Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 931 ggr
GikMio
4

Nostalgi för alla göteborgare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stockholmarna har fått sitt så därför ska göteborgarna som rikets andra stad få sitt. Minns alla somrar i barndomen på Liseberg.

Fornöga
4

I början på 70-talet slog jag ner mina bopålar för gott i Göteborgsregionen. Den som var på besök då skulle nog känna igen sig, med undantag av att Haga ser annorlunda ut, men nu börjar man bygga på höjden på flera håll, och västlänksbygget rör till det.

Själv bor jag lite drygt en mil från Avenyen men har inte varit in till centrala stan på tre år, med undantag av att jag åkte spårvagn till Stenaterminalen en gång i början av pandemin. Innan covidutbrottet var jag inne i stan i stort sett varje vecka.

På Liseberg har jag varit en gång de senaste 25 åren, med undantag av att jag sett några handbollsmatcher i Lisebergshallen.

tlf026.jpg

I vissa delar av Haga är det dock sig likt sedan Albert och Herberts dagar, om än rejält upprustat.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
1

#1 Är man född med två fötter och två ben så använder man dom så därför har jag alltid skippat all form av transporter i storstan och därför till fots besökt Haga och Masthugget. Gamla arbetarkvarter i "Götlaborg"

GikMio
1

Känner mig väl hemma i Göteborg. Min mor har även bott där. Det är min riktiga landsida som värmlänning. Sägs att det är många värmlandsfödda i Göteborg…Första gången jag besökte Göteborg var jag 12-13 år på en skolresa. Besök på Liseberg och åka den klassiska Paddan.

Carmarino
1

När jag var barn så flyttade våra grannar till Landvetter och vi hälsade på dem där ibland. En gång bodde jag hos dem en vecka och då besökte vi naturligtvis Liseberg.

Mitt mest bestående minne från det besöket är jonglören Nino Frediani. Min kompis och jag tyckte han var så snygg. 😊 Sedan var han ju dessutom väldigt skicklig. Att jag ens kommer ihåg hans namn fortfarande säger en hel del om vilket intryck han gjorde.

Har besökt Göteborg även i vuxen ålder och även då var jag på Liseberg. Den gången var det Jan Sparring som uppträdde. Han gjorde också intryck, men tyvärr inte lika positivt. Det var i slutet av hans karriär så det var nästan plågsamt att se honom uppträda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

GikMio
1

Utöver skolan var jag till Göteborg som barn med föräldrarna då farsan bjöds dit av företaget som gav en bussresa till dom anställda och fick ta med fru och barn. Och även bostadsbolaget bjöd dom boende på en bussresa. Båda gångerna var det några timmar på Liseberg, men även en sightseeing genom stan. Morsan bodde där några år eftersom hon studerade där. Berättade då lite om Göteborg på den tiden. Det var nog efter hon bodde i Stockholm för hon flyttade upp till Värmland efter det igen.

Mandra
1

#0: jag är inte från Göteborg och har aldrig bott där.
men min mormors släkt är därifrån. hennes pappa är född och uppvuxen på Lilla Torget 3, huset ägdes då av min mormors farfar Christian Fredrik Ewert. han var stadsläkare.

jag tänker däremot begrava mig i Göteborg. i min mormors familjegrav. det är bara hon, hennes föräldrar och hennes syster som ligger i den. jag innehar gravrätten.
ingen annan släkting är intresserad av att ligga där. de ligger hellre i min morfars släktgrav i Stockholm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_Torget_3

• Redigerat 2023-04-01 09:35 av Mandra
Fornöga
3

#6 Vid Lilla Torget jobbade jag i min ungdom, ett hack till vänster från trean.
Vid det bokstavligen lilla torget står "potätekungen" Jonas Ahlström staty, och åtminstone förr brukade man plantera potatis runt statyn till hans minne.

I bakgrunden (till höger om statyn) syns det som en gång var krogen Neptun, och ännu längre bak skymtar ett hus som inrymmer delar av Länsstyrelsen. Till höger, ej synligt på min bild, ligger den anrika Fiskekrogen.

tlf026.jpg

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-04-01 10:13 av Fornöga
Mandra
1

#7: det är krog i nr 3 nu också, tror jag.

Fornöga
1

#7 Okej, det borde nog passa. Fast Neptun låg på Magasinsgatan, det syns till höger om statyn- jag har tillagt det. Det var inte bara krog utan hotell bland annat framgår det här.

Lokalen som gav gatans namn finns inte kvar. Den slukades av branden 1804. Men stråket som ger Magasinsgatan är densamma som då den fick sitt namn. Gatan som gått från mörker till att bli inne har till och med gett namn till en Håkan Hellströmlåt.
  • Redigerat 2023-04-01 10:17 av Fornöga
Fornöga
2

Den som är nyfiken på vad som föregick det Liseberg vi känner idag kan hitta lite bakgrund här.

Staden Göteborg grundades 1621 och då övertogs den mark som vi idag kallar för Liseberg från Nya Lödöse. De vackra ängarna använde man först som betesmark för boskap av olika slag. På slätterna stod hästar och kor och uppför det vackra berget strävade getter och får.
GikMio
1

Den är fortfarande i bruk, men är nog tillsammans med Liseberg ett nostalgiskt minne från resan/resorna till Göteborg i barndomen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paddan

Maria
1

Jag känner en som jobbade som turistguide på paddanbåtarna.

/Maria

Fornöga
1

#11 ff Tog mig i kragen för några år sedan och tog en tur med Paddan för första gången på kanske femtio år. Här syns Tyska kyrkan till höger och därefter Ostindiska kompaniets hus, numera Göteborgs stadsmuseum. Längre fram på vänster sida ligger Lilla Torget och där bakom Otterhällan, varifrån Gustaf II Adolf enligt traditionen påstås ha sagt "här skall staden ligga" och pekat ner över vassbältena.

tlf026.jpg

[]Karl IX:s Göteborg existerade under några år på 1600-talet. Staden låg på berget vid nuvarande Färjenäs. Dess 400 års-jubileum närmar sig.[][]
  • Redigerat 2023-04-09 12:23 av Fornöga
Maria
1

Jag undrar hur många turer man gjort med Paddan?
Roligast var att passera bron Osthyveln. Då fick man huka sig rejält i den annars så platta Paddan.

/Maria

Fornöga
1

#14 Så här…😊

tlf026.jpg

• Redigerat 2023-04-09 12:27 av Fornöga
Maria
1

#15 Ja precis😃

/Maria

GikMio
1

#15 Bron höjdes 2015 (enligt Wikipedia). Så är bilden tagen efter det så ska dom som aldrig rest med Paddan veta att det var än lägre att ducka för tidigare 🙂

Fornöga
1

#17 Jag är lite osäker på när jag tog bilden, det bör ha varit 2015 eller senare. Men lågt till tak var det...

Sedan hänger det nog samman med vattenståndet och vindförhållanden från gång till gång hur mycket man måste huka sig.

Efter renoveringen av Stora Bommens bro är det slutduckat i Osthyveln. Otaliga göteborgare och turister har genom åren duckat under Osthyveln vid högvatten för
GikMio
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar sällan köpa souvenirer förutom något vykort. Den här brickan köpte jag på Liseberg 1987. En av dom första gångerna jag besökte Göteborg…

Fornöga
1

tlf026.jpg

Slottsskogen är väl ett "Göteborgs Skansen", men kanske mer omhuldad av stadens invänare än känt av turister. På senare år har dock evenemang som musikfestivalen "Way Out West" blivit en publikdragare även för tillresande. (Bilden är tagen vid Nationaldagsfirandet för en del år sedan, också ett årligt evenemang i Slottsskogen.)

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/slottsskogen/om-parken/historia

• Redigerat 2023-04-10 11:14 av Fornöga
Fornöga
2

Förr var det populärt bland göteborgarna att sova utomhus i Slottsskogen på den så kallade utesovarnatten, som sammanföll med Kristi Himmelsfärdsdag. I nutid har sedvänjan övertagits av examensfirande studenter.

5 öre för att komma in i Slottsskogen
  • Redigerat 2023-04-10 11:19 av Fornöga
Fornöga
1

• Redigerat 2023-04-10 11:36 av Fornöga
Carmarino
1

#22: Tror inte jag har några foton från Göteborg faktiskt. Har visserligen varit där några gånger, men tydligen fotograferade jag inte då. Eller också har fotona försvunnit ner i någon låda jag inte hittat än. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
2

Palmhuset i Trädgårdsföreningen i centrala Göteborg bygdes för 140 år sedan med brittiska Crystal Palace som förebild. Med åren har byggnaden drabbats av röta bland annat, och den skall nu upprustas i etapper som kan innebära minskad tillgång till delar av fastigheten.

#23 Då blir det till att leta! 😉

Palmhuset byggdes 1878 och är byggnadsminnesförklarad sedan 1976.  Hela stålkonstruktionen togs ned under en renovering på 1980-talet, men den här gången ska allt göras på plats.– Restaureringen kommer att pågå i etapper, med en huskropp i taget.Bevarar husets karaktärHusets unika karaktär ska bevaras med rätt material, utformning och kulörer. Flera detaljer kommer att få tillbaka […]
  • Redigerat 2023-04-10 11:55 av Fornöga
Carmarino
1

#24: Har alldeles för många lådor att leta i. Orken räcker inte till just nu. 😓
(Har inget minne av att jag fotograferat något i Göteborg faktiskt, så därför tror jag inte jag har gjort det.)

• Redigerat 2023-04-10 12:10 av Carmarino
Maria
1

Utsikt från Sjömanskyrkan i februari i år. En av min mans arbetsplatser.

Man ser Göteborgs nya landmärke Karlatornet.

/Maria

Fornöga
1

#26 Skrämmande! 😲Jag har faktiskt inte varit vid älven sedan före pandemin så jag har inte sett tornet IRL.

Maria
2

#27 När vi kör ut från vårt område (Högsbohöjd) så har Masthuggskyrkan varit den vi sett sträcka sig över stan men nu är det nya tider.

/Maria

Fornöga
1

Så här har Karlatornet på Lindholmen växt fram till idag. (Inte så mycket nostalgi förvisso, men det lär väl bli det…)

Följ bygget av karlatornet och karlastaden på lindholmen i göteborg
Fornöga
1

Många som besökt Liseberg har nog sett och kanske åkt Flumeride, ett attraktion i nöjesparken sedan 50 år. Men nu har man planer på att ersätta den med något annat.

I helgen öppnar Liseberg och firar 100 år som nöjespark. En av parkens mest klassiska attraktioner sjunger dock på sista versen – vattenattraktionen Flumeride.
Fornöga
1

#10 #30 Mer Lisebergsnostalgia.

GikMio
2

#30 Lisebergsloopen minns jag också från 80-talet. Man var så kaxig kvällen innan varje resa att imorgon ska jag åka den. Men jag åkte aldrig 😁

Åkte aldrig Flumride heller. Nöjde mig med spegelhuset och Villa upp och ner.

Fornöga
1

Liseberg hade tur med vädret igår när de öppnade portarna för besökare till sitt 100-årsfirande. Bland inbjudna gäster fanns en hundraåring, född på samma dag som parken invigdes, samt en tre månaders junior som kanske kommer att finnas på plats igen om ytterligare hundra år- vem vet? 😉

#32 Flumride är en av de få attraktioner på Liseberg som jag faktiskt har åkt. Det var i ungdomens fagraste vår när banan fortfarande var en nyhet, och jag var nog lika blöt invärtes vid start som jag var utvärtes när vi kom i mål…🥴

Liseberg öppnade för säsongen med fyrverkerier och festligheter, då nöjesparken firar sitt 100-årsjubileum. Besökare strömmade in i parken och många sökte sig
  • Redigerat 2023-04-23 09:36 av Fornöga
GikMio
1

Säng, Säng, Säng
Sova, Sova, Sova
Säng, Säng, Säng

Den här skrattade jag åt som barn med Galenskaparna och After Shave från revyn Träsmak 1983. Från Stenhammarsalen på Göteborgs konserthus. Jag vet flera som reste ned och såg dom..Och berättade om det.

• Redigerat 2023-04-23 09:48 av GikMio
GikMio
1

#34 Nostalgiska besök av teater, musikaler, revyer från Göteborg har jag inte Jag har mina minnen från Liseberg, men varit på Scandinavium och sett ishockey någon gång. Förutom shoppingresor

Fornöga
1

GP har en (ännu inte betallåst) artikel med en musiker som upplevde dansbanekulturen i Göteborg på 1950-talet.

”Granvattnet, Lindås, Hammar, Rörvik, Förö, Möttvik, Fjärås, Önnered och Bärby.” Lennart Carlsson försöker räkna upp alla dansbanor han spelade på, då för snart 70 år sedan. Bandet hette Ove Frisks kvartett och i det började han trumma redan som 14-åring.

– Det var som midsommarafton varje lördag! Dans, musik, pilkastning, romantik och solnedgång. Det var knökat på dansbanorna. En riktig folkfest!

"Så börjar han berätta och en tid med brylkräm, diximusik, myggjagare och med en dansbana i så gott som varje krok."*---

Det var en helt egen epok i den göteborgska kulturhistorien. Och Lennart Carlsson befann sig mitten av den: bakom trumsetet i Ove Frisks kvartett. ”Granvattnet,
Fornöga
1

Varje valborgsmässoafton går Chalmerskortegen av stapeln, ett kärt vårtecken för göteborgarna sedan mer än hundra år. Tillhörande kortegeprogram är ett samlarobjekt för fansen, men det går även att bläddra i tidigare årgångar på nätet.

Och här finns det gott om bilder från gångna korteger.

Mycket är sig likt – och ändå har allt förändrats – i chalmeristernas årliga göteborgska mönstring av världshändelser och lokala märkligheter. GP har gått igenom
  • Redigerat 2023-04-27 18:28 av Fornöga
Maria
3

#37 En riktig klassiker. Så många gånger man stått där och frusit i vårkläder.
Att vifta med en majvippa var enda sättet att hålla värmen 😃

/Maria

Fornöga
1

Att Göteborg firar sitt 400-årsjubileum i år har nog inte undgått de lokala nostalgikerna, liksom att det sker två år försenat på grund av pandemin. Faktum är att 300-årsfirandet på sin tid också skedde två år i efterskott, men det gav å andra sidan staden många bestående attraktioner.

De flesta av oss känner till den jubileumsutställning som genomfördes 1923 i samband med Göteborgs 300-årsfirande. Men hur många vet att utställningen lockade 4,2 miljoner besökare och att 41 000 av dessa var internationella gäster? Eller att man då grundade många av de attraktioner som vi har glädje av än idag: Konstmuseet, Götaplatsen, Svenska Mässan, Liseberg, Botaniska Trädgården,Slottsskogsvallen -för att nämna några.
  • Redigerat 2023-04-28 09:43 av Fornöga
Mandra
1

Någon som minns det här?
Kanske t o m sett dom?

https://www.dn.se/sverige/vad-hande-med-tvillingarna-pa-museet/

Skräp eller skatt? Efter flera års bråk bestämdes att de sammanväxta tvillingarna på Naturhistoriska museet i Göteborg skulle kremeras.
Mandra
1
De har varit i en glasburk på museum sedan 1800-talet. Men nu har de begravts.
Maria
2

#40 Ja, sååå många gånger. Som barn tyckte man det var jättespännande. De stod i en monter med bl.a en kalv med två huvuden.

De plockades till slut bort men vi var på en utställning som hette "Ur gömmorna " tror jag där man fick se många groteska exemplar av olika slag.

/Maria

GikMio
2

Skolgatan 15 i Haga är göteborgsk nostalgi. Cederhök och von Brömssen uppträdde på Lisebergsteatern en gång i min barndom när jag besökte Göteborg… Adressen var sig inte lik i verkligheten om man tog sig inte heller fram med häst och vagn 🙂

Fornöga
2

#40 #42 Ja, jag har sett dem några gånger. Fast första gången gick jag förbi burken rätt snabbt (jag var inte så gammal då).

GikMio
1

Han i målet hette Thomas, fyra hette Glenn, en hette Dan, men det fanns endast en Torbjörn Nilsson.. Sann 40-årig göteborgsnostalgi..

GikMio
1

#45 Jag har pratat med britter över internet. Dom har bara gott att säga om Göteborg. En miljonstad numera som kan liknas som en mindre variant av London..

Fornöga
4

#46 Ja, det är ju inte för inte som staden kallas för "Lilla London". GP skrev i samband med brexit:

"Det är 1800-tal när Göteborg industrialiseras av inflyttade skotska och engelska affärsmän. Handeln pågår över Nordsjön, och stadens identitet ska präglas av många inflyttade britter; Carnegie, Chalmers, Chapman, Dickson. Några av dem donerar sina förmögenheter vilket möjliggör byggande av bibliotek, universitet och sjukhus. Göteborg föräras det internationellt gångbara namnet Gothenburg och smeknamnet ”Lilla London” myntas.

200 år senare är uttrycket närmast begravet i göteborgarnas medvetande, om man inte råkar prata om en särskild krog på Avenyn. Vid en hastig tur på stan märks ändå det brittiska: pubarna The Golden Days, Bishop Arms, Notting Hill, The Old Beefeater Inn och flera and­ra flaggar med Union Jack."---

För tvåhundra år sedan myntades uttrycket ”Lilla London”. Nu, med bara veckor kvar till brexit, är det en nervös väntan för Göteborgs britter. Det är en tidig
Carmarino
1

#47: Tror till och med det började redan i slutet av 1700-talet.

Fornöga
1

tlf019.jpg

Vid klippans kulturreservat intill Älvsborgsbron står den här öltunnan. Den har flyttats ett antal gånger och lite diskret viskas det om att det faktiskt är en kopia, men icke förty har den en historia att berätta. På skylten ovanför dörren kan man läsa ”Till åminnelse af den Frukost som H M Konung Carl XIV Johan intog i det Lorentska Brukets store Vat (fat) vid Dess höga besök uthi Götheborg i augusti månad anno 1820.” 1

Och Lorentska bruket är ursprunget till Carnegie Porter, Sveriges äldst bestående varumärke 2, som alltså grundades av tysken Abraham Robert Lorent men som för framtiden kom att förknippas med David Carnegie den yngre3, född i Londons utkanter för i dagarna 210 år sedan, den 3 maj 1813. Han var en av de många framgångsrika skotska/engelska handels- och industrimän som bidrog till Göteborgs framsteg och som genom generösa donationer ökade levnadsstandarden för många av stadens invånare.

Länkar:

1/ https://larsgahrnskriver.wordpress.com/tag/carl-xiv-johan/

https://www.beernews.se/articles/portern-som-narmar-sig-200-arsjubileum/

https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Carnegie_den_yngre

• Redigerat 2023-04-29 15:03 av Fornöga
Carmarino
1

Thomas Stawford från Durham i England, som var den som byggde upp Höganäs Stenkolsverk, gjorde 1795 en resa från England till Göteborg, via Helsingör och Helsingborg. Han skrev en utförlig reserapport, som är väldigt intressant att läsa.

Där berättar han om en del engelsmän som kommit till Göteborg redan tidigare, bl.a. George Tod (Todd). Han var skotte och född i Edinburgh 1772. Tillsammans med sin far hade han kommit till Göteborg 1785. Fadern var värdshusvärd i Majorna. George själv blev hotellägare på Magasinsgatan 5. Hotellet hette först The British Hotel och döptes sedan om till Tods Hotel. Det var verksamt fram till 1865. (Står mer om det i sista stycket i dokumentet.)

https://stawford.se/pdf/rapport22_stawfordsresa_1795.pdf

Fornöga
0

#49 Korrekt anmärkning. En av de handelsmän av brittisk härkomst (om än i hans fall född i Göteborg) som var verksam på 1700-talet var John Hall d.ä., idag mest ihågkommen som en av skaparna av Gunnebo slott.

#50 Skall bli spännande att läsa!

Fornöga
1

#51 Gunnebo slott ligger i Göteborgs grannstad Mölndal, som sedan länge ingår i det som sedan länge benämns Storgöteborg. I Mölndal sker det nu "stora saker", åtminstone i form av en statygrupp där bjässen är högre än självaste Poseidon på Götaplatsen.

Jättar vakar nämligen sedan i fredags längs E6 i Mölndal i fem skulpturgrupper på taket till huvudbyggnaden i den nya stadsdel som fått ett namn i tiden: "GoCo Health Innovation City."

På torsdagen restes ett nytt landmärke i Mölndal som kommer fånga blicken på den som kommer resande söderifrån. Högt uppe från hustaken blickar de ut över E6: ”Jättarna”. – Jag tänkte på citatet från Isaac Newton: ”Har jag sett längre så är det för att jag stått på jättars axlar”, säger konstnären Thomas Broomé.
  • Redigerat 2023-04-30 10:40 av Fornöga
Fornöga
1

#52 För inte så länge sedan hette området Kärra, och det dög bra i ortsbornas öron.

Upptäck och utforska industrisamhällets historia i Västra Götaland.
Fornöga
1

#53 tlf019.jpg

Minns från mina tidiga år som nyinflyttad till Göteborg hur jag vandrade runt med kikare i området och kunde räkna in näktergal och kärrsångare i det vassbälte som då bredde ut sig. Den enda byggnationen där av nyare slag var Hässle (förelöparen till Astra Zeneca) och Esso Motor Hotel, i övrigt var det bondeland. Längre bort mot Frölundas ligger Fässbergsdalen, som då ansågs vara Göteborgsområdets bördigaste jordbruksmark.

Sedan kom planerna på att utveckla "ett svenskt Silicon Valley". Riktigt så blev det inte, men hästgårdarna är ersatta av industri- och lagerbyggnader, och Astra Zeneca bedriver forskning och har bildat ett forskningskluster som nu utgör en egen stadsdel.

Det kallas utveckling, och jag varken kan eller vill anföra något mot den saken, men det ger åtminstone utrymme för lite nostalgi.--😏

Maria
1

#52 Där har man ätit några julbord. 😉

/Maria

Fornöga
1

tlf019.jpg

#55 Så kan slottet te sig vid den tiden av året (fast nu är byggnaden ljusgul).

https://gunneboslott.se/

Fornöga
1

Språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson skriver roande i en kolumn i GP, tyvärr mestadels betallåst. I den senaste (i nuläget ej låst) skriver han om dialektala ord från ett svunnet Göteborg. Bland annat om "smattra", som jag dock inte är övertygad om var provensiellt- jag tror mig minnas det från min barndoms Värmland.

"Jag minns inte hur jag lärde mig cykla, men väl hur jag tillverkade en smattra. Det krävs ett stycke kartong, till exempel en bit tårtkartong på 10x15 cm. Sedan behövs det ett par klädnypor, eller kläklyker eller bara klyker. Kartongbiten ska fästas så att någon centimeter går in mot ekrarna, och så smäller det till lite varje gång en eker rör kartongbiten. En mer avancerad form av smattra kan åstadkommas genom att fästa ett snöre i kartongbiten och låta det regleras från styret. Man kan låtsas att man kör moped eller motorcykel.

Smattra är det ord som användes under flera decennier på 1900-talet i Göteborg. Någon annan beteckning för detta cykeltillbehör känner jag inte till. Om smattror hade sålts i butiker, så hade beteckningen etablerats. Principen är ju att allt som finns på en marknad heter något. Men smattran blev aldrig en produkt på marknaden.

Vem som skapade ordet smattra lär vi aldrig få veta, men att det har en ljudhärmande (onomatopoetisk) bakgrund är givet."---

Ett av den göteborgska vårens mest typiska cykelljud har försvunnit. Våren och värmen är här, åtminstone ibland. Gruset har sopats undan, och cyklarna har kommit
Fornöga
2

tlf 029.jpg

Ett besök i Botaniska trädgården är ett gott utflyktstips till gäster i Göteborg, när det blommar i vitsippsdalen och i Rhododendronbeståndet- eller nästan när som helst från vår till senhöst. För tillfället finns det ett extra skäl för ett besök, när "The queen of Magnolias” står i blom för första gången i Sverige och kanske Skandinavien.

Värt att veta är att parken är stor och rätt kuperad om man vill se mesta möjliga.

Trädet har funnits i elva år på Botaniska, nu blommar det med jätteblommor.
  • Redigerat 2023-05-06 14:34 av Fornöga
Fornöga
2

Götaälvbron var ett påtagligt byggnadsverk i göteborgarnas synfält 1939-2022. Nu är den riven och ersatt av en ny förbindelse som nog kan få svårt att få samma plats i ortsbornas hjärta.

Chalmeristerna räddade de två namnskyltarna och har satt upp en av dem på sitt lärosäte, men vill ha allmänhetens hjälp med placeringen av den andra, framgår det av en tidningsartikel (ej betalbelagd inledningsvis).

Här finns Götaälvbrons sex meter långa skyltar
Fornöga
2

#60 Två låtar som förknippas med den gamla bron:

Utsikt från en bro med Britta Borg. Text Karl-Gerhard, musik Charles Trenet.

När lyktorna tänds på andra sidan bron med Sten-Åke Cederhök. Text Cederhök, musik Norman Newell.

Provided to YouTube by Universal Music GroupNär lyktorna tänds på andra sidan bron · Sten-Åke CederhökNi får ta mig precis som jag är℗ 1982 Universal Music A...
Fornöga
2

Så småningom kommer det att finnas ännu fler göteborgare som kan vara nostalgiska. 😊

En milstolpe har passerats.Nu finns det 600 000 göteborgare.Och om inte allt för många år finns det 700 000.
Fornöga
1

Ända sedan Valhallabadets tillkomst 1956 har det haft en grundmurad popularitet bland folket, så många är de som med sorg i hjärtat tagit emot beskedet att anläggningen skall ge plats för stadens nya multiarena, men protesterna lär inte hjälpa.

Valhallabadet är ett av få bevarade badhus i sitt slag från 1950-talet. Nu ska det rivas.
  • Redigerat 2023-05-16 16:22 av Fornöga
Fornöga
2

#21 I morgon är det uteliggarnatta, men jag nöjer mig nog med att sova med fönstret på glänt.😴

På torsdag är det Kristi Himmelsfärdsdag, även kallad "Helge torsdag", "Första metardagen". Runt om i Sverige firas den med gökotta och fiske - i Göteborg blir
Fornöga
1

Undrar hur Kurt Olsson hade tacklat Lisebergs hundraårsjubileum?

GikMio
1

#65 Göteborgsnostalgi i hög grad när stans största journalist Kurt Olsson intervjuar stans största höjdhoppare Patrik Sjöberg 😁

Fornöga
1

Liseberg har under sina hundra år förstås haft fler artister än Lotta Engberg som uppträtt på stora scenen. Den 15 september 1968 t.ex., då kunde besökarna välja mellan ("pre") Led Zeppelin och Thore Skogman.

#66 Den soffan har jag åkt förbi åtskilliga hundra gånger.😊

Berg- och dalbanor, chokladhjul och sockervadd i all ära, men 100-åringen Liseberg har också genom åren utgjort en mittpunkt för populärmusiken. Här finns berättelser om allt från Alice Coopers lokalt inlånade boaorm till när Snoop Dogg höll på att välta nöjesparken. 
  • Redigerat 2023-05-25 14:04 av Fornöga
GikMio
2

Nu pratar vi riktig göteborgsnostalgi rakt in i svenskens vardagsrum. "Synvillan" Här spelades Go' morron Sverige in som sändes varje lördagsmorgon, Albert och Herbert, Svenska Hjärtan och andra program från Göteborg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synvillan

Fornöga
2

Där var jag på jobbesök några gånger. Studiolokalerna var mycket mindre än de såg ut i TV, och de delar som inte förekom i bild såg ut som permanenta byggarbetsplatser. (Utöver Synvillan hade SVT ateljéer i Kallebäck, där en del serier spelades in.)

Fick tillfälle att titta in i historieprogrammakaren Dag Stålsjös kontor, och det såg ut ungefär som om det pågick en arkeologisk utgrävning där- på skrivbordet låg en jordtorva 1 x 1 meter.

Dag Stålsjö var förespråkare för den så kallade Västgötaskolan, och lika hyllad av västgötska amatörforskare som avskydd av flertalet yrkeshistoriker. Hans serie Svearikes vagga förbjöds att repriseras i SVT, nu kan avsnitten ses på SVT.

Det är möjligt att Stålsjö predikade villoläror, men att han fick fart på historiedebatten var det ingen tvekan om. Tyvärr omkom han i en älgolycka i Kilsbergen tillsammans med två andra personer.

Detta lite OT om Synvillan.

• Redigerat 2023-05-25 18:02 av Fornöga
Fornöga
2

Mellan 50-70.000 besökare räknar arrangörerna skall infinna sig när "hela Majorna" förvandlas till en loppis nu på söndag. Här får de tips om hur man säljer och hur man fyndar.

Tänk på det här inför Megaloppisen i Göteborg.
Maria
4

#70 Den loppisen är oslagbar.

/Maria

Fornöga
2

#70 ff Vi som inte var där får ta del av dagen här.

Ej låst artikel i nuläget.

Årets megaloppis i Majorna var som den brukar – enormt stor. Nya uppskattade inslag var fler bajamajor och en gårdsfest på Musikens hus inriktad på odling, retrokläder och musik.
  • Redigerat 2023-05-30 17:43 av Carmarino
  • Redigerat 2023-05-30 17:35 av Fornöga
Fornöga
1

I år firar Lotta på Liseberg 20-årsjubileum och 15-årsjubileum på TV4. Och jag har inte sett ett enda avsnitt…

Carmarino
1

#73: Inte jag heller. 😊

Fornöga
3

Även 2023 kan man ta en svängom på Brännö brygga, även om det inte är originalbryggan.

tlf014.jpg

• Redigerat 2023-06-16 22:38 av Fornöga
GikMio
2

Göteborgsnostalgi sommaren 1985 då " the boss" intog Ullevi. En världsstjärna på besök i Götet.

• Redigerat 2023-06-24 21:40 av GikMio
Fornöga
1

I decennier har folk samlats på "Snikens kulle" i göteborgska Lunden för att på håll avnjuta (tjuvlyssna på) konserter på Ullevi. Men nu har utposten fått konkurrens av terrasser och balkonger som finns på de höghus som skjutit upp i Ullevis närhet, noteras i en (i nuläget olåst) artikel i GP.

Att se (och framför allt höra) Ullevi-konserter från ”Snikens kulle” är en gammal tradition i Göteborg. Men när nya höghus nu har poppat upp i Gårda har den
Fornöga
2

Dialekter är förknippat med nostalgi, något som inte minst är påtagligt i Göteborg. En som vet mer om göteborgarnas dialekt är språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson, och Johan Westers pratstund med honom på P1 behöver man nog inte vara lokalpatriot för att uppskatta.

Det är minst sagt knökat med göteborgska ord och uttryck i "Göteborgslexikon". Lars-Gunnar Andersson, professor emeritus i modern svenska vid Göteborgs ...
GikMio
2

Kalle Lind och Ina Lundström fördjupar sig i något så onostalgiskt som Göteborgs hamn och föga överraskande nämns namnet Sven Wollter.. Intressant och blandat med humor 🙂

https://sverigesradio.se/avsnitt/1354975

Kalle Lind och Ina Lundström fördjupar Göteborgsdiskussionen från Snedtänkts andra avsnitt någonsin. Namn som nämns: Skit-i-handfatet, Snoppen och Sven ...
Fornöga
1

tlf020.jpg

Den 27 augusti vankas det en uppföljare till fjolårets megaloppis vid Kronhuset i Göteborg. Då kom det 9000 besökare- blir det ännu fler detta jubileumsår?

https://innerstadengbg.se/loppis

• Redigerat 2023-08-17 14:12 av Fornöga
Fornöga
1

Malmska valen och Smithska udden, två välkända storheter för lokalbefolkningen.

Källa.

Ej låst artikel i nuläget.

Smithska udden förknippas ofta med salta dopp och kala klippor. Men den numera populära badplatsen bär spår av både stenbrytning och den dramatiska dödskampen med en ung blåval. 
  • Redigerat 2023-08-24 13:38 av Fornöga
Fornöga
1

Göteborgsvarvet brukar normalt vara en halvmara, men på söndag blir det jubileet till ära en full marathon, och den går genom Göteborgs historia. Läs mer om den klassiska bansträckningen här.

Det blir ett historiskt Göteborgsvarvet Marathon på söndag – i dubbel bemärkelse. Dels är det första gången loppet avgörs, dels kommer de 11 000 löparna…
  • Redigerat 2023-08-31 12:32 av Fornöga
Fornöga
1

De så sorgligt försakade resterna av Älvsborgs slott vid Klippanreservatet skall få en make over, har kommunfullmäktige beslutat.

Källa.

En gång var det en av Sveriges mest betydelsefulla platser. Idag är ruinen efter Älvsborgs slott bortglömd, nerklottrad och omgiven av skräp. Men nu ska den kulturhistoriska kullen rustas upp.
GikMio
1

Ingen göteborgsnostalgi utan Sonya. Mina föräldrar var tokförtjusta i henne . Utöver att varit verksam i Stockholm några år så var Sonya Hedenbratt (1931-2001) sin hemstad trogen. Har hört att dom som kände henne inte hade något negativt att säga.

Maria
2

Jag har stött på henne vid torgkaféet vid Saluhallen när jag var ung🙂

/Maria

GikMio
1

#85 Hon samarbetade med Hasse och Tage i Stockholm tror jag. I Göreborg var det med Sten-Åke Cederhök. Knö dej in fastän dörra e trång 😂

Maria
1

#86 Klassiker

/Maria

Fornöga
1

Mitti Göteborg gör ett strövtåg i staden i böckerna.

Böckernas värld är gränslös. Men mycket litteratur utspelar sig på hemmaplan. Följ med i den göteborgska prosans och lyrikens fotspår från Majorna till Bergsjön via Slottsskogen och Lundby.
Fornöga
2

#10 m.fl. Det tog 100 år, men nu är Liseberg utsedd till Europas bästa nöjespark.

Källa, ej låst i nuläget

Nöjesparkens vd: ”Jag är väldigt stolt”.
  • Redigerat 2023-10-03 12:09 av Fornöga
GikMio
1

#89 Många goda minnen av Liseberg..Det ä la gött. Bara sommarminnen, men även känt för julmarknader..

Fornöga
2

Kvarnberget, då och nu. Ett område att söka ro från storstadens brus i.

Övre Spannmålsgatan är en så kallad trappgata inom stadsdelen Västra Nordstaden. Gatans nedre del utgörs av själva trappan, 57 steg kort eller lång beroende på om man går upp eller ned, med fyra praktiska plattformar i olika längd där man kan vila och pusta ut om stegen uppåt blir för tunga. Gatstumpen på Kvarnberget är drygt 50 meter lång med skön utsikt över hamninloppet, Hisingen och Ramberget.
Fornöga
1

Göteborg är förvisso Sjöfartsstaden, vilket inte hindrar att Torbjörn Dalnäs kåserar läsvärt i Sjöfartstidningen om göteborgsk järnvägshistoria.

Sjöfartsnyheter från den svenska och nordiska sjöfartsnäringen
Fornöga
1

Lorensberg Cirkus väcker säkert angenäma minnen hos många göteborgare som varit med ett tag. I dagarna är det 60 år sedan The Beatles uppträdde där.

• Redigerat 2023-10-26 11:14 av Fornöga
Fornöga
1

#93 Vågen, ett annat gammalt vattenhål för en nöjesrutinerad generation göteborgare.

När den lilla mediaskaran under rundturen klev in i frukostlokalen hajade många till: ”Åh det är ju Vågen!”
GikMio
1

Götlaborg väcker nostalgi hos många. Speciellt hos många här i Värmland. Många har bott och verkat där..

• Redigerat 2023-10-26 13:28 av GikMio
Fornöga
1

#95 Fast var har vi göteborgsanknytningen där? Kanske var det i början på den här tråden som du sett Orups namn förekomma?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
GikMio
1

#96 😂 Inte ofta det händer men Orup från Huddinge hamnade i fel tråd. Kanske han gjort någon nostalgisk göteborgsspelning…

Fornöga
2

Att äta Gustav Adolfsbakelse den 6 november var länge en lokal göteborgsk tradition (känd sedan 1890-talet), men numera finns väl det lilla bakverket att köpa över hela landet denna dag, och i olika fasoner.

Carmarino
1

#98: Vill man baka egna bakelser så finns det formar att köpa för att göra Gustav Adolf i choklad. 😊

Formgjuten tunn plastform för tillverkning av Gustav Adolf-huvuden i choklad. Stödbricka ingår ej. Bilden visar form med stödbricka.  Polyform, Gustav Adolf, 1 form (18 st/form)
Fornöga
1

tlf024.jpg

Uteserveringen vid grindstugan i Trädgårdsföreningen (t.v. på bilden) har varit en populär mötesplats för göteborgare och turister, men nästa år får man inget tillstånd, skriver GP i en betalartikel. Beslutet har dock överklagats.

Carmarino
1

#100: Trist.

Fornöga
1

#101 #100 Ja, och lite märkligt spel från kommunen verkar det vara- för några veckor sedan skrev GP (tyvärr också betallåst:)
"Café Grindstugan lade miljoner på att flytta delar av sin uteservering efter en överenskommelse med kommunen. Nu tvingar samma kommun dem att ta bort allt innan sista oktober."---

Café Grindstugan lade miljoner på att flytta delar av sin uteservering efter en överenskommelse med kommunen. Nu tvingar samma kommun dem att ta bort allt innan den sista oktober. – Vi har alltid valt att samarbeta, och så får man en sådan här smäll, säger Lukas Agerblom som jobbar på kaféet.
Pyttelite
0

Fast om man läser artikeln så är det just utformningen i bygglovsansökan som kommunen vänder sig emot.

Parkens anläggningar är k-märkta och då behöver man ta hänsyn till helhetsbilden som tydligen störs med befintlig bygglovsansökan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-11-22 12:19 av Pyttelite
Fornöga
1

#103 Har tyvärr inte tillgång till artiklarna i sin helhet och kan därmed inte relatera till dem mer än vad som framgår av ingresserna. Att den uppskattade serveringen riskerar att få slå igen verkar hur som helst vara ett uppenbart faktum.

Pyttelite
0

#104: Jag hoppas att kommunen och kafé-ägarna kan samarbeta för en godkänd lösning så cafét finns kvar även nästa år.

• Redigerat 2023-11-22 12:33 av Pyttelite
Pyttelite
1

Maria
2

#106 Jag har ju jobbat där i många år men hittar fortfarande som en kratta. Där är ett gytter av byggnader, ständigt nya allt närmre och närmre varandra.

Ingen enhetlig bygtnadsstill heller utan all möjlig arkitektur och olika höjd. Lite charmigt😉

/Maria

GikMio
1

Någon som minns? Först med WiFi ombord? 🙂

Fornöga
1

#108 Apropå gamla spårvagnar i Göteborg: julklappsvagnen är en mer än hundraårig tradition i Göteborg. Spårvagnen rullar runt i staden och samlar vid varje stopp in julklappar som stadens invånare skänker till behövande. Ett antal kända vagnvärdar brukar finnas med ombord.

Den 2 december rullar julklappsvagnen ut, där göteborgarna kan skänka julklappar till barn som lever i fattigdom.
Fornöga
1

Så här års finns skäl att erinra sig att tomten har rötter i Göteborg- så kla´t! 😉

“Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma”. Den åtta första orden i Viktor Rydbergs dikt har blivit ikoniska och har, tillsammans med de teckningar som Jenny Nyström gjorde till dikten, kommit att forma bilden av den svenska jultomten. Men från början var “Tomten” inte alls någon juldikt. 
Fornöga
1

tlf027.jpg

Kaféet uppe på vattentornet på Guldheden med sin utsikt över staden och havet har varit ett populärt besöksmål, kanske ännu mer bland stadens egna invånare än bland turister. Men efter att vattentornet klassats som skyddsobjekt 2020 gör EU-bestämmelser att man inte längre kan hålla kaféet öppet, till stor saknad för många.

Carmarino
1

#111: Så synd.

Fornöga
1

Christopher Kullenberg Rothvall bloggar i Sjöfartstidningen om nyligen försvunna maritima kulturarv i Göteborg.

• Redigerat 2024-03-06 15:14 av Fornöga
Pyttelite
2

#113: Det är trist att man inte bevarar det som en gång är K-märkt.

Fornöga
1

#114 Ja, K-märkningen känns mest symboliskt när det blir så…🤔

Pyttelite
1

#115: Visst kostar det att underhålla men det är trots allt en viktig pusselbit både i Sveriges och Göteborgs historia.

Fornöga
1

#116 Absolut.

Fornöga
1

#59 Ännu en unik blomning i Botaniska: Påsköträdet blommar, lagom till påsk.😊

• Redigerat 2024-03-30 09:25 av Fornöga
Maria
1

#118 Jag måste ha sett det otaliga gånger men detta visste jag inte.

/Maria

Fornöga
1

#119 Har säkert också passerat trädet och kanske fotograferat det, men även jag har missat den här informationen som Torbjörn Dalnäs bjuder på.

Carmarino
1

#118: Trevligt. Har inte varit i Botaniska vad jag minns, så jag har garanterat inte sett trädet.

Maria
2

Vi bodde granne med botaniska och Änggårdsbergen i flera år. Så vi var där ofta, ofta.

/Maria

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En Göteborgsprofil som vi inte får glömma är Kalle Sändare….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
1

#123 Var för många år sedan anställd på en arbetsplats i Göteborg där en lokalt känd musiker också jobbade. Vid den tiden var Kalle Sändare het i humorkretsar, och då berättade min arbetskamrat att Kalle Sändare, eller Carl-Axel Thernberg som han egentligen hette, ursprungligen var jazzmusiker och hade spelat ihop med pianisten Östen Hedenbratt, Sonyas bror. Östen lär ha varit upphovsman för "Göteborgslallen", det improviserade ordvrängande som Kalle Sändare sedan gjorde till sitt. Eftersom Kalle Sändare aldrig gav ett erkännande till Östen för detta uppstod en spricka dem emellan.

Mer om Östen här.

Kalle Sändares humor med busringningar blev riksbekant redan på 60-talet. Men det var jazzpianisten Östen Hedenbratt som var starten till det så kallade lallandet. Nu finns de på skiva.
Fornöga
2

Chalmeristernas cortége på Valborgsmässoafton är en kär tradition för göteborgarna ända sedan 1909, och förberedelserna är förstås i full gång inför evenemanget även i år.

Här bygger chalmeristerna årets Cortège Valborg, kortege, satir, Chalmers, Göteborg, studenter, cortègeprogram, Västtrafik, civila kontrollanter, Tobias Billström, Ran, ubåt
  • Redigerat 2024-04-25 13:04 av Fornöga
Fornöga
1

Denna tråd är automatstoppad och fortsätter här./medis

• Redigerat 2024-05-13 18:41 av Fornöga
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.