Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterprylarmode
Läst 150 ggr
Fornöga
2

Brillor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon tråd om glasögon i all dess former, inklusive solglasögon, tror jag inte att vi har tidigare. Var fjärde svensk är i behov av synkorrigerande glasögon (länk), men det är inte bara behovet av att se bättre som följer med bärandet av glasögon, det kan även innebära ett behov av att se bättre ut i dem, för glasögonmodet växlar konstant (inte minst vad gäller solglasögon).

Här finns plats för såväl glasögonens historia som berättelser om egna glasögon som vi minns.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Tjugofem procent av Sveriges befolkning behöver glasögon. De första glasögonen tillverkades på 1280-talet. På 1700-talet fick glasögonen skalmar.
  • Redigerat 2026-01-20 12:21 av Fornöga
Fornöga
2

Glasögon kan förstås också utgöra samlarobjekt. Johnny i Västerås hade 2020 hela 250 stycken i sin samling. Att han är optiker kan förstås underlätta samlandet… 😏

(Tyvärr läslåst artikel.)

Han driver inte bara tre optikbutiker, han har också en passion för gamla glasögon. Jonny Muhonen har omkring 250…
  • Redigerat 2026-01-20 12:19 av Fornöga
Fornöga
1

Som vi redan varit inne på följer även solglasögon modetrenderna.

Fornöga
1

Den här videon med Tracey Ullman påminner om glasögonmodet anno 1984. 😎

Fornöga
1

Glasögon som inte längre fyller sin funktion eller som man tröttnat på, liksom ärvda glasögon, gör fortsatt nytta om man donerar dem. Större glasögonkedjor liksom Lions samlar in och förmedlar dem vidare via olika biståndsorganisationer.

https://www.synoptik.se/om-synoptik/socialt-ansvar-optiker-utan-granser

https://via.tt.se/pressmeddelande/3879301/specsavers-hjalper-behovande-i-tanzania-insamlade-glasogon-far-nytt-liv?publisherId=2109045&lang=sv

Över 75 000 använda glasögon har fått nya ägare i Tanzania sedan Specsavers började samla in svenskarnas använda glasögon. I september är det dags igen för projektet Ge syn, när optiker och optikerassistenter för åttonde gången reser för att hjälpa behövande med fria synundersökningar och glasögon. Samtidigt inleder Specsavers ett samarbete med Samhall för att återvinna de glasögon som inte kan återanvändas.
  • Redigerat 2026-01-20 12:45 av Fornöga
Fornöga
1

Redan under antiken användes olika hjälpmedel för att se bättre, men det dröjde till medeltiden innan glasögon av modernare snitt började tillverkas. Förutom att ge sina bärare ökad synförmåga, fungerade brillorna som statusmarkörer.
  • Redigerat 2026-01-20 13:49 av Fornöga
CasaRamon
2

#4: Jag lämnar alltid in glasögonen som jag bytt ut. Kanske kan komma till nytta för någon annan.

Fornöga
1

Kontaktlinser är ju ett alternativ för många numera. "Kontaktlinsens fader" uppges vara tysken Adolf Gaston Fick, som 1887 framställde linser i glas, men ingen kunde bära dem mer än några timmar.

På 1940-talet kom linser som mera påminner om de nutida. De var gjorda i plexiglas men väldigt dyra och inte heller särskilt bekväma. Det dröjde in på femtiotalet innan linserna började likna dagens, snart kom de mjuka linserna som tagit över en stor del av marknaden, även om hårda linser fortfarande dominerar på flera av de största marknaderna.

Källa.

#6 Samma här. Min gamle far behövde glasögon, men han var aldrig hos någon ögonläkare eller optiker, utan han övertog glasögon från min mor eller från släkt och bekanta. När han gick bort kunde jag lämna en kartong med glasögon till optikern, och några gick förhoppningsvis att snygga till och slipa om.

Carmarino
1

#1: Brillor heter det väl fortfarande i Danmark om jag inte minns fel - eller snarare Briller kanske.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

#4: Har nog kvar de flesta av mina gamla glasögon, men när min mor dog lämnade jag in alla hennes glasögon till en optiker här i stan. Det är möjligt att jag även tog med några av mina egna då.

Numera har jag glasögon på abonnemang, och dem får man inte behålla om man inte köper ut dem när det är dags att byta. Såvitt jag vet återvinns de.

Mina första glasögon - och alla glasögon efter det - har varit sådana som ändrar färg när solen skiner, eller om det är väldigt skarpt ljust utomhus. En av mina tidigare optiker var väldigt intresserad av de första, för de var från 1970-talet, och förmodligen av den första generationen med den funktionen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#8 Jag tyckte "glasögon och solglasögon" lät lite tråkigt, så jag valde det mera otvungna (?) "brillor".

Lite intressant är att SAOB har namnformen "brilla", jag tror aldrig jag hört någon säga "jag skall ta fram min brilla" eller liknande, man använder pluralformen "brillorna".

Svenska Akademiens ordböcker
  • Redigerat 2026-01-20 15:42 av Fornöga
Tarotstollan
2

Har haft glasögon sen jag var 7 år. Har lämnat in de flesta vad jag kommer ihåg, även sådana som gått sönder i bågar och över näsroten.
Glasen kan de ju alltid använda även om bågen är sönder.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#10: Har heller aldrig hört brilla, bara brillor.

kamera0710
2

Docent Död, Solglasögon

• Redigerat 2026-01-20 18:20 av kamera0710
  • Redigerat 2026-01-20 21:35 av Fornöga
Fornöga
1

Tänk Top Gun, tänk Tom Cruise, tänk "pilotglasögon". Vi vet vilka som bär dessa attribut idag och vilken image de förmedlar, men var började deras historia? Om det kan man läsa här.

#13 Friserade länken så att klippet syns.

Pilotsolglasögonen är en av de riktiga superklassikerna i garderoben, en Alleskönner som hela världen bär och som håller hela vägen från cockpit till cocktail…
Fornöga
2

#14 Att Macron bär pilotglasögon inför World Economic Forum i Davos innebär enligt honom själv inte på att han har något att dölja- mer än ett rött öga.

Källa

Under sitt tal i Davos bar Emmanuel Macron en udda accessoar: ett ett par spegelblanka solglasögon.
Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14: Mina första glasögon var pilotglasögon. Så modernt då. Även "Starsky-koftan" var väldigt modern - och otroligt varm och skön, samt nästan vattentät. 😊

• Redigerat 2026-01-20 23:19 av Carmarino
Fornöga
1

Var det Greta Garbo som var först av filmstjärnorna att figurera i solglasögon? Förmodligen inte, sant är däremot att det fortfarande säljs solglasögon i "Garbo style". Att filmstjärnor och andra celebriteter förr som nu gärna döljer sig bakom ett par solglasögon har vi dock valt oss vid, senaste igår fick Lena Endre Galapetrarna att jubla när hon som den värsta Hollywoodkändis bar solglasögon på det obligatoriska plåtandet inför Guldbaggegalan.

Här är andra storheter som gärna maskerat sig med solglasögon.

Jackie Kennedy och Bob Dylan skapade solglasögontrender. Minns du de stora svarta, de klotrunda och spegelglas-solbrillorna?
Fornöga
1

Corey Hart - Sunglasses At Night

"För att kunna bära solglasögon inne måste man nå en viss coolhetsnivå och det har än så länge bara två personer gjort: Kit (Fantomen) Walker och Jack Nicholson." 😎

Stilombudsmannen i SvD 2018.

Stilombudsmannen Fredrik af Klercker tipsar om snygga solglasögonmodeller och två viktiga stilregler att förhålla sig till när man går på bröllop.
Fornöga
1

Travaren Home Alone som tävlade runt milennieskiftet hade talang men uppträdde nyckfullt till dess att tränaren anande att hästen hade dålig syn. Han kontaktade amatörtränaren tillika optikern Kurt Andersson, som skapade ett par glasögon åt hästen, som därefter radade upp segrar, bland annat på rikstoton.
Senare hjälpte Andersson flera tiotals tränare med att fixa glasögon till hästar som hade synproblem, ofta med lyckat resultat.

Nu har Frankrike en häst som också bär glasögon, i hennes fall solglasögon. Det är det framgångsrika stoet Liza Josselyn som har problem med starkt dagsljus och därför försetts med ett par färgade glasögon.

Även om det är ovanligare kan hästar liksom människor ha brytningsfel eller vara astigmatiska. – Hästar kan även vara närsynta eller översynta. Dock är kraftiga avvikelser mycket ovanliga, säger veterinär och synexpert Lena Ström som berättar mer om hästens syn.
Fornöga
1

John Lennons runda glasögon som han bar dagligen från 1966 till sin död 1980 var verkligen personliga och stilbildande. För i dagarna ett år sedan ropades de in på en välgörenhetsauktion för motsvarande 575.000 svenska kronor, och den som gav det vinnande budet var Leonardo DiCaprio.

Källa.

John Lennons legendariska glasögon, starkt förknippade med både honom och The Beatles, har sålts på en välgörenhetsauktion i St Barths. Den nya ägaren? En världsberömd skådespelare, vilket ytterligare befäster glasögonens status som en eftertraktad kulturskatt.
  • Redigerat 2026-01-21 23:03 av Fornöga
Fornöga
1

"En monokel är ett ensamt korrektionsglas som fästs framför ena ögat och bärs fastklämt i ögonvrån", skriver Wikipedia. Monokeln verkar ha tappat sin popularitet under första världskriget, och numera ser man den väl mest i gamla filmer samt som överklassattribut i teaterfarser och liknande.

Mer om monokeln.

På 1800-talet använder Europas överklass sig flitigt av monokeln. Den blev en symbol för rikedom och makt, men hånades skoningslöst.
Carmarino
1

#21: Tror aldrig jag sett någon använda monokel - mer än på film i alla fall.

Fornöga
1

#21 ff En monokelbärare i relativt modern tid var stjärnadvokaten Henning Sjöström (1922-2011).

• Redigerat 2026-01-22 19:04 av Fornöga