Gissa låten-4
Dags att öppna tråd 4 i denna speciella lek- föregående fanns här. Det känns faktiskt som den blivit ett permanent inslag nu- det är inte många deltagare, men vi brukar återkomma.
Det här är leken där skaparlust möter skarpsinne. Det hela går ut på att skapa bilder ur låttexter med hjälp av ett (gratis) AI-program och låta andra deltagare lista ut låten. Oftast behövs det lite ledtrådar för att hjälpa vidare, så det är bra om man som frågeställare förbereder några sådana. Om du är ny här så kolla gärna in föregående trådar för att se hur det fungerar. (Där kan du även utmana dig själv med att försöka lösa befintliga bildgåtor.)
Kanske inte alla försökt sig på att ta fram bilder från Stable Diffusion ännu. Det är faktiskt rätt enkelt, i det här fallet tar man några nyckelord ur en låttext och matar in på sajtens "playground", dit man inte behöver registrera sig. Man kan förstås söka på egna ord som beskriver innehållet i en låt.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Den bild jag fick på min sökning motsvarade inte helt vad jag tänkte mig, så jag tog ytterligare en. De får inledningsvis tala för sig själva.

Bilderna är skapade med programmet Stable Diffusion Online.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#1 Speedy Gonzalez?
"I'm too old for this shit."
Totalt nollställt i hjärnan. Inte ett enda låtförslag dyker upp. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Nej, Speedy Gonzales är inte inblandad. 😊
#3 Det klarnar nog när ledtrådarna kommer!
Jag är inne lite mer sällan på datorn för tillfället, så jag ber om överseende om återkopplingarna dröjer extra länge just nu.
#1: Dags för ledtråd 1: Vi rör oss på flera plan- det hela utspelar sig på två kontinenter, i en dåtid och en (låttextens) nutid.
#5: Nej, det klarnade inte det minsta. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Då har jag lyckats- ett par ledtrådar till så är allt glasklart! Eventuellt. 😉
Ingen gissning här heller men jag får massa uppslag till framtida låtar Ni kan gissa på 😂
Jag hade väl inte fått gissa heller om jag ens haft förslag eftersom ingen gissat efter Speedy 😊
#8: Då gissar jag på Red Red Wine, så att du kan komma med en ny gissning. 😁
#9 Den var den inte, men dock en gissning, vilket är ett fall framåt. 😉
#5 ff Eftersom ni bjudit på några gissningar och jag snart skall bryta en stund så kommer här ledtråd 2. I texten omnämns en flygresa, vilket nog var uppseendeväckande då, vi talar ju om tid före flygskammen. Avståndet för resan var 68 mil fågelvägen.
- Redigerat 2023-08-23 10:35 av Fornöga
#10: Visste att den var fel, men det var den enda jag kunde komma på som hade åtminstone lite anknytning till bilden. 😁
#12 Som en halv ledtråd kan jag säga att den högra bilden har direkta anknytningar till låttexten medan den vänstra mer refererar till miljön där det utspelar sig.
- Redigerat 2023-08-23 10:49 av Fornöga
#11 Här är knäpptyst, bara tystnaden talar- så kan vi ju inte ha det, så här kommer ledtråd 3. Skulle inte förvåna om den leder till rätt svar…
Det dialog som är central i det fiktiva mötet mellan Eduardo och Cecilia1 bör ha skett på spanska, trots att mötet ägde rum på fransk mark.
(1/ De har andra namn i låttexten.)
- Redigerat 2023-08-23 17:17 av Fornöga
#14 Då var jag inte helt ute och cyklade med min känsla att det var nåt spanskt/latinamerikanskt över porten på ena bilden. 😊
Ledtråd 3 hjälper inte mig nämre men jag offrar en felgissning: Fernando - ABBA
#15 Jag vill minnas att jag bl.a. skrev något om "hus vid Medelhavet" i underlaget till Stable Diffusion, och det kan väl stämma.
Nej, Fernando hör till en yngre generation.
Tango i Nizza?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17 Javisst är det Tango i Nizza av Evert Taube- grattis Carmarino!
Ingressbilden är skapad efter textradernas
"Stjärnor och palmer och Medelhavets brus/Kring ett litet hus med två tända ljus/Rött vin och druvor och blommor i ett krus/I ett litet ensamt hus!"
Ledtråd 1: "Vi rör oss på flera plan- det hela utspelar sig på två kontinenter, i en dåtid och en (låttextens) nutid."
Det är ju en fortsättning på "Fritjof och Caremensita", som skall ha utspelat sig i Argentina 1932. Nu återser paret alltså varandra i Nizza.
Ledtråd 2: "I texten omnämns en flygresa, vilket nog var uppseendeväckande då, vi talar ju om tid före flygskammen. Avståndet för resan var 68 mil fågelvägen."
"Hur kom ni till Nizza?" - "Jag flög från Paris/Just för att träffa er här på något vis."
Evert skrev texten i San Remo 1938, då flygresor inte var så vanligt.
Ledtråd 3: "Det dialog som är central i det fiktiva mötet mellan Eduardo och Cecilia bör ha skett på spanska, trots att mötet ägde rum på fransk mark."
Evert kallade sig Eduardo när han gästarbetade i Argentina, och förebilden till Carmencita sägs vara Cecilia de Cortejaréna. Källa. Fast i i visan blev de alltså Fritjof och Carmencita.
Hade det blivit en fjärde ledtråd hade det sannolikt blivit en bild på ett tangodansande par, men nu behövdes ju inte det.
Därmed är den nya tråden invigd- det är bara att köra vidare!😉
- Redigerat 2023-08-24 07:36 av Fornöga
Jag överlåter uppdraget att göra en ny gåta till Syntium, eftersom jag är fullständigt usel på det. 😁
Grattis Carmarino!
Tack så mycket för förtroendet, återkommer senare 😁
#21 Ett långskott: 99 red Balloons med Nena.
"99 red balloons
Floating in the summer sky
Panic bells, it's red alert
There's something here from somewhere else
The war machine springs to life
Opens up one eager eye"----
- Redigerat 2023-08-24 13:20 av Fornöga
#22 Så väldigt långt var inte skottet för rätt in i vebon gick det 😊
Debatterade med mig själv om jag skulle ha med ballongen, ifall det skulle bli för lätt och det blev det nog 😏
99 luftballons - Nena (fast prompterna gjordes på engelska texten)
#23 Jag borde nog gå ut och köpa en trisslott idag- "plötsligt händer det!" 😁
Kom direkt att tänka på låten, och sedan gjorde google resten (jag hade inte sett den engelska texten tidigare.)
- Redigerat 2023-08-24 13:41 av Fornöga