Vad var det med 2016?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Allting är relativt: medan vi hel- eller nästan seniorer ofta uppehåller oss vid sådant som hände för ett halvsekel sedan eller så drar det fram en våg på sociala medier där man nostalgiserar över år 2016. Läge att undra varför! 🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-01-16 12:17 av Fornöga
"Musikåret 2016 blev enligt medierna "dödens år" eller "sorgens år" då ovanligt många inflytelserika och stora artister dog däribland David Bowie, Prince, Leonard Cohen och George Michael. Även i Sverige dog Freddie Wadling, Olle Ljungström och Josefin Nilsson."---
- Redigerat 2026-01-16 12:20 av Fornöga
2016 känns som alldeles nyss, men det är ändå 10 år sedan. Det hinner hända en del på de åren.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Ja, åren ramlar iväg och nostalgigränsen följer med. 😏
- Redigerat 2026-01-16 13:24 av Fornöga
#0 Det där var intressant att lyssna på hur olika vi kan se på nostalgi men också intressant hur unga idag ser på 2016 med nostalgiska sinnen.
Docenten där sa något i stil med att nostalgi är bitterljuvt det kan jag personligen inte hålla med om för mig är nostalgi något positivt och något som jag mår bra av.
Man tog upp skolgården som exempel och det är ju så alltid finns både med och motgångar i livet oavsett vilken tid vi har levt den men det finns också bra minnen och jag ser det som så att den positiva människan kan minnas det bra medan den negativa enbart minns det som var elände och dåligt.
Den där skolgården eller skolan var inte alla gånger rolig det kunde gå hett till och jag gick på 70-talet och början på 80 så även då kunde det vara grovt som den där gången när en av våra två klassföreståndare hade fått för sig att jag sagt jävla kärring till en vikarie.
Det roliga var att vi då bodde granne med den vikarien vi umgicks och kände varandra både barn och vuxna men hur det var den klassföreståndaren stod på sig jag hade sagt det men nekade så klart för så var det inte jag höll inte på så det var inte min grej alls.
Mor tog med mig dit och jag skulle be om ursäkt men då framkom det från grannen som vart vår vikarie att det var en helt annan tjej i klassen och det här är också ett minne som jag idag kan se med humor på hur fel lärare kunde ha hur dom inbillade sig och när man tänker efter idag i nutid hur allvarligt är dom två orden men då var dom betydligt allvarligare än dom är idag för det var en helt annan tid idag vräker dom ur sig långt värre ord i skolorna.
Själv har jag ingen speciell känsla för 2016 det ligger för nära i tid men jag kan förstå om man är ung kanske 20-30 år då kan det så klart bli nostalgiskt.
Sen det där med flykt från nutiden så har jag själv aldrig tänkt eller känt för mig är nostalgi något väldigt positivt det är glädje men också oerhört intressant att rota runt i tider som var förr men kanske finns det dom som flyr så kan det vara beroende på hur deras liv ser ut idag så här är vi nog alla väldigt olika i hur vi känner inför det nostalgiska.
Jag har fått sagt till mig så många gånger att nostalgi är sorgligt och det där har jag aldrig förstått eftersom det för mig är något som jag minns med glädje och mår bra av det är roligt det är intressant att se tillbaka det är genuint
Ser vi på mitt 1800-tals intresse det var en tid jag inte levde på den kan jag knappast fly till då var jag inte ens påtänkt men jag är helt såld på 1800-talet och jag vägrar det moderna i mitt hem här är allt gammaldags men att fly dit till 1800 som jag inte ens levde på det här är något helt annat det handlar om vad man trivs med och vad som får oss att må bra.
Kanske är det så även för dom här ungdomarna som känner så starkt för 2016 något som i sin tur är för mig lite svårt att förstå och ta in det är bara 10 år sedan men för dom är det nostalgi och den är viktig för dom sen om gamla tanter som mig inte förstår dom men när allt kommer omkring så förstår dom inte mig heller om mina gamla nostalgiska tider för då var dom inte med jag är bara en gammal kärring i deras ögon 😁
Tänk er dom här ungdomarna om 20 eller 30 år undrar hur dom resonerar då om 2016 då är jag inte med men en liten fluga på väggen skulle jag gärna vara bara för att höra hur den generationen resonerar om 2016 är lika viktigt då som idag eller om 2026 är deras nostalgi det lär jag aldrig få veta men en liten flugskit på väggen önskar jag allt att jag kunde vara 😎
Personligen har jag dåligt kalenderminne, och det har inte blivit bättre med åren, så det som hände 2016 får jag ta stöd om i det som sammanfattats bland annat på Wikipedia.
Skoltiden minns jag inte med särskilt stor glädje, men den var för min del passerad med bred marginal 2016, och jag har nog skrivit av mig om den i skoltråden.
Här kommer några till tals som försöker förklara "varför 2016".
El läslåst i nuläget.
Mest spelade låten i spellistor för 2016 på Spotify just nu.
Även på Spotify märker man av vurmen för 2016.
- Redigerat 2026-01-20 16:07 av Fornöga
Nina Solomin skriver i en krönika på Axess om hur generation Z snart lär glömma idealiseringen av 2016 och istället formas av den allt bistrare omvärld de har att möta.
"Västerländska generation Z har fötts in i en extremt privilegierad värld och får samtidigt uppleva hur den urvattnas privatekonomiskt och hotas geopolitiskt. Vi som var unga på nittiotalet vande oss vid att allt bara blev bättre och tryggare. För våra barn ser det annorlunda ut, och det är inte konstigt om de önskar att de hade det lika enkelt som vi. Men nostalgi är ingen hållbar snuttefilt. Allt talar för att de som är födda på 2000-talet också är den första generationen på länge som under sina formerande år kommer att förvärva en nyktrare och mognare syn på världen än föräldragenerationen. De har helt enkelt inte något annat val än att tuffa till sig och odla sin resiliens.
Det är en hälsosam återställning. De kommer sannolikt att vara mer vuxna och omdömesgilla när de ska ta över, än vad som varit fallet på mer än 30 år. Och det kommer att behövas. Förutom den turbulenta maktkampen mellan USA, Ryssland och Kina som kommer att prägla världen framöver, kommer också AI-utvecklingen att omstöpa våra samhällen åtminstone i paritet med industrialiseringen. Om ytterligare tio år kan 2026 vara året som framstår som jungfruligt. Men vi är förhoppningsvis bättre rustade då."---
#9: Man kan ju alltid hoppas att de blir "mer vuxna och omdömesgilla", istället för att ge upp och strunta i allt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