Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigttraditioner
Läst 198 ggr
Fornöga
2

Semesterminnen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även om industrisemestern inte är lika dominerande som den en gång var så är väl fortfarande juli vår semestermånad nummer ett. Vad man minns av gamla semestrar- sol och salta bad, eller oupphörligt regnande kanske mer hänger på oss själva än på omständigheterna. Alltnog, här går det förstås bra att diskutera och dela med sig av semesterminnen, oavsett vilken tid på året den ägde rum.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

I juli möts många av ett frånvaromeddelande när de kontaktar någon på jobbet − industrisemestern har börjat!
  • Redigerat 2024-07-01 10:30 av Fornöga
Fornöga
1

Sommar och semester 1964 (i "Sörgården"?) 😎

Provided to YouTube by Universal Music GroupEn sådan sommar får vi aldrig mer igen · Sven IngvarsFarväl till sommaren℗ 1970 Universal Music ABReleased on: 19...
  • Redigerat 2024-07-01 11:09 av Fornöga
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillbringade de flesta av min barndoms somrar i vår sommarstuga (utom de allra första, som jag ändå inte har något minne av). Det var - och är - paradiset på jorden för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

tlf02.jpg
Egen bearbetad diakopia.

Nu har jag mitt yrkesverksamma liv en bit bakom mig, men jag föredrog alltid att lägga min huvudsemester till före midsommar- jag tyckte om att vara ledig när vi gick mot "ljusare tider". Dessutom var det då inte lika många andra lediga att trängas med. 😉

• Redigerat 2024-07-01 11:47 av Fornöga
Calcifer
2

Vi åkte mycket på semester utomlands då mor var gift med min lillebrors pappa. Men ett minne jag har är från en camping i Danmark (tror jag) då de hade en stod sån där kudde man hoppar på. Jag kom aldrig upp på den själv, när den var helt uppblåst, så jag klev upp typ vid 6 snåret för att kunna vara på den från när den var halvt fylld till helt fylld. Vi stannade där 3-4 nätter tror jag.

Jag minns mest bara att inte kunna ta mig upp själv, och att sen kunna "börja" innan den var färdig. 😂

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Carmarino
1

#3: Det brukade jag också göra. Ofta började jag redan i slutet av maj, lite beroende på hur helgdagarna låg. Försökte alltid få ut så mycket semester som möjligt, utan att behöva använda fler semesterdagar än nödvändigt. 😊

En annan fördel var att det nästan var dubbel semester, för när jag kom tillbaka gick alla andra på semester, och då brukade det vara rätt lite att göra på jobbet. Så man behövde inte stressa ihjäl sig direkt.

Det var väldigt populärt att jag inte tog semester i juli, för då ville ju de andra vara lediga, så jag hade aldrig några problem med att få semester när jag ville. Fast jag brukade spara ett par veckor så att jag kunde ta långledigt till jul också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

#4: Konstigt att de inte hade någon form av stege eller annat så att man kunde komma upp på den. Fast det kanske inte var meningen att små barn skulle hoppa på den. 😁

Calcifer
1

#6: Jag vet faktiskt inte alls där. Jag kommer inte ihåg mycket, men de hade aldrig några problem med att jag hoppade där trots att jag inte kom upp själv. Kanske det var en mer "kommer du upp dit så fine", sen att de inte brydde sig om man kom upp utan hjälp eller man hade någon som skjutsade upp en dit?

Men jag vet att jag fick vid vissa tillfällen vänta på någon av mina syskon som hjälpte mig upp för jag tog mig inte upp själv.

Carmarino
2

I sommarstugan hade vi två innerslangar till traktordäck att leka med. Har inte hittat någon bild där bägge två är med, men så här såg den ena ut. Vi hade väldigt mycket skoj med dem, både på land och i vattnet.

Nackdelen var att man blev rätt svart av dem, eftersom gummit färgade av sig. Plus att det gällde att se till att ventilen alltid var neråt. Den var några centimeter lång och ganska vass, så man kunde riva sig rätt rejält på den.

Carmarino
1

#7: Danskarna var nog inte så noga med det där. 😊

Calcifer
2

#9: Kan vara sant, eller inte alls. Jag vet inte, var alldeles för liten! Jag vet bara att vi stannade i Danmark på vägen ner, och på vägen hem (slutmålet var Italien med bil) och hur det var då där. Men jag kan ju minnas hur fel som helst kanske, haha!

Carmarino
1

#10: Känner igen det där. Har alltid haft dåligt minne. Min bror däremot minns alla detaljer (nästan) sedan han var väldigt liten. 😁

Calcifer
2

#11: Det jag VET verkligen hände var att vid ett stopp i Danmark så fick jag vänta på mina bröder innan de kunde hjälpa mig upp. Vid ett annat stopp (i Danmark, eller senare, jag vet inte) så fick jag vara på kudden från den var mellanuppblåst till på slutet. Men utöver det vet jag inte. Å andra sidan verkar jag ha haft kul av allt jag minns, så det är ju okej!

Tarotstollan
1

Under den tiden jag jobbade och hade "riktig" semester i juli, så var jag bara hemma i min lägenhet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fornöga
1

50-talet: när turisterna var välkomna och uttrycket"solresor" inte hade en bismak av bränder och torka på samma sätt som nu. Men klimatkompensera kunde man göra redan 2007.

Artikeln har några år på nacken men historien verkar inte i behov av att skrivas om, snarare att kompletteras.)

För prick 61 år sedan landade det första svenska charterflyget på Mallorca. I sin bok Charter till solen gör Göran Willis en nostalgisk djupdykning i charterns…
GikMio
2

Mina föräldrars semester och mitt sommarlov var mestadels på sommartorpet/sommarstugan förutom dagsresa någon gång under semesterperioden. Många barn som åkte till Legoland på den tiden som längst. Annars semestrade vi barn hemmavid eller runt omkring i Sverige. Vi fick ju berätta för övriga klassen vad vi gjort under sommaren. Som vuxen har jag mest varit hemma under semestern förutom en avstickare till någon bekant några dagar.

Calcifer
2

Just ja, jag lärde mig ju att simma i Italien! När jag var… kanske sex?

Sen vet jag att när vi var i Tyskland, samma resa, så var vi på en camping där man måste ha badmössa om man skulle bada i stora bassängen. Annars fick man bara vara i barnbassängen, som var max några DM djup. Vi skaffade aldrig någon badmössa till mig, och jag som nyss lärt mig simma ville ju dyka osv i vattnet och… TA DA! Världens magsjuka för jag svalde MASSOR av vatten som förmodligen inte var helt rent. 😅

Minns tortyren att behöva på en camping springa så fort jag kunde till en toalett. Och hur mycket jag skämdes när jag råkade kräkas i gräset en gång.

Roligare kan man ha på semester ;)

GikMio
1

#16 Ett semesterminne jag hade från en camping var när jag drack vatten ur en kran när jag var ute på natten. Det vattnet smakade inte så bra. Upptäckte då att det stod en skylt att drick inte vattnet. Kom direkt från sjön 🙂 Men jag blev inte dålig i magen.

Fornöga
3

Idag är husvagnarna vinterbonade, men de förknippas väl (numera tillsammans med husbilarna) ändå mest med den tid på året vi nu befinner oss i. Här finns det läsning om husvagnens historia.

Tilläggas kan att A/nej, jag valde inte "Man skall ha husvagn" som videoillustration, B/mer om husvagnar finns att läsa på Friluftsliv iFokus.

Flyttbara bostadsvagnar på hjul är ett gammalt fenomen. Däremot är den i Sverige så populära husvagnssemestern ett efterkrigspåfund – om än med rötter i...
  • Redigerat 2024-07-16 17:54 av Fornöga
Fornöga
1

Edit: inlägg flyttat till tråden Charterturismens dåtid. ✈🏖

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-03-05 14:31 av Fornöga
Bo§e
2

Ingen spännande "turistbild", men en sällan fotograferad plats.
Här är vi i Nederländerna, mitt på den 32 km långa vallen "Afsluitsdik", som skiljer Nordsjön från IJsselmeer.

En ganska enahanda färd "ovanpå" vallen, där man kan se vattnets nivåskillnad på vänster- resp. höger sida om sig. och för den reströtte finns en rastplats med vidhängande café, mitt ute i "ingenstans"…
Det var kallt och blåsigt..😶🙂.

Ingen "semesterbild", utan taget under en arbetsresa…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-06 15:04 av Bo§e
Fornöga
2

#20 Passerade samma kurviga (ha!) sträcka på en semesterresa sommaren 2003.

P9090129.JPG

• Redigerat 2026-03-06 15:47 av Fornöga