00-talet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Årtusendets första decennium tror jag inte har fått någon egen tråd här- för många av oss har det väl knappt hunnit få nostalgiprägel ännu.
Men i morgon inleder SVT en återblick på 00-talet i en serie på sex avsnitt, med särskild fokus på då rådande musiktrender.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
"Dystert decennium" sammanfattade SVT, men det var ur politisk synvinkel. (Läget är väl inte mycket ljusare det här decenniet, vad den saken anbelangar…)
- Redigerat 2025-08-20 15:02 av Fornöga
Poplåtarna som var inne på den tiden har vi här. Skall jag vara ärlig är det bara ett fåtal av de som nämns i artikeln som jag hört någon gång, som The Ketchup Song och Hej Monika. De flesta övriga var okända för mig då och är det fortfarande…🙄
- Redigerat 2025-08-20 15:11 av Fornöga
Inga videos funkade.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#2: Tror jag kände igen fem låtar av de tjugo.
När jag hör vissa låtar från 90- och 00-talen tycker jag det var nyligen de var populära, men när man räknar efter så är de 20-30 år gamla. 😱😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
00-talet slutade jag lyssna på nyutgiven musik, och det har fortsatt med fram till idag. Men det fanns låtar det inte gick att undvika. Två låtar jag minns är Elegi från 2004 med Winnerbäck, och Kleerups Longing for Lullabies från 2008 med Titiyo på sång. Observera jag inte gjort det tidigare testet, och inte vet vilka låtar som döljer sig där.
#5: Det är inget test utan bara en lista över låtar. Ingen av de två du nämner finns med där. Tror faktiskt jag har lyckats undvika bägge två, för jag känner inte igen namnen. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-08-23 10:20 av Carmarino
#6 Vi har ju pratat en hel del om MTV. Den var ganska hyfsad åtminstone första halvan av 00-talet. OKEJ fanns fortfarande, men det närmaste den tidningen jag kom då var att kolla omslaget, och Tracks hade inte lagts ner. Mycket var ändå ganska likt musiklivet på 80-och 90-talet, men den mesta musiken intresserade mig inte
#7: Kollade MTV tills kanalen gick över till att i princip bara sända dokusåpor.