabbar fotboll på var- och varannan gräsplätt.
Även jag drogs med i denna våg av entusiasm, men i efterhand kan jag konstatera att detta bara blev en begränsad episod…🙂

Radion stod på i de flesta hem under detta event, som också fick många familjer att köpa sin första tv-apparat.

Hemma var vi hänvisade till radion, men vår första televisionsapparat anlände senare, samma år…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2025-11-01 19:12
2

#29 Det var i samma turnering som min fotbollskarriär (som åskådare…) började. Såg faktiskt matcher på TV, men det var lika mycket avbrott som det var rullande matchbilder på den den lilla rutan (14"?) på brorsans nyinförskaffade TV.

Fornöga
2025-11-03 09:11
2

När den franske forne bancyklisten Charles Coste nyligen gick bort i en ålder av 101 år hade han hunnit bli den äldste OS-guldmedaljören som fortfarande var i livet. Han tog sin guldmedalj 1948 i grenen lagförföljelse. (Vem som nu är den äldste OS-medaljören i livet förtäljer inte artikeln.)

Den franske bancyklisten Charles Coste vann OS-guld 1948. Nu är världens äldste OS-guldmedaljör död, 101 år gammal.
GikMio
2025-11-03 16:25
1

#29 Det största som upplevts i Sverige idrottsligt. Men långt före min tid. Även samtida Ingemar Johansson i titelmatch i tungviktsboxning borta i "näv jårk" rönte står uppmärksamhet i Sverige. Både på tv och i radio.

GikMio
2025-11-06 19:00
1

Fäktning är en urgammal sport som fanns med i dom första moderna olympiska spelen i Aten 1896. Men 1976 fick denna gren en tillfällig "boom" i Sverige när det blev lag-guld i Montreal i värja, med Rolf Edling i spetsen. Förutom värja tävlas det i sabel och florett.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wEOxXG/faktning

Telefonnummer: 0718–40566
Fornöga
2025-11-07 07:49
1

IFK, Idrottsföreningen Kamraterna, är en gammal och välkänd konstellation i idrottssverige, inte minst inom fotbollen. Nu riskerar allsvenskan tappa två av de tre kamratföreningar som för närvarande finns där- Värnamo är redan nedflyttningsklara, medan anrika Norrköping fortfarande hotas av nedflyttning eller negativt kval. IFK Göteborg ligger på säker plats mitt i tabellen, men de har heller inte glänst den här säsongen.

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
GikMio
2025-11-07 11:37
1

#34 Klassiskt här på mina "breddgrader"…IFK Munkfors.

Fornöga
2025-11-07 11:41
1

#35 Ja, IFK-föreningar finns utspridda över hela vårt avlånga land. När det kommer till din region kommer jag främst att tänka på IFK Sunne av någon outgrundlig anledning. 😏

Välkommen till IFK Sunne.
Fornöga
2025-11-07 11:48
0

#36 Kan bero på Anders Asplund, som var en av mina lokala fotbollsfavoriter i yngre dagar. (Asplund gick tyvärr bort 2020.)

En sommarkväll 1958 så spelade han en träningsmatch i Rottneros mot Djurgårdens IF. Anders gjorde bra ifrån sig vilket innebar ett äventyr i Djurgårdens IF och Stockholm. Flyttade till Sunne igen för att sedan spela några säsonger i allsvenskan med Degerfors IF. Han har naturligtvis också spelat med Karlstad BK när KBK låg i Div 2 (dåvarande S1). Anders hann även med hockey i Färjestad BK under många år. Anders Asplund är den person som Conny Evensson önskade en intervju med. Här kommer den!
Fornöga
2025-11-07 16:52
2

Mjällby klara som vinnare av allsvenskan för första gången, och BK Häcken har bra chans att bli förstagångsvinnare av damallsvenskan. Måste vara rätt unikt att vi (om så sker) får premiärvinnare av båda serierna samma år.

GikMio
2025-11-07 17:39
1

#38 Hänt någon gång att två lag från samma stad eller trakt vunnit på båda sidor. I detta fall Malmö i nutid. Ska förr varit när IFK Göteborg och Jitex var som bäst.

Fornöga
2025-11-07 17:42
1

#39 Fast inte som förstagångsvinnare väl? (Det är ju en bra bit mellan Listerlandet och Göteborg, så närhetsaspekten kan vi bortse från i det här fallet).

GikMio
2025-11-07 17:45
1

#40 Nej, men nu bytte jag spår lite. Och drog en parallell mellan svenska mästare på herr och damsidan från samma stad samma år.

• Redigerat 2025-11-07 17:46 av GikMio
Fornöga
2025-11-07 17:50
1

#38 ff Har snabbkollat tabellerna på Wikipedia, och vad jag kan se har det inte inträffat tidigare.

• Redigerat 2025-11-07 17:52 av Fornöga
GikMio
2025-11-07 18:00
1

#42 Inte nostalgisk sport, men Malmö FF och Rosengård borde vunnit SM-guld samma år. Dom har dominerat herr och damsidan senaste decenniet till viss del tycker man 🤔

Fornöga
2025-11-07 18:11
1

#43 Det har skett, men inte som samtida förstagångare. MFF vann guld första gången 1943/44, långt innan damallsvenskan var igång. Rosengård vann sitt första guld 2014, samtidigt då som tidigare vinnarna MFF.

Sedan har det ju varit en del namnbyten inom damfotbollen, som det står på Wikipedia så blev Malmö FF (damer) LdB FC Malmö år 2007, vilket sedan blev FC Rosengård 2014 och nu har ju MFF åter ett damlag. Krångligt värre…😏

• Redigerat 2025-11-07 18:12 av Fornöga
GikMio
2025-11-08 11:01
1

#44 Det är många namnbyten genom åren både inom herr-och damsidan i diverse olika sporter. Alfredshems IK (MoDo), Wifsta/Östrands IF (Timrå IK). I den klassiska föreningen BK Kenty i Linköping bytte ishockeyverksamheten namn 1976 (Linköpings HC).. Här i Värmland är jag och många med mig följare av BIK Karlskoga, men för mig är det Bofors IK jag minns från förr. Hette längre tillbaka även KB Karlskoga.

GikMio
2025-11-08 11:05
1

#45 Precis som med BK Kenty så var det ishockeyverksamheten som bytte namn. KB Karlskoga har idag fortfarande fotbollslag.

Carmarino
2025-11-08 12:39
2

På tisdag är det 100 år sedan "Rio-Kalle" Svensson föddes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Svensson

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-11-08 13:00
1

#45 Så är det, fast trippelbyte på så kort tid som i Malmöfallet (plus att originalet återkommit) är nog inte så vanligt.

I Göteborg gick ju Kopparberg/Göteborg upp i BK Häcken, med lyckat resultat.

För fem år sedan fick Jennifer Falk veta att Göteborg FC skulle läggas ner.
Bo§e
2025-11-08 13:00
1

#47: Jag har barndomsminnen av läskedrycken "Rio-Cola" (lanserad 1953), om vilken ryktet säger att den uppkallats efter Rio-Kalle, eller att namnvalet åtminstone påverkats av Kalle Svenssons popularitet…

Den "Rio-Cola" som verkar ha återuppstått i sen tid, saknar dock den kopplingen, vad jag kan se….

Fornöga
2025-11-08 14:38
1

Irene Ekelund var tidigt en mycket lovande sprinter i friidrott, men tyvärr har skador satt hinder för en fortsatt utveckling, och nu verkar hon vara i slutet av sin karriär.

Idag är vår obestridda stjärna på sprinterdistans bland damerna Julia Henriksson, men frågan är om inte Häckens vindsnabba spelare Monica Jusu Bah borde finnas i gruppen bakom henne, och det hade varit intressant att se henne i startblocken mot sprintereliten.

