Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusiklekar
Läst 1149 ggr
Fornöga
2

Gissa låten- 3

Dags att öppna tråd 3 i denna speciella lek- föregående fanns här.

Det här är leken där skaparlust möter skarpsinne. Det hela går ut på att skapa bilder ur låttexter med hjälp av ett (gratis) AI-program och låta andra deltagare lista ut låten. Oftast behövs det lite ledtrådar för att hjälpa vidare, så det är bra om man som frågeställare förbereder några sådana. Om du är ny här så kolla gärna in föregående trådar för att se hur det fungerar. (Där kan du även utmana dig själv med att försöka lösa befintliga bildgåtor.)

Kanske inte alla försökt sig på att ta fram bilder från Stable Diffusion ännu. Det är faktiskt rätt enkelt, i det här fallet tar man några nyckelord ur en låttext och matar in på sajtens "playground", dit man inte behöver registrera sig. Man kan förstås söka på egna ord som beskriver innehållet i en låt.

Ett exempel ur Summernight City av ABBA väljer jag: "summer, night, city, dancing. moonlight" och får fram fyra bilder, varav jag väljer den här.

tlf020.jpg

Jag gissar att rätt svar skulle komma ganska snabbt efter några kompletterande ledtrådar (trots att inga verkar dansa på bilden). Inget hindrar förstås att man som lösare tar hjälp av google för att hitta rätt svar om man kör fast. Utmaningen för den som skapar frågorna är att försöka undvika sådana blottor. 😉

Blir man inte nöjd med illustrationen kan man göra om den, kanske genom att kasta om sina nyckelord. Ibland när det är hög trafik man man hamna i kö och få söka igen, men det händer inte så ofta.

Regler har vi inte så många, men en är att om man gjort ett (felaktigt) förslag så måste man invänta att någon annan svarar innan man gör ett nytt försök.

Man får inte besked om man man varit nära (om inte frågeställaren är snäll…), och man kan inte räkna med att få hjälpande svar på frågor till den som lagt ut gåtan.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-08-22 21:22 av Fornöga
Missfit
1

Perfekt timing för mig att slå på luren!
God morgon. ☕

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Missfit
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag hinner få in första låtgåtan också…. tjohoooo!!! 😇

Ledtråd 1

Denna 80-tals låt är kanske inte en av artistens mest spelade, men den är känd nog.

Carmarino
2

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

"Under African Skies" by Paul Simon live from The African Concert, 1987Listen to Paul Simon: https://paulsimon.lnk.to/listenYDSubscribe to the official Paul ...
Missfit
1

#3: sån tur hade du inte, fast huvudpersonens kontinent i låten är rätt 😊

Fornöga
1

Pass för min del så långt…🤔🤷‍♂️

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Missfit
0

Ledtråd 2
Första ledtrådens bild leder till låtens titel medan denna är tagen ur texten.
Denna kärleksfulla stillsamma sång skrevs 1983 av den världsberömda och senare ökända sångaren själv, men släpptes inte innan 1987 i ett av artistens största album.

• Redigerat 2023-03-16 10:45 av Missfit
Fornöga
1

Var lite inne på redan innan den senaste ledtråden, men jag säger det nu då: Liberian Girl med Michael Jackson.

Missfit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snabbt tänkt.
GRATTIS Fornöga.

Jag la upp denna låt med MJ då den är först i min Spotifylista, men så funderade jag under hela förmiddagen över hans öde.

Michael Jackson var hyllad, gudförklarad nästan, förlöjligad och anklagad för ett av de värsta brotten som finns. Något han varken friades eller fälldes för i rätten. Först när dessa pojkar blev män kunde de berätta sin story, vilken friade honom helt trots att de kunde ha blivit multimiljonärer på att hålla sig till deras mödrars anklagelser. Så först långt efter hans död blev han fri i omvärldens ögon (mina också).

Jacksons personlighet skulle kunna likställas med Lalehs, mao tecken på svår PTSD och en form av autism där avvikande beteende uppvisas under svår press/stress.

Han var en av sin tids bästa popmusiker med främst intresse i medmänsklighet och världens välbefinnande.

Nu ska jag ut och köra i 25 mil, så hinner kanske inte gissa på nästa låt. Kör hårt ni andra
👋 🏁🚗👩‍💼

Fornöga
0

#8 Kom in på honom direkt eftersom det inte var så många kända artister så långt som ägnat sig åt Afrika (Paul Simon ett av undantagen), en viss vändning kom väl i samband med Live Aid 1985.

Kör försiktigt!

Carmarino
1

#8: Var inne på Michael Jackson också, men hittade ingen låt som passade. Läste nog fel på "Liberian" och tyckte det stod något annat. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

Då känner jag mig kallad att ta vid, och den här gåtan tror jag inte skall vara lika svår som den som avslutade förra tråden. Som vanligt är frågan- "vad heter låten?"

tlf020.jpg

Bilden skapad av Stable Diffusion.

• Redigerat 2023-03-16 18:18 av Fornöga
Fornöga
0

#11 Ingen högg direkt, så då är det dags för ledtråd 2. Den här låten har inte så mycket gemensamt med föregående gåta, mer än att den är från samma tidsperiod.

OberonsMatte
0

Lady in red - Chris De Burgh? 🤔

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

#13 Javisst- det stämmer alldeles utmärkt! 1986 släppte CdB Lady in Red, och den hamnade högt på många topplistor. Men med åren uppstod det två läger kring låten- de som gillade den, och andra som avskydde den. Det hade nog kommit med om det hade behövts ytterligare ledtrådar, men Oberons matte var åter snabb.

Att låten hamnade här var egentligen mest för att jag tycker bilden är rätt rolig och långt från textens lady, som låtskrivarens hustru inspirerade till.

