Mobiltelefoner vi minns #2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsättning på tråden Mobiltelefonen-visst minns vi vår första?, en minneskavalkad över (våra) gamla mobiltelefoner och minnen av dem.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
En parallelltråd om telefonens historia finns också- kolla!
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
När operatörerna släcker ner 2G- och 3G-näten kommer ett antal inte alltid så omoderna mobiltelefonmodeller att skrotas eller hamna i byrålådorna- kanske något för framtida nostalgiker att gräva fram ur gömmorna med tiden? 😏
#2: Har en hel del gamla mobiler i gömmorna, men använder inte alla. Dock har jag fem stycken som jag faktiskt fortfarande använder, varav två är hyfsat nya.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu har det hänt…! Min trogna DORO 413 (nämnd i #62, tråd 1), har sagt upp sig. Mikrofonen, eller dess system, har nått vägs ände. Inget ljud m.a.o.
Jag hoppades att den skulle hålla tills Telia stänger ner 2G och 3G i slutet av 2027, men nu får jag snabbt försöka hitta en ny apparat, vilket blir min första smartphone; ett teknikskifte som jag inte haft bråttom att nå…
Ingen skugga får dock falla över min gamla DORO. Den är nu inne på sitt 12:e år, dessutom fortfarande med sitt originalbatteri…!
Frid över dess minne. 👍
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-01-22 01:42 av Bo§e
#4: Så trist. Det ser ut att vara en bra telefon. Har kvar min gamla, vikbara mobil, men använder den bara som kalender med påminnelser.
Batteriet har bytts ut några gånger, men den funkar fortfarande. Dock stänger den ner skärmen ibland, så då får jag vänta en stund innan den startar igen. Med tanke på att den är 15-20 år gammal, och har fått sig ett bad i min tekopp (med honung i teet) en gång, så tycker jag det är rätt imponerande. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Fall i honungstévatten är nog en ovanlig kolumn i mobiltelefonernas olycksfallsstatistik. 😁
#4 Lycka till i valet av ny mobiltelefon! (Jag bytte själv upp mig till en 4G-klar så kallad "dumbphone" i somras och känner ingen ånger över det valet).
#6: Ja, jag blev oerhört förvånad när den startade upp efter att ha legat på tork i en skål med ris i något dygn. Hade inte ens sköljt av den utan bara torkat av den, så lite honungsteet var nog delvis kvar. Som väl var är det en vikbar mobil, så det verkade inte som om vattnet trängt in i den så mycket.
#6: Ja, jag känner mig faktiskt kluven inför ett eventuellt köp av en smartphone. Hade egentligen tänkt vänta tills ett verkligt behov infinner sig, vilket ännu inte inträffat.
Jag suktar inte direkt, efter ett teknikskifte….
Men, om jag "konverterar" nu, har jag ju redan verktyget, den den dag jag blir nedbrottad av omvärldens krav…
❓
#8: Doro har ju både mobiltelefoner och smartphones. Kanske finns det någon där som passar dig?
https://www.doro.com/sv-se/produkter/
Dock är det en del Doro-telefoner som inte fungerar längre. Förhoppningsvis är de borttagna ur sortimentet, men du kan ju för säkerhets skull kolla ifall de är med på listan här:
https://www.dagensps.se/teknik/varningen-har-ar-telefonerna-som-slutar-fungera-2025/
- Redigerat 2026-01-22 17:03 av Carmarino
#9: Ja, Doro Leva L21 & L31 t.ex. påminner ju väldigt mycket om min gamla 413….
Det får bli litet telefontystnad under några dagar, tills jag bestämt mig….🙂
#10: Ja, och de verkar inte vara med på "svarta listan" heller. 😊
Men du kanske ska kontakta dem och fråga för säkerhets skull. (Telefonnummer och epost-adress står längst ner på sidan.)
#11: Jag ser att Kjell & Co har dem. Det vore bekvämt…
#12: Bra om du har en butik i närheten. Då kan du titta på dem innan du bestämmer dig. Det verkar vara samma pris som på Doro också. 👍
- Redigerat 2026-01-22 17:15 av Carmarino
#12 Jag köpte en av det märket som ser ut som den på bilden men hade beteckningen 1881. Den verkar dock inte finnas i lager längre vilket låter illavarslande, men jag har inte hört något om att den inte överlever nätuppdateringen.
Edit: ser(på FB) att Doro uppger att 1881 klarar uppdateringen.
- Redigerat 2026-01-22 17:23 av Fornöga
Doro Leva L31 verkar vara den bästa. L21 får ett lite lägre betyg, men ändå rätt hyfsat.
#4-15: Vill bara rapportera att det blev en smartphone. Mitt livs första. En ganska "vanlig" Samsung A26.
Inledande setup var enkel, och jag har nu i alla fall hunnit lära mig har man ringer upp, och tar emot samtal, plus litet till.
En lång rad appar var redan förinstallerade, och jag har nu avinstallerat de allra mest fåniga och infantila, för att få ett litet renare skrivbord. Jag kommer att plocka bort fler…
Jag vet att man vänjer sig vid det mesta, men just nu tycker jag att telefonen fysiskt är alldeles för stor och otymplig, och jag kan också konstatera att jag jag inte gillar pekskärmar mer nu, än jag gjorde förr….
För 30+ år sedan lanserades det en del tidiga laptops med pekskärm, vilket aldrig riktigt slog igenom.
Efter en tid av glömska, dök sedan smartphones och läsplattor upp - med pekskärm - som nu fick ett helt annat mottagande än tidigare…
Jag lär mig bit för bit. Googles AI-översikt är ofta överlägsen den skrivna manualen (som inte medföljde, men som jag laddat ner….i PC:n förstås…)
🙂
- Redigerat 2026-01-25 18:56 av Bo§e
#16: Lycka till. Det tar lite tid i början, men så småningom vänjer man sig. 😊
#17: Tack..!
Jag brukar inte fira "framtidens" ankomst, och gör det inte nu heller…🙂
Men, det kommer nog att gå bra, när rutinen infinner sig….
#18: Det tror jag också. 😊