Irene Ekelund, 28, har inte tävlat sedan 2023. Nu ska hon göra ett sista försök. – Lyckas jag inte kommer jag lägga ner, skaffa barn och göra något annat, säger
Fornöga
2025-11-08 15:56
1

#38 ff Nu är det inte längre bara en hypotes- Häcken är svenska mästare i damallsvenskan 2025 efter seger med 2-0 borta mot Djurgården och det var skyttedrottningen Felicia Schröder som med sitt trettionde mål i årets serie fällde avgörandet. Därmed kan Hisingslaget på hemmaplan spela av sista matchen nästa helg som varande svenska mästare.

GikMio
2025-11-12 15:30
2

Igår var det 40 år sedan den svenska ishockeymålvakten Pelle Lindbergh gick bort. Det har varit mycket frågor om, hur och varför. Pelle Lindbergh hade varit 66 år idag om han fortfarande levat, och vem vet hur karriären blivit och slutat. Jag minns detta mycket väl som dom andra hockeytokiga grabbarna i kvarteret.

https://hockeysverige.se/nhl/dokument-40-ar-sedan-pelle-lindberghs-dodskrasch/

Han var världens bäste målvakt. Men den tionde november 1985 inträffade det ofattbara: Pelle Lindbergh kraschade med sin lyxbil - och omkom.
GikMio
2025-11-12 19:35
1

#52 Det finns en man från Philadelphia i USA som jag brukat kommentera på Facebook. Han är vad jag förstått fotograf och tagit bilder på diverse målvakter i NHL. Han är besatt av Pelle.. Pelle Lindbergh är för evigt legend i Philadelphia i USA och på Södermalm i Stockholm. Varje år valfärdar Hammarbyfans till hans gravplats för att tända ljus på hans dödsdag.

Fornöga
2025-11-14 06:33
1

Apropå hockeymålvakter så minns jag barn- och ungdomens hockeyhjältar mellan stolparna, "Klimpen" och "Honken". De var något slags folkets hjältar och individualister och påminde lite grann om trummisarna i den tidens popband.

Idag är målisarna lite mer anonyma som ingående i lagkollektivet och mediaslimmade på ett annat sätt. En av de sista (?) färgstarka personligheterna var kanske Stefan Liv, som både var en frispråkig personlighet av den gamla typen men samtidigt ett förebud om den moderna tidens målvakter.

Fornöga
2025-11-22 14:07
2

Okej, lite OT men ändå: jag måste bara bara få frambära en hyllning till unge Alvar Myhlback- en sådan sanningssägare har inte svensk skidsport haft sedan Sixten Jernberg och Thomas Wassberg! Också Edvin Anger och William Poromaa visar lovande gry, så epoken med svenska skidherrar med mössan i hand kanske går mot sitt slut nu?

Efter Alvar Myhlbacks framgångar i traditionell längdåkning höjs röster för att han ska satsa hårdare på det, senast i Viaplays podd ”Ur spår.” Nu ryter 19-åringen i från. – Viaplay är jävla fjantar. Förutom Johan Olsson, honom gillar jag.
  • Redigerat 2025-11-22 14:11 av Fornöga
Fornöga
2025-11-22 14:12
1

#55 Svensk skidsport behöver sina vresgubbar och här är själva prototypen…😉!

Den fyrfaldiga vasaloppsvinnaren Arthur Häggblad är en av skidåkningens stora långloppsåkare. Ändå är det han är mest känd för sitt uppträdande och sina citat som lever kvar än idag.
GikMio
2025-11-24 11:18
2

Den nostalgiska, och mer eller mindre legendariska radiosportenrösten tystnade under helgen. Ett stort tack för allt LG..

https://www.sverigesradio.se/artikel/lars-gunnar-jansson-har-gatt-bort

Radiosportens mångårige ishockeyexpert Lars-Gunnar Jansson har gått bort.Han började jobba som expertkommentator på Radiosporten 1990 och kommenterade ...
GikMio
2025-11-25 14:07
2

När det vankats vinter-OS i television och radio så har det för mig genom åren handlat främst om ishockey och längdskidåkning. Men skridskolöpning har alltid lockat. Som värmlänning minns man normannen med det häftigaste namnet i barndomen Geir Karlstad. Man minns även legenderna som var överlägsna konkurreserna på hemmaplan Eric Heiden från USA 1980 och Johann Olav Koss från Norge 1994. Och även Jonny och Johnny från värmländska Filipstad. Jonny Nilsson (1943-2022) och Johnny Höglin (1943-) Nilsson olympisk mästare på 10 000 meter 1964 och Höglin 1968. Lika gamla, samma sport och distans, samma trakt, och samma förnamn. Mästerligt 💪

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonny_Nilsson

Fornöga
2025-11-26 00:10
1

Curre Lindström, stort namn inom svensk ishockey inte minst efter Tre Kronors VM-guld 1987 där han matchade de blågula tillsammans med Tommy Sandlin samt närmast folkhjälte i Finland efter att ha lett lejonen till deras första VM-guld 1995 fyller idag 85 år.

Trots vacklande hälsa på senare år har Lindström, sedan arton år bosatt i Thailand stora delar av året, varit på plats när flera av de stora mästerskapen för ishockeylandslagen avgjorts.

Förre förbundskaptenen Curre Lindström har just rest sig efter sitt livs hårdaste smäll. – Ja, från ingenstans spydde jag svart blod och tuppade av hemma i badr
GikMio
2025-11-26 00:38
1

#59 Skulle vilja se filmen 95 i sin helhet. Den är ungefär som Kurt Russell i huvudrollen som Herb Brooks i Miracle. Baserad på den verkliga händelsen då USA vann OS-guld 1980. Tidernas största skräll inte bara inom ishockeyn utan i sportvärlden överlag. I filmen 95 där Finland vann det första guldet någonsin i VM 1995 i Globen i Stockholm spelades Curre Lindström av den svenska skådespelaren Jens Hultén.

GikMio
2025-11-26 04:45
1

#59 Sommaren 1984 tillsattes Leif Boork som svensk förbundskapten efter Anders "Ankan" Parmström..Blev succé efter att man både blivit utklassat och kört över USA i en och samma turnering samt var nära att vända underläge mot Kanada i finalmatcherna. Men våren 1985 slutade "kronorna" sexa i VM i Prag. Förbundet sparkade då Boorken. Tommy Sandlin stod högst på listan, men hade kontrakt på annat håll så man valde att låta Curre Lindström få chansen säsongen 1985-86. Han hade precis som Boork ingen erfarenhet som ishockeyspelare, men båda erfarenhet som ledare i Hammarby IF. Det blev succé med Curre som förbundskapten i VM i Moskva 1986 med en silverplats. Sommaren 1986 anställdes dock Tommy Sandlin som förbundskapten med Curre som assisterande.

GikMio
2025-11-26 04:53
1

#61 Det var legendariska Canada Cup jag pratade om hösten 1984. Turneringen där dom sex stora på den tiden deltog. Sovjetunionen, Tjeckoslovakien, Sverige, Finland, Kanada och USA. Öppen för dom största i NHL att delta, och spelades 1976, 1981, 1984, 1987, och 1991.

Fornöga
2025-11-29 17:27
1

#34 IFK Norrköping följer den andra IFK-föreningen Värnamo ut ut allsvenskan. Nykomlingar blir de gamla klassikerna Örgryte, vilket innebär att det blir fyra Göteborgslag i nästa års allsvenska.

Fornöga
2025-12-02 13:40
2

Svenska Dagbladets guldmedalj, det så kallade Bragdguldet, utdelas i år för hundrade gången. Utmärkelsen tilldelas den eller de som enligt en jury utfört årets främsta svenska idrottsbragd och den första vinnaren för hundra år sedan var häcklöparen (friidrott) Sten Pettersson, "Sten-Pelle". I år var det två representanter för en modern sport som knep medaljen, nämligen beachvolleyspelarna David Åhman och Jonatan Hellvig.

GikMio
2025-12-02 15:04
1

#64 Några atleter har vunnit två gånger och tre i "nostalgisk" tid. Björn Borg (född 1956) tennis ( 1974 och 1978) , Ingemar Stenmark (född 1956) alpint ( 1975 och 1978) samt Anja Pärsson (född 1981) alpint ( 2006 och 2007 ) Borg och Stenmark verkade ha delat det 1978.

Fornöga
2025-12-03 18:16
1

John-Anders ”Jonte” Sjögren, en av ledarna under den klassiska svenska storhetstiden i Davis Cup och Mats Wilanders tränare, har avlidit 86 år gammal.

Jonte Sjögren är död. Den svenska tennisikonen blev 86 år gammal. – Utan Jonte hade det inte blivit samma svenska tennisunder, säger Mats Wilander.
GikMio
2025-12-04 17:43
1

#66 Jo, honom minns jag. Även Hans Olsson (1937-2021) som också var DC-kapten under den gyllene eran.

Fornöga
2025-12-07 14:20
1

Det svenska herrstafettlaget i skidskytte-VM 2011 har äntligen fått kliva upp på pallen och ta emot sina bronsmedaljer.

De blev utan medaljer på VM 2011. Men efter en lång dopningshärva är bronset nu svenskt.
Fornöga
2025-12-08 09:43
1

Radiosporten dokumentär har en julkalender i form av ett nytt avsnitt varje dag fram till jul från hundra år av sportsändningar i svensk radio. En guldgruva för sportnostalgiker!

Människorna bakom dramatiken och spelet bakom kulisserna.
Fornöga
2025-12-08 22:07
1

Robert Gustafsson är inte längre bitter på Tony Richardssons vägnar. 🏍

Tony Rickardsson är inte bitter. Men nu är det slut på Robert Gustafssons imitation av speedwayikonen. – Jag tycker det är ett karaktärsmord på mig, säger han.
Carmarino
2025-12-09 04:34
0

#70: Ja, nu kränger han ju bilvärderingar. 😉

Fornöga
2025-12-09 07:18
1

#71 Ja, då är repor i lacken inte så önskvärt kanske. 😏

Fornöga
2025-12-31 08:31
1

GP påminner om sportprofiler som lämnat oss under det gångna året.

Ej läslåst vid publiceringen.

Idrottsprofiler som dog 2025 – George Foreman, Diogo Jota, Ove Kindvall, Leif "Loket" Olsson och Ágnes Keleti är några av de gick ur tiden 2025.
Fornöga
2026-01-06 09:23
1

För första gången sedan 2012 och för tredje gången totalt sedan starten 1977 har Sverige blivit juniorvärldsmästare i ishockey. Vi som höll oss vakna i natt kunde konstatera faktum direkt via livesändningarna från Minnesota på SVT, medan andra lär bli varse det genom de feta rubrikerna i media idag. Det här blir säkert något för framtida idrottsnostalgiker att gotta sig åt. 😉

Nu är det slut på snacket. Sverige har bevisat att man är riktiga vinnare och Juniorkronorna är världsmästare. – Gött att visa alla att de har fel, säger lagkapten Jack Berglund.
  • Redigerat 2026-01-06 10:55 av Fornöga
Fornöga
2026-01-08 09:00
1

Schack är en ädel sport med anor ända tillbaka till Indien på femhundratalet, men man räds inte för att till nya varianter för att popularisera spelet. Sålunda har VM i undervattensschack nyligen avhållits, och på andra håll ägnar man sig åt the Noble Art of Chessboxing.

Källa.

Kort før nytår blev der afholdt VM i undervandsskak i hollandske Groningen. Hybridsporten er i udvikling.
Fornöga
2026-01-17 13:22
1

Sedan de första olympiska vinterspelen gick av stapeln i Chamonix 1924 har Sverige tagit 176 Medaljer, varav 65 guld och ligger på sjunde plats i medaljligan, som (förstås!) toppas av Norge med hela 405 Medaljer, varav 148 av den ädlaste valören. Den första svenska medaljen, tillika ett guld, tog Gillis Grafström i konståkning 1924. Källa Wikipedia.

Snart är det åter dags- de Olympiska vinterspelen 2026 äger rum den 6 till 22 februari i Milano och Cortina d'Ampezzo i Italien.

Fornöga
2026-01-25 17:07
1

Senast det begav sig.

Monte Carlorallyt har sett många svenska framgångar, dock har det inte sedan Ove ”Påven” Andersson vann 1971 blivit blågul seger, men i år bröt Oliver Solberg, 24, som den yngste segraren i loppets historia den negativa sviten genom att ta hem segern tillsammans med kartläsaren Elliott Edmondson.

Länk

Jättesuccén är fullbordad. Oliver Solberg, 24, har vunnit VM-rallyt i Monte Carlo. Därmed blir han förste svensk att lyckas med bedriften sedan Ove ”Påven” Andersson 1971.
  • Redigerat 2026-01-27 16:01 av Fornöga
Fornöga
2026-01-27 16:02
1

På söndag klockan 17.00 sänder sexan dokumentären "Superswede"- filmen om racerföraren Ronnie Peterson.

Han var djärvare än alla och snabbare än de flesta. Men Formel 1-stjärnan Ronnie Peterson fick aldrig bli världsmästare. Istället mötte han en alltför tidig död på Monzabanan i Italien, och en hel nation sörjde.
Bo§e
2026-02-04 13:29
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag möjligen nämnt tidigare, har mitt sportintresse aldrig varit överdrivet starkt…
Därför är detta foto troligen den mest "sportiga" bild som någonsin tagits av mig….🙂

Fornöga
2026-02-04 13:32
1

#79 Sin tids Gunde Svahn. 😊

Carmarino
2026-02-04 13:34
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#79: Det ser fartfyllt ut, samtidigt som du ser lite rädd ut. 😊

Åkte också skidor som barn - när det var snö i Skåne - men bara på längden. Det närmaste jag kom alpint var en ca fem meter hög backe ute på Kullaberg, och även i den fick jag svindel. 😁 Annars åkte vi mest tefat på snön. Dock åkte jag skridsko nästan varje dag efter skolan, eftersom vi hade en konstfrusen isbana i byn.

Några foton på mina idrottsliga eskapader finns dock inte, såvitt jag vet. Har i alla fall inte hittat några. Det finns några foton på när vi fikar i snön, men det är allt.

• Redigerat 2026-02-04 13:44 av Carmarino
Bo§e
2026-02-04 13:38
2

#81: Ja, här var jag nog på nybörjarstadiet…🙂
Men jag gillade faktiskt att åka skidor…

Fornöga
2026-02-04 13:59
1

#81 Bra på att äta smörgås i alla fall! 😊

Carmarino
2026-02-04 14:59
2

#83: Ja, limpmacka med prickig korv var gott efter några timmars tefatsåkande. Särskilt med varm choklad att dricka till. 😋

Såvitt jag kan se sitter min bror på det runda tefatet och jag på det avlånga. Tror vi brukade vara två på det när vi åkte - fast det ökade risken att välta. 😁

Fornöga
2026-02-07 10:50
1

Sixten Jernberg, vår gamla skidkung, känner även många icke sportintresserade till, även de som inte var födda när han var aktiv, och trots att det var först under senare delen av hans karriär som det tillkom TV-bevakning. I dagarna, när OS pågår, kommer Sixten ofta på tal igen.

Han skidade två mil till och från skogshuggarjobbet för att sedan träna i månskenet. Lands Petter Karlsson träffade den gamle skidkungen Sixten Jernberg som ända till sin död vägrade att slå av på takten.
Fornöga
2026-02-08 12:20
1

Ingemar Stenmark, en annan av våra stora olympier, har hunnit bli 69 år, men tävlar, det gör han fortfarande - om än i en annan gren. 😊

Ingemar Stenmark, 69, ställde upp i veteran-SM i friidrott. Där slog ikonen till med svenskt rekord i stavhopp. – Jag trodde inte jag skulle klara det, säger Stenmark till SVT Sport.
Fornöga
2026-02-08 22:09
1

87 Apropå gamla idrottsikoner så har J-O Waldner, 60, gjort tillfällig comeback i bordtennisens seriesystem och visat att gammal inte bara är äldst utan även bäst. 👍

Här gör J-O Waldner comeback i seriespel. Bordtennisikonen bjöd på show i heta derbyt mellan Ingarö IF och Boo i division fyra. – Fortfarande smidig, för att vara 60, hördes han säga i SVT:s mikrofon.
Carmarino
2026-02-09 03:05
1

#87: Nästan exakt 10 år sedan sist. Strongt. 👍😊

Fornöga
2026-02-19 09:44
2

Tre Kronor har förvisso snöpligt fått lämna OS-turneringen redan i kvartsfinalen, men det hindrar inte att det kan finnas skäl att blicka tillbaka på ishockeyns drygt hundraåriga historia i vårt land. 🏒

"Ishockey är en blandning av bandy, fäktning och biljard, och åkes på skridskor." Så hette det när Svenska Dagbladet i januari 1921 beskrev den sport som just hade gjort entré i landet med en match på Stockholms stadion. Många var skeptiska till hockeyn, men snart fångades både spelare och publik av snabbheten och de tuffa tagen på isen.
Carmarino
2026-02-19 10:25
2

#89: Synd att de inte lyckades slå USA.

Fornöga
2026-02-19 11:10
2

#90 Ja, av flera skäl…😏

Donald Trump planerar att åka till Italien för att se OS, enligt italiensk media. Men Tre Kronor kan sätta stopp för besöket. Trump kommer nämligen bara om USA tar sig till final i hockeyn.
Carmarino
2026-02-19 11:45
2

#91: Det var det jag tänkte på. 😉

Fornöga
2026-02-22 17:39
2

Så är OS över för den här gången, nu riktas blickarna mot en snöfylld åker i Sälen: på söndag är det åter dags för åkarna att ställa sig på startområdet. De är några fler nu än premiäråret 1922…

• Redigerat 2026-02-22 17:40 av Fornöga
Fornöga
2026-02-26 18:10
1

#93 Mer om Vasaloppet.

Vasaloppet är världens äldsta och största långlopp på skidor. Vid den första tävlingen 1922 deltog 119 manliga skidlöpare. Numera är det cirka 15 000 åkare som kör de nio klassiska milen mellan Sälen och Mora.
Fornöga
2026-03-13 18:48
2

#94 Från det ena vinterevenemanget till det andra: i morgon är det dags för finalerna i bandy, en sport med en färgstark historia.

En svensk nationalsport, javisst. Men att det spelas bandyfinal i Västerås den 14 mars är tack vare en asiatisk vulkan och några engelska pilträd.
Bo§e
2026-03-13 18:55
2

#95: Utan att vara särskilt sportintresserad, känner jag ändå starkt för bandy, som "kulturyttring"….

Fornöga
2026-03-13 19:28
2

#96 Det värmer en gammal bandyvän! 😉

Fornöga
2026-03-18 09:02
1

Svårt att tro det, men idag fyller Ingemar Stenmark 70. 😮

Ingemar Stenmark – en av Sveriges främsta idrottsmän genom tiderna – fyller 70 år. Från första världscupsegern som tonåring till den färska stavhoppssatsningen har han trollbundit svenska folket. SVT:s arkiv tar dig igenom Stenmarks idrottsliv decennium för decennium.
Carmarino
2026-03-18 09:03
1

#98: Tiden går, Stenmark består. 😊

Fornöga
2026-03-18 09:32
1

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2026-03-18 09:33
1

⬅🏃‍♀️🏃‍♂️

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.