Nu har det varit två snabbt lösta gåtor inledningsvis, men jag lovar eventuellt nytillkomna att det kan vara knepigare än så här…😉

Song property of Universal Music GroupChris DeBurgh - Lady In RedI've never seen you looking so lovely as you did tonight I've never seen you shine so bright...
  • Redigerat 2023-03-17 06:41 av Fornöga
Fornöga
2

Den nya gåtan tror jag kan bli en värre nöt att knäcka. Börjar som vanligt med en bild från Stable Diffusion. (Hade tänkt mig en beståndsdel till i bilden men kan inte se dem. Kanske gömmer de sig bakom muren?)

tlf020.jpg

• Redigerat 2023-03-17 07:11 av Fornöga
Carmarino
0

Fornöga
0

#16 Skulle det ju kunna vara, dock inte nu.

Någon mer som vill associera till bilden innan vi går på nästa ledtråd?

• Redigerat 2023-03-17 09:41 av Fornöga
Fornöga
0

Ledtråd 2: Om vi börjar med låtskrivaren så är det en mångsidig artist med lång och framgångsrik karriär. Framför oftast sina låtar själv, men undantag finns, med prisat resultat som följd.

Carmarino
1

Tom T. Hall performing "Old Dogs Children & Watermelon Wine" at Music City Roots live from the Loveless Cafe on 11.16.2011 Tom T. Hall Night hosted by Eric B...
Fornöga
1

#19 Haha- favorit i repris? Bra försök, men den här gången är det inte den. Fast lite countryanknytning finns det väl på sitt sätt. (Halv ledtråd. 😉)

• Redigerat 2023-03-17 12:57 av Fornöga
Carmarino
1

#20: Minnet är kort. 😁

Fornöga
1

#21 Bra att veta - då kan jag köra den låten som nästa gåta. 😉😁

Carmarino
1

#22: Ja, jag lär åtminstone ha glömt den tills dess. 😄

Fornöga
0

Jag har varit lite snål med ledtrådar, men som ledtråd 3 kommer här ytterligare två bilder från Stable Diffusion. Motivet finns med i originaltexten, men även i en lyckosam svensk översättning av den.

tlf020.jpg

OberonsMatte
0

😕🤔🤨 Nä, nu är det för svårt igen…😅

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
0

Då släpper jag ledtråd 4 där vi utesluter 50% av kandidaterna genom att avslöja att låtskrivaren tillika artisten i det här fallet är en kvinna.

• Redigerat 2023-03-18 08:39 av Fornöga
Fornöga
0

Vet inte om någon fortfarande grubblar på föregående information, men okej- här är ledtråd 5, en musikalisk sådan.

Om man byter titel på det här stycket uttrycker det budskapet i låten som efterlyses.

Valborgsmässofirande i San Diego30 april 2016Svenska Kören i San Diego sjunger in våren - Vintern rasat ut
  • Redigerat 2023-03-18 08:45 av Fornöga
Carmarino
0

#27: Grubblar och grubblar men ingen låt dyker upp i skallen. 🤔

Fornöga
1

#28 Bra i alla fall med återkoppling- ibland undrar man om det finns någon därute. 😏

OberonsMatte
0

#29 Är det på rätt spår att budskapet är längtan till landet? Det är ungefär där jag är nu, men försöker få ihop det med en känd och mångsidig kvinnlig artist och låtskrivare med lång karriär … och en hund . Jag återkommer till Dolly Parton, men det är nog för mycket country eftersom det bara var en halv ledtråd..

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Bara för det hittade jag ett tänkbart förslag nu: I'm Gonna Be A Country Girl Again - Buffy Sainte-Marie. 😃

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
2

#31 Javisst, du resonerade dig fram till rätt svar- I'm Gonna Be A Country Girl Again med Buffy Sainte-Marie är rätt. 👍

Ledtråd 1: Bilden tagen från stycken i originalets text. Hunden kom med men kaninerna försvann- "Kan inte se dem".

Ledtråd 2: Mångsidig artist. Den prisade musiken var "Up where we belong" som hon var delkompositör av. Den vann en Oscar 1983.

Ledtråd 3: De regniga gatorna som också finns med i den lyckosamma svenska versionen "Är det konstigt att man längtar bort nån gång?".

Ledtråd 5: Ja, den egentliga titeln på "Vintern rasat ut" är ju "Längtan till landet".

• Redigerat 2023-03-18 10:57 av Fornöga
Fornöga
1

Den här gången är jag generös med bildillustrationer från Stable Diffusion och är riktigt nyfiken på vad ni kommer fram till. Går någon på knock, eller blir det en utdragen kamp? 🤔😏

Klicka på bilden om ni vill se den i större format.

• Redigerat 2023-03-19 15:16 av Fornöga
OberonsMatte
1

#33: "Vi gå över daggstänkta berg"..? 😃

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
2
*"Vi gå över daggstänkta berg, fallera*
*som lånat av smaragderna sin färg, fallera."*---

"Till ett sagoland som skiner
av kristaller och rubiner."---

Haha- det blev knock- rätt svar direkt! Trodde det skulle gå att lura er, men…🙄😁

• Redigerat 2023-03-19 15:55 av Fornöga
Fornöga
1

Skall vi försöka en till? Som vanligt inleder vi med en bild från Stable Diffusion.

tlf022.jpg

Fornöga
0

#36 Dags för ledtråd 1? Okej, det rör sig om en inhiberad homecoming.

Carmarino
0

A Swedish version of "24 hours from Tulsa", 1969.
Fornöga
0

#38 Bra början! (Fast åkte inte Östen moppe? 🤔😊) Vi åker vidare- tag plats!

OberonsMatte
0

Hmm… "Homeward Bound" - Simon & Garfunkel?

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
0

#39: Jo, jag kom på det sedan. 😊

Fornöga
1

#40 Också ett gott försök som dock föll på hälleberget denna gång.

Jag snålar lite med ledtrådar för att undvika envägskommunikation, men här kommer i alla fall ledtråd 2:

En imaginär välkomstkommitté spelar en roll i texten.

OberonsMatte
0

#42 Hmm… Nu får jag hela tiden för mig att tågets (?) slutstation är himmelriket, dvs att texten är lite religiös… men det kanske är på helt fel spår?🤔

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
0

Bra med återkoppling och listigt tänkt, men jag säger inget, jag. 😉

OberonsMatte
0

#44 Eller kan det vara "Green Green Grass of Home..? (Tåget är väldigt grönt på bilden…😏)

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-03-22 18:39 av OberonsMatte
Fornöga
1

Ursäkta frånvaron, men den som väntar på något gott, o.s.v., för visst är det Green green grass of home som jag tänkt mig! (Jag tänkte komma till "Green cargo" lite längre fram, men det behövdes ju inte.)

Ledtrådarna behöver kanske inte förklaras, de framgår nog av låttexten med fången som drömmer sig hem till de sina.

Återigen en poäng till Oberons matte!

Tom Jones performing "Green Green Grass Of Home" on his TV show This Is Tom Jones in January 1970.Tom Jones' New Album 'Surrounded by Time' is out now: https...
OberonsMatte
2

#46: Kul att jag satte den! Första låten som kom upp i mitt huvud var faktiskt också "15 minuter från Eslöv" (!) - som Carmarino gissade på. Lite lustigt att vi båda kom att tänka på just den låten trots att det inte ens finns något tåg i den texten.

Tåglåtar finns det ju annars hur många som helst, men just den här kom jag att tänka på genom att utgå från färgen grön/ green… (p.g.a. att det var så grönt på bilden, men det kanske bara var en slump?).

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

#47 Det var ju mer än 15 minuter från Eslöv, men…😏

Den gröna färgen avsåg gräset i beställningen, men AI var flott och målade även loket grönt på den bild jag sedan valde. 🙂

OberonsMatte
2

#48: Tur för mig, annars hade jag nog inte misstänkt att grönt var en ledtråd. 😊

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

Även om intresset (hittills!) inte är himlastormade fortsätter vi väl att bildsätta låttexter med hjälp av Stable Diffusion Online. Dagens gåta inleds utan skriftlig ledtråd, den kommer så småningom- om ingen knäcker den på volley, det har ju hänt förut.

tlf020.jpg

Fornöga
0

#50 Om ni hunnit känna in ingressbilden nu så kan det vara läge för Ledtråd 1:

"Att ta farväl av varann är att dö lite grann" är ett bevingat uttryck hämtat från en annan låt. Så illa gick det inte här, men visst är låttexterna fyllda av bitterljuva avsked, av vilka detta är ett.

• Redigerat 2023-03-23 09:34 av Fornöga
Carmarino
0

Det står helt still i hjärnan. Inte en enda låt kommer upp. 😖

Fornöga
0

#52 Än så länge finns det ju en del att välja emellan. 😏

Carmarino
1

#53: Ja, men det gäller ju att komma på några också. 😁

Fornöga
0

#54 Låter som om det är dags för ännu en hint! 😊

Vår bildleverantör är ju "artificiell intelligent" och jag vände mig till en annan AI-sida, Chat GPT, för att få en analys av låtskrivaren. På bara några sekunder spottade sajten ur sig en fyllig bild av denne, återkommer kanske till det på annan plats. Här är ett utdrag från svaret, som får bilda ledtråd 2:

"NN kännetecknades av sina upplyftande och positiva texter, som ofta hyllade naturens skönhet och livets enkla glädjeämnen."---

"NN skrev också många sånger om kärlek och relationer, ofta med fokus på vikten av kommunikation, ärlighet och om känslomässig sårbarhet."---

Carmarino
1

#55: Det dyker fortfarande inte upp någon låt i hjärnan, men att döma av Chat GPT:s beskrivning är låtskrivaren numera avliden. Det minskar ju antalet kandidater.

Fornöga
0

Här behövs stöttning, så in med ledtråd 3!

Låtskrivaren har en ytlig koppling till små gröna män. Dessutom har NN firat jul med en.

Fornöga
0

Tomt i svarslådan, så då går vi vidare till Ledtråd 4:

En sorts DIA-bild skulle nog kunna föra oss närmare såväl kompositören som låten jag söker? Själva låten rör sig för övrigt på ett högre plan.

• Redigerat 2023-03-23 14:58 av Fornöga
Carmarino
0

Tycker det blir bara svårare och svårare för varje ledtråd. 😁

OberonsMatte
0

Jag har varit frånvarande p.g.a. arbete under dagen, men kollat ledtrådarna och just nu är jag lite inne på John Denver och försöker få honom och låten "Leaving on a Jet Plane" att passa in.. En del gör det iallafall… (han har t.ex. "firat jul" med grodan Kermit (och han är ju grön).

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

"Lite inne på" - det är ju rätt svar!…😲 Fast vi hann ju komma en bit med ledtrådarna, som är som följer:

Ingressbilden och ledtråd 1:

"ll my bags are packed
I'm ready to go"*---

"The taxi's waitin'
He's blowin' his horn"

Ledtråd 2: Valda delar av AI:s analys av John Denver.

Ledtråd 3: "Små gröna män"- John Denver är född i Roswell, New Mexico, känt i UFO-kretsar för Area 51. Den lille gröne julfiraren är Kermit- John Denver var med i flera avsnitt av mupparna, bl.a. deras julfirande.(Finns på YouTube.) De gjorde även en julskiva. Rätt där, Oberons matte!

Ledtråd 4: DIA- Denver International Airport. Denver och "högre plan".

Nästa ledtråd skulle spinna vidare på flyg, men det behövdes ju inte. Grattis (igen)!

• Redigerat 2023-03-23 19:58 av Fornöga
Syntium
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

För att jag inte vill gå och lägga mig än så bjuder Stable diffusion och jag på ett stycke låt att gissa på, hoppas ingen misstycker.
Bilderna är baserade på låttiteln helt enkelt.

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2023-03-30 23:29 av Syntium
Carmarino
1

#62: Det är fritt fram att lägga upp en ny gåta. Bra att du gjorde det. 👍

Har dock inte en aning om vad det kan vara för en låt. 🤔😊

Fornöga
2

#62 Utgångsförslag: "He´s a pirate"

Trevligt att tråden lever vidare! 👍

🎼Get the Sheet Music Here! https://TaylorDavis.lnk.to/DakZqHxrID💿 Physical Albums & Merch: https://TaylorDavis.lnk.to/1Asc0wBKID🎵Download or Stream this S...
Syntium
0

#64 Nej men inte så dum gissning tror jag, får lyssna sen.

Ledtråd 1: Låten blev ett världsfenomen när det begav sig. Gruppen turnerar fortfarande 2023 men ingen originalmedlem är med på den lastbilen.

Fornöga
0

Rockin´all over the world- Status Quo?

Jag vill minnas att SQ tillsammans med Stones var lite pionjärer med att resa runt med scenerna på lastbil. "Världsfenomen"- kanske låttiteln? Däremot hittar jag inget samband med bilden. Värt ett chansning i alla fall! 😉

Official Website: https://lnk.to/Wbhld Stream: https://lnk.to/-eqmLFacebook: https://www.facebook.com/StatusQuoOfficial/Twitter: https://twitter.com/Status_Q...
  • Redigerat 2023-03-31 10:45 av Fornöga
Syntium
0

#66 Nej, men kul tänkt! 😊

Ledtråd 2: Titeln syftar på ett eller flera sjukliga tillstånd men med välvillig tolkning så kan det ändå bli lyckosamt.

Uppföljande singel var inte lika kryptisk. Den framgångsrika formeln från vår eftersökta låt upprepades nästan not för not men det funkade även denna gången. Uppföljaren blev etta i flera europeiska länder, Sverige inräknat och är en av gruppens största hits.

Fornöga
1

from lp "Eye In The Sky" (1982)
Syntium
0

#68 Nej, inte den heller. Återkommer lite senare med mer ledtrådar

Syntium
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Bild 2: Baserad på strof ur texten
Bild 1 och 3: Låttitel och namnet på gruppen i samma prompt

• Redigerat 2023-03-31 20:30 av Syntium
Fornöga
0

The Highwaymen performing "On The Road Again" from American Outlaws: Live at Nassau Coliseum, 1990Listen to The Highwaymen: https://Highwaymen.lnk.to/listenY...
Syntium
0

#71 Du får fortsätta gissa 😁

Ledtråd 3: Låtens huvudperson är lika mystisk och ogripbar som låtens ursprungliga upphovsman (och det stämmer för all del på den tidigare nämnda uppföljarsingeln)

Syntium
0

#71 Du får fortsätta gissa 😁

Ledtråd 3: Låtens huvudperson är lika mystisk och ogripbar som låtens ursprungliga upphovsman (och det stämmer för all del på den tidigare nämnda uppföljarsingeln)

OberonsMatte
2

Då gissar jag på Cotton Eye Joe - med Rednex…?

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
3

#74 🏆 Du är riktigt vass på den här leken!

Ledtråd 1: Rednex har bytt ut alla medlemmar vid minst ett tillfälle. Med "Är med på den lastbilen" tänkte jag: rednecks - USA - pick up truck vanligt där - lastbil. Inte djupare än så. 😁

Ledtråd 2: Cotton eye kan innebära att man har blivit blind genom att dricka hembränt eller så kanske man skaffat sig syfilis. Man får då ljusa/vita ögon. Det finns flera teorier om texten men en rad verkar vara genomgående: Man hade varit gift om det inte hade varit för Cotton eye Joe. Är detta bra eller dåligt kan man tänka beror på ens inställning till det äkta ståndet. "If it hadn't been for Cotton eye Joe I'd been married long time ago"
Uppföljaren var Old pop in an oak, också en "folksång" som Rednex gjorde en eurodiscoversion av.

Bild 2: He came to the town like mid winter storm
Bild 1 och 3: Cotton eye Joe och Rednex då

Ledtråd 3: Ingen vet vem som skrev ursrpunget så att säga, lika mystisk som Cotton eye Joe själv "where did you come from where did you go?"

• Redigerat 2023-04-01 04:50 av Syntium
Fornöga
1

#75 Där var jag helt vilsegången…🤷‍♂️😏

Carmarino
1

#76: Jag också, trots att jag har hört låten många gånger. Visste dock inte historien bakom den. 😊

OberonsMatte
1

Jag var (också) helt ute och snurrade ett tag, men det där med listettor som lät ungefär likadant och bandmedlemmar som måste ha varit utbytbara fick in mig på lite "modernare" musikfenomen. Personerna på bilderna är väl typiska amerikanska rednecks och när det började brännas där kopplade jag bokstäverna i första bilden till deras mest kända låt: Cotton eye Joe.

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Okej, twist my arm då 😇

Ett knippe bilder baserade på en mening i låttexten.

Fornöga
0

En googlechansning (på titel): "M.I.A: Tell me why"

M.I.A. - Tell Me Why/\/\/\Y/\
Syntium
0

#80 Nej, det är inte rätt. Men angående bilderna så vet jag inte hur Stable diffusion resonerar ibland… Blir väldigt imponerad om nån tar det på bilderna bara 😊

• Redigerat 2023-04-29 12:51 av Fornöga
Fornöga
0

#81 Ibland kan det löna sig om att göra en ny beställning med lite ändring av kriterierna.

Syntium
0

#82 Jo, ibland gör jag det.

Ledtråd 1: En mindre hit från det sjunde i ordningen. Låten, liksom albumet i stort, har växt med tiden (och med lite hjälp av odöda).

Fornöga
0

Miami? Kanske Miami Sound Machine (med Gloria Estefan), och något samband med El Regreso De Los Muertos (de odödas återkomst). MSM:s sjunde album? A Toda Maquina- jag chansar på det!

Album: 'A Toda Máquina' (1984) Performed by Miami Sound Machine (Gloria Estefan)
Syntium
0

#84 Nej men jag gillar hur du tänker 😊

Ledtråd 2: En av gruppmedlemmarna var inte odelat positivt inställd till låten men har så här i efterhand reviderat sin uppfattning efter att ha hört den spelas på bröllop, fester och till och med begravningar.
Och det är svårt att värja sig mot låtens snabba och livsbejakande energi.
Det gjorde Superbjörnen bra.

Fornöga
0

Kan det vara en låt med ABBA från deras album Super Trouper- och i så fall vilken låt? Gjorde en slagning och fann att "Our last summer" spelas bl.a. på begravningar, så jag tar den.

Provided to YouTube by Universal Music GroupOur Last Summer · ABBASuper Trouper℗ 1980 Polar Music International ABReleased on: 2001-01-01Producer, Associated...
OberonsMatte
0

#85: Hm.. "Superbjörnen" = Super Bear Studios..? Om det är det tänker jag på "Every breath you take" med The Police, men det är dessvärre enbart utifrån ledtråd nr 2. Den första ledtråden och bilderna verkar handla om en helt annan låt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-04-30 01:00 av OberonsMatte
Syntium
0

#86 Nej inte rätt

#87 Det är faktiskt Super Bear Studios som åsyftas men mycket riktigt så är det inte The Police som eftersöks 😊

Ledtråd 3 + bild på mening ur texten: Odöda hade som sagt lite att göra med att låten fått en… Revival kanske är fel att säga eftersom den nog är mer känd nu än när den släpptes. Men det faktum att låten ofta har använts i reklamsammanhang, ibland av flera företag samtidigt, har nog gjort sitt till också.

• Redigerat 2023-04-30 05:26 av Syntium
Fornöga
1

När Oberons matte infinner sig vet man att lösningen är nära! 😉 Själv kastar jag in handduken- det här är för svårt för mig…🤷‍♂️

Syntium
0

#89 Aaw 🙂

Ledtråd 4: Om vi utgår från Every breath you take som släpptes 1983 så kom den eftersökta låten blott fem år tidigare.

Låten ansågs som sagt som inte nåt speciellt när den släpptes men 2010 började gruppen (utrustad med ny sångare) framföra den live och den har blivit en live-favorit.

OberonsMatte
0

#89 Ok… jag känner pressen! 😅

#90 "Don't Stop Me Now" med Queen! 😀

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
1

#91 Winner!

4 första bilderna på meningen: "I'm a satellite out of control" (jag vet inte hur katten kom in där men det blev kul så tog med den)

Ledtråd 1: En mindre hit från det sjunde i ordningen. Låten, liksom albumet i stort, har växt med tiden (och med lite hjälp av odöda).
Don't stop me now är från Queens sjunde album Jazz från 1978. 2004 var den med i zombieapokalypsfilmen Shaun of the dead.

Ledtråd 2: En av gruppmedlemmarna var inte odelat positivt inställd till låten men har så här i efterhand reviderat sin uppfattning efter att ha hört den spelas på bröllop, fester och till och med begravningar. Och det är svårt att värja sig mot låtens snabba och livsbejakande energi. Det gjorde Superbjörnen bra.

Brian May gillade inte låten först utan tyckte den hyllade en hedonistisk livsstil och eftersom Freddy Mercury som skrev låten använde en del droger och hade sex med olika män tyckte May att det inte var så passande. Men sen dess har han ändrat åsikt eftersom han hört den spelas på bröllop, fester och till och med begravningar (underbar idé att spela på begravning, min anmärkning).
Superbjörnen syftade som sagt på Super Bear Studios, placerad i Berre-les-Alpes i Frankrike.

Ledtråd 3 + bild på mening ur texten: Odöda hade som sagt lite att göra med att låten fått en… Revival kanske är fel att säga eftersom den nog är mer känd nu än när den släpptes. Men det faktum att låten ofta har använts i reklamsammanhang, ibland av flera företag samtidigt, har nog gjort sitt till också.
I perioder har det känts som om varenda reklamfilm använde denna låten.

"I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger"

*Ledtråd 4: Om vi utgår från Every breath you take som släpptes 1983 så kom den eftersökta låten blott fem år tidigare.

Låten ansågs som sagt som inte nåt speciellt när den släpptes men 2010 började gruppen (utrustad med ny sångare) framföra den live och den har blivit en live-favorit.*
…Alltså 1978.
Adam Lambert värvades som ny sångare 2011.

OberonsMatte är du så här bra eller är du bara en jäkel på att googla? 😄

(Källa: Wikipedia)

• Redigerat 2023-04-30 12:27 av Syntium
OberonsMatte
1

#92 Jag är ganska allmänbildad inom musik och gillar kluringar, så en del spår kommer jag in på själv, men google och jag är såklart bästa kompisar när det gäller att hitta exakt rätt!

När jag fattade att superbjörnen (super bear) var en studio blev det ganska lätt att begränsa vilka grupper det möjligtvis kunde vara. Innan dess var jag inne på både Abba-Björn, the Walking Dead, The Zombies och en kompositör som heter Bear, men jag fick inte ihop de pusselbitarna.

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
0

tlf 029.jpg
Bild gjord på/av Stable Diffusion Online

Väl medveten om att det inte brukar vara så många gissningslystna lägger jag ut en ny bildgåta med frågeställningen "vilken låt föreställer bilden?" Ingen hets, det får ta den tid det tar!

Syntium
0

#94 OberonsMatte kommer nog snart och löser det 😄

Men okej då, jag drar iväg en gissning:
Tack för en underbar vanlig dag - Agneta Fältskog

OberonsMatte
0

#95 Nä, det är inte säkert .. jag associerar dock till en lite fartigare låt.

We Are Family - Sister Sledge..?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-05-07 12:16 av OberonsMatte
Fornöga
0

#95 #96 Kul med snabba reaktioner, men ännu bränns det inte. Får väl instämma med Syntium i föregående omgång att Stable Diffusions tolkning av beställningen inte alltid är vad man tänkt sig, men en fin bild blev det åtminstone! 😉 Ledtråd följer under eftermiddagen.

• Redigerat 2023-05-07 13:36 av Fornöga
Fornöga
0

#94 Ledtråd 1: händelse, plats och tid är väsentliga uppgifter i ett reportage, och de ingredienserna framgår tidigt i texten till låten. Inte så konstigt, då textens upphovsperson bland annat verkat som journalist.

• Redigerat 2023-05-07 14:39 av Fornöga
Fornöga
0

tlf017.jpg
Bild Stable Diffusion Online

#98 Ledtråd 2: det rör sig om ett evenemang i det lilla formatet, om lite livsglädje kryddat med en dos naturmystik.

Syntium
0

#99 Nääe, får inga uppslag. Får man fråga om textens upphovsperson var samma som framförde?

Fornöga
0

#100 Frågan är fri, och det är upp till varje frågeskapare att ta ställning till det, och kanske "ifrån fall till fall". Så åtminstone den här gången smyger jag med svaret på den frågan.

Kan tillägga att om jag var tveksam till den första bildens närhet till frågan så kan jag säga att roboten med den andra bilden mer eller mindre rent av skildrar ett stycke av texten.

• Redigerat 2023-05-08 08:11 av Fornöga
Syntium
0

#101 Tror inte helt på denna men Don Maclean - Vincent?

Fornöga
0

#102 Den har jag inte hört, så den är det inte. (Men det duger bra som ett lyssningstips.) 😉

Fornöga
0

#98 Ledtråd 3: det är inte samma person som har skrivit text och musik. Textförfattaren har ett passande efternamn för en som har såväl en botaniker som mjölnare bland förfäderna.

Den som skrivit melodin tituleras även skådespelare, även om ingen av oss lär ha sett personen framträda.

• Redigerat 2023-05-08 09:46 av Fornöga
Fornöga
0

#102 OT: Nu har jag sett Vincent (och då kände jag igen låten…) Begåvat förslag, men fortfarande fel.😊

Fornöga
0

#104 Tystnaden är kompakt, så jag vecklar ut ledtråd 4:

När gruppen som förknippas med den här låten för ett drygt halvsekel sedan släppte en LP (med denna låt som ett av huvudnumren) var deras karriär i kris, men här kom vändningen.

Fornöga
0

#107 Ledtråd 5: tystnaden fortsätter att tala, så det börjar bli dags att lägga upp ett avgörande spår. 1960 lånade en revypappa melodin till en låt om en flygande herre med vissa svårigheter att orientera sig. Låten framfördes den gången av en känd busvisslerska, men det var först när numret övertogs av en annan känd comedienne (samtidigt med ovannämnda bands skivsuccé) som det det blev en komisk klassiker. Det är alltså fortfarande melodins original som efterfrågas. Nu tror jag att nästa svarande kommer att lösa knuten! 😉

• Redigerat 2023-05-09 08:11 av Fornöga
Syntium
0

#107 Det kommer inte bli jag som löser det i alla fall, jag försöker googla men kommer ingenvart.

Fornöga
0

#108 Trevligt att veta att åtminstone någon är närvarande i tråden i alla fall! 👍Om ingen knäckt gåtan blir det för första gången i tävlingens kortvariga historia som svaret avslöjas av frågeställaren. Kommer i så fall att ske i eftermiddag.

• Redigerat 2023-05-09 09:20 av Fornöga
Syntium
0

#109 Jodå, kollar men det hjälper ju inte 😊

Fornöga
0

#110 Ett bonustips: den som kollar andra färska trådar på Nostalgi iFokus nu på morgonen får en riktig fet hint. 😉

Syntium
0

#111 Okej men då ÄR det väl Den närsynta bofinken Knut? Jag var inne på den men det jag skummade var att Eva Rydberg gjorde den på 70-talet så jag avskrev den.
Hagge Geigert skrev tydligen texten, Laila Westersund gjorde den tio år tidigare så…

Fornöga
0

#112 Nej svaret är fel, som det står i ledtråd 5: "Det är alltså fortfarande melodins original som efterfrågas." 😉

Syntium
0

#113 Right…

Det var dans bort i vägen av Helfrid Lambert som tonsatte Gustaf Fröding.

Är detta fel tänker jag aldrig nånsin gissa mer 🤪

Fornöga
1

#114 Då kan du lugnt fortsatta att svara fler gånger, för visst var det dans bort i vägen på lördagsnatten- "äntligen" skulle jag vilja utbrista, och grattis!

Redovisning av ledtrådarna kommer snart.

Syntium
1

#115 Heh, tack antar jag men det gick ju inte med mindre än att du skrev svaret rätt ut i princip så jag tänker inte ta åt mig nån ära 🤪

Fornöga
0

Rätt svar är alltså "Det var dans bort i vägen på lördagskvällen".

Ledtråd 1:"händelse, plats och tid är väsentliga uppgifter i ett reportage, och de ingredienserna framgår tidigt i texten till låten. Inte så konstigt, då textens upphovsperson bland annat verkat som journalist."

Händelse, plats och tid anslås redan i titeln. Gustav Fröding, som ju skrev texten, var journalist på Karlstadstidningen på sin tid.

Ledtråd 2, den nattliga bilden:
"Över bygden låg tindrande stjärnfager natten
Det låg glimtande sken över skvalpande vatten
I den lövskogsbekransade sjön"

Ledtråd 3: "Det är inte samma person som har skrivit text och musik. Textförfattaren har ett passande efternamn för en som har såväl en botaniker som mjölnare bland förfäderna.
Den som skrivit melodin tituleras även skådespelare, även om ingen av oss lär ha sett personen framträda."

Frödings morfar var förutom biskop i Karlstad även botaniker. På skaldens fädernesida fanns flera generationer mjölnare.
Musik: Helfrid Lampert: https://sv.wikipedia.org/wiki/Helfrid_Lambert

Ledtråd 4: "Sven-Ingvars i Frödingland" kom som en räddning för gruppen efter fiaskot och den ekonomiska kraschen med deras långfilm.

Ledtråd 5: "Bofinken Knut" skrev Hagge Geigert med Lamperts melodi. (Finns med i tråden "Skratt från förr-2 idag.)

Trodde faktiskt att det här skulle bli den enklaste frågan hittills, men den var tydligen knepigare än så. 🤔😊

• Redigerat 2023-05-09 09:52 av Fornöga
Carmarino
1

Har försökt komma på någon låt men de få namn som dök upp passade inte alls när jag kollade upp dem. Så även om jag inte skrivit något i tråden har jag åtminstone försökt. 🙂

Fornöga
1

#118 Kul att fler trots allt tittar in! Ansträngde mig lite extra för att gå under Wikipediaradarn, kanske det gjorde sitt till för att rätt svar dröjde? 😉

Carmarino
1

#119: Läser alla ledtrådar och gissningar men eftersom jag är så dålig på att gissa själv så brukar det för det mesta vara helt tomt på förslag i min hjärna. Därför skriver jag sällan något. 😊

Fornöga
1

tlf031.jpg

Det var ett tag sedan vi körde vår gissningstävling, men nu är det dags igen! Den här gången har bilden skapats av Bing Image Creator, och som vanligt gäller det att försöka klura ut vilken låt den är tänkt att illustrera.

Syntium
0

#121 School's out - Alice Cooper?

Fast så lätt lär det ju knappast vara

Fornöga
0

#122 Ett bra förslag som jag nog väntade mig skulle komma, men nej, jag har en annan låt i tankarna.

Carmarino
0

Den blomstertid nu kommer?

Fornöga
0

#124 Ännu ett gott förslag, dock fel även det. En första ledtråd: "en svala gör ingen sommar" brukar det ju heta, men man kan nog säga att den på sitt sätt gör det här.

• Redigerat 2023-05-30 16:08 av Fornöga
Fornöga
0

#125 Andra ledtråden gäller melodin: här finns i mindre skala vissa kopplingar till rådande tillstånd när den skrevs.

• Redigerat 2023-05-30 16:56 av Fornöga
OberonsMatte
0

#126 Nä, nu blev det jättesvårt…. 🤔🤨⚙️

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
0

#127 Ja, jag tänkte att vi skall komma fram till rätt svar i augusti någon gång…😉

Fast okej, jag tror att vi nu har passerat den svåraste punkten, nu blir det bara lättare! Nästa ledtråd kommer i morgon bitti.

• Redigerat 2023-05-30 22:26 av Fornöga
Fornöga
0

#126 Ledtråd 3: om vi hittar bakverksanknytning kring melodin (som för övrigt har hörts hos storheter som Roy Orbison, Elvis Presley med flera) så finns det andra kulinariska beståndsdelar i den mer sentida svenska texten.

Fornöga
0

Här var det tyst, så jag tar det som ett tecken på att det är läge för en ledtråd 4.
Rallyfolk gillade visst låten- där har den hörts i ett antal olika versioner.

• Redigerat 2023-05-31 18:36 av Fornöga
GikMio
0

#130 Jag tillhör rallyfolket. Det jag först tänkte på när jag såg ett klassrum är klassikern med Pink Floyd från the wall. Men bakverk? Snarare bakvärk efter att suttit på en stol ett helt skolår.

Fornöga
0

#131 Rätt var det ju inte, men ett roande försök. 😊

Fornöga
1

Ledtråd 5 (kanske den sista som behövs?) Om vi skall ägna oss åt artisten som fick sin stora hit i Sverige med låten så kan man hitta en anknytning här.

OberonsMatte
0

Ahaa… Mitt Sommarlov - Anita Hegerland!

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

Se där ja- lite gogglebete gör alltid susen! 😉 För visst var det "Mitt sommarlov" med Anita Hegerland jag hade i åtanke. Grattis!

• Redigerat 2023-06-01 08:55 av Fornöga
Fornöga
1

#135 De flesta ledtrådarna återfinns här.

Det som inte finns med:

Ledtråd 2: den franska interventionen i Mexiko kallas även bakelsekriget, vilket illustrerades med tårtkriget "i mindre skala".

Ledtråd 3: "jordgubbar och glass" förekommer ju i den svenska texten.

Ledtråd 5: Sångerskan Anita Hegerland, idag 63 år, har varit gift med Mike Oldfield.

• Redigerat 2023-06-01 09:00 av Fornöga
Syntium
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Titta inte på mig, det var Stable diffusion som ville posta. Nu börjar AI:ns övertagande. Jomän.
Stable Diffusion bad mig i alla fall säga att detta är bilder baserade på en låttitel.

• Redigerat 2023-06-21 18:42 av Syntium
Fornöga
1

#137 Hälsa Stable Diffusion att jag föreslår Heatwave med Martha and the Vandellas.😉

Syntium
1

#138 Stable diffusion låter meddela att du får gissa vidare 🤖

Syntium
1

Ledtråd 1: Låten är en översättning och lite modifierad från originalet. Upphovsmannen hade en tanke om att göra den lite gladare men om det lyckades tänker jag låta vara osagt.

• Redigerat 2023-06-21 20:54 av Syntium
Syntium
1

Stable diffusion och jag säger god morgon med en bild baserad på strof ur texten

Fornöga
0

Får nog ta någon AI-robot till hjälp…😏

Syntium
1

#142 Det blir mer ledtrådar senare idag/kväll 😊

Syntium
0

Ledtråd 2: Upphovsmannen är kanadensare men hade kontakter på sydligare breddgrader. Om inte om hade varit och man hade kunnat hålla tassarna i styr så hade vi kanske fått höra låten med en väletablerad grupp. "Fuck it, jag spelar in den själv" sa (kanske) upphovsmannen.

GikMio
0

#144 Vi har ju en tråd om nostalgi från Kanada som nog kan hjälpa till.. Leonard Cohen, Bryan Adams med flera.. Jag tror det är en låt med Jim Carrey. Är helt borta att gissa låtar så jag kan skoja till det 😁

Syntium
0

#145 Leonard, Bryan och Jim är alla oskyldiga till denna låt 😊

Fornöga
0

#144 "Jag spelar in den själv" får mig att tänka på textraden "I did it My Way" i kanadensaren Paul Ankas översättning av det franska orginalet. Fast det är nog en slump- bilderna stämmer inte så väl överens med låten.

• Redigerat 2023-06-22 19:40 av Fornöga
Syntium
0

#147 Ingen dum gissning men inte rätt denna gången 😊

OberonsMatte
1

#137: Seasons In The Sun - Terry Jacks! 😄

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
0

#149 Jajjemän!

Ledtråd 1: Låten är en översättning och lite modifierad från originalet. Upphovsmannen hade en tanke om att göra den lite gladare men om det lyckades tänker jag låta vara osagt.

Originalet är Jaques Brel med titeln Le Moribond. För mig är Jacks version den jag hört mest och först, men lyssnade på originalet nu och den är ganska annorlunda både i musiken och, vad jag förstår (är inte bra på franska) också i texten. I Brels text så får huvudpersonen sitt hjärta krossat; Michelle bedrar honom med bäste vännen och han säger adjö till alla.
Det var Rod McKuen som översatte texten som Terry Jacks jobbade om.

#143 "But the stars we could reach were just starfish on the beach"

Ledtråd 2: Upphovsmannen är kanadensare men hade kontakter på sydligare breddgrader. Om inte om hade varit och man hade kunnat hålla tassarna i styr så hade vi kanske fått höra låten med en väletablerad grupp. "Fuck it, jag spelar in den själv" sa (kanske) upphovsmannen.

Terry Jacks kände The Beach boys så kanadensisk han var. (TJ turnerade lite innan med sin fru och de kallade sig The Poppy family så antar att deras vägar korsades). De var tänkt att de skulle spela in låten men Brian Wilson var huvudproducent och ville hålla på och ändra. Ingenjören (jag vet inte riktigt hur man översätter engineer i musiksammanhang, den som mixar?) var tvungen ta med sig bandet hem på kvällen. Stackars Terry var på gränsen till sammanbrott och till slut gav han upp tanken att det skulle bli en Beach boys låt.

Bra jobbat igen, OberonsMatte!

Otippad bonus: Nirvana gjorde också en cover som kom med på With the lights out-boxen (och moddade texten ytterligare lite till)

Syntium
0

#149 Hur säker var du när du gissade? 🙂

OberonsMatte
3

#151 Den här gången var jag faktiskt helt säker! Först fick jag för mig att det handlade om sol och höst (men alla bilder var inte riktigt höstiga).. När sjöstjärnan på stranden dök upp började jag klura på raden "starfish on a/the beach" som jag tyckte lät väldigt bekant och försökte få fatt i vilken låt jag hört de orden. När jag kom på det passade även solbilderna med träden och hinten om att texten är lite tragisk. Vad artisten hette visste jag inte, men när jag googlade fram honom och såg att han var kanadensare och att låten var tänkt för Beach Boys föll alla bitar på plats.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-06-23 09:15 av OberonsMatte
Fornöga
2

Det börjar likna spel mot ett mål…😉

Syntium
0

Tråden börjar bli lång så vi kan avsluta med nåt (förhoppningsvis) lättgissat.

Bild baserad på textrad.
Andra plats i första tävlingen men första plats i andra tävlingen. Till och med extra först.

Syntium
1

Fick sällskap av Millioner rosor. Måste ju vara kärlek väl? Eventuellt.

Fornöga
2

#155 Högt över havet. (Eventuellt. 😊)

Syntium
1

#156 Inte bara eventuellt, det är den jag söker 😊

Ledtrådarna då: Bild på raden "Levande charade"

Högt över havet med Arja Saijonmaa kom tvåa i Melodifestivalen 1987. Den kom på första plats i den splitternya Second Chance Contest.

B-sidan var Millioner rosor.

Det var väl inte så svårt? 😁

Fornöga
1

#157 Nej, du lovade ju att det skulle bli lätt! 😊

OberonsMatte
2

#157: Jag tyckte att det var svårt! Jag glömde bort att tänka att texten kunde vara på svenska.

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
1

#159 Drar igång en ny gåta "på vinsten". Men eftersom vi redan kommit långt i denna tråd startar jag en ny.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer