Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmode
Läst 191 ggr
Fornöga
2025-07-10 07:50
1

Handväskor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är något med kvinnor och handväskor som jag inte begriper, men det är väl inte meningen heller. 🤷‍♂️

Det hör till rutiner att kändisar lika ofta visar upp sin senaste väska som sin nya partner på premiärer, och väskor till ett pris som en ny bil brukar kosta verkar inte vara unikt i de finare kretsarna.

En av våra mera kända väskor var väl den som Mona Sahlin hade med sig i en morgonsoffa på sin tid och som väckte debatt, i såväl mode- som politiska kretsar. Den kostade 6000 då (2011), och även omräknat till dagens penningvärde är det väl nästan en budgetkasse i jämförelse…😏

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRQlvl/sahlins-vaska--en-halv-lon

Fyra år senare gick den f.ö. på auktion till välgörande ändamål för 8200:-

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-avslojas-sanningen-bakom-sahlins-vaska

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

6 000 kronor. För vissa är det en halv månadslön efter skatt. För Mona Sahlin: priset på en handväska.
  • