Musik

Harpo och Ted Gärdestad

2018-08-23 16:33 #0 av: Carmarino

Sommaren 1975 turnerade Harpo och Ted Gärdestad tillsammans. Vilken lycka för mig att få se två av mina idoler samtidigt.  Såg dem faktiskt flera gånger den sommaren, men hade inte kameran med mig varje gång. Det här fotot tog min bror åt mig, eftersom han hade en mycket bättre kamera än jag.

Bandet som spelade var Harpos Banana Band och på fotot syns även basisten Roland Hermin. Bakom trummorna gömde sig Erik Romantschicz.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-23 16:36 #1 av: Carmarino

Gitarristen i bandet var Finn Sjöberg. Han spelade senare med ABBA. Eftersom han var med på deras turné i Australien så syns han även i filmen ABBA - The Movie (t.ex. ca 20:50-21:10).

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-23 16:41 #2 av: MonicaLagerquist

Åh vilka minnen de väcker.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-08-23 16:48 #3 av: Carmarino

#2 Ja, verkligen. Glad

Här är en av låtarna de sjöng tillsammans.

Anmäl
2018-08-23 16:53 #4 av: Göstage

Harpo 2018.

https://www.expressen.se/noje/harpo-svenssons-stora-forandring-sa-ser-han-ut/

Stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-08-23 17:06 #5 av: Carmarino

Ja, han har förändrats, men det stämmer inte att han lämnade rampljuset efter olyckan. Det var förvisso några år när han inte var ute och spelade, utan ägnade sig åt att läka "kropp och själ", men numera spelar han lite då och då i Tyskland, där han fortfarande är väldigt populär. Resten av tiden ägnar han åt sin gård och sina hästar.

För några år sedan var han ute på en miniturné, där han sjöng sina låtar och berättade om sitt liv. Då fick jag hans autograf - igen. Glad

Anmäl
2018-08-23 17:29 #6 av: GIKmio

Det var en rejäl smäll som Harpo åkte på.. Men har varit med i TV ett flertal gånger sedan olyckan. Jag  såg honom på TV om det inte var i år så var det ifjol.

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-23 17:41 #7 av: Carmarino

Ja, han satt ju i sulkyn bakom hästen, och den sparkade honom rakt i ansiktet med full kraft. Det var helt otroligt att han överlevde. Läkarna fick lappa ihop ansiktet så gott de kunde, med hjälp av ett fotografi, för att se hur han såg ut.

De lyckades ju inte riktigt återställa hans utseende, men hans fru sa i en intervju att med tanke på hur han såg ut efter sparken, så var det otroligt att de lyckats så bra som de faktiskt gjorde.

Hästen gjorde han sig inte av med heller, såvitt jag minns. Numera har han en hel del travhästar, som han tränar själv. Rätt strongt med tanke på att han är blind på ena ögat. Plus att han ju inte är någon ungdom längre (fyllde 68 år i april).

Han var med i programmet Lyckliga gatan i januari 2015.

Anmäl
2018-08-23 17:44 #8 av: Carmarino

För dem som inte vet det så är det Annifrid Lyngstad och Lena Ericsson som körar på Moviestar.

Anmäl
2018-08-23 17:51 #9 av: Carmarino

Den svenska versionen av Moviestar hör man inte så ofta.

Anmäl
2018-08-23 17:56 #10 av: GIKmio

Harpo var med i dokumentären Hitlåtens historia 13 september 2017. En dokumentär som handlade om Moviestar och hur den kom till..

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-23 18:02 #11 av: Carmarino

Ja, just det. Det programmet hade jag glömt. Tummen upp

Synd att det inte visas på SVT Play längre, eller i Öppet Arkiv.

Anmäl
2018-08-24 11:42 #12 av: Carmarino

Tråden handlar ju faktiskt om både Harpo och Ted, så här kommer en av mina favoriter med Ted. Låten finns i en längre version här (inte live dock).

Det är lätt att glömma att Ted var en hejare på dragspel också, inte bara gitarr och piano.

Anmäl
2018-08-24 11:44 #13 av: Carmarino

Självfallet måste jag ju ta med den ultimata nostalgilåten framför alla - åtminstone för mig.

Anmäl
2018-08-24 11:46 #14 av: MonicaLagerquist

När min svärfar begravdes så var vi och tittade vid Teds grav.

Anmäl
2018-08-24 11:50 #15 av: Carmarino

Var är han begravd?

Anmäl
2018-08-24 11:56 #16 av: MonicaLagerquist

Silverdals griftegård Sollentuna

Anmäl
2018-08-24 11:59 #17 av: Carmarino

#16 Det ser ut att vara en vacker plats. Har för mig att brodern Kenneth också är begravd där. Vet du om det stämmer?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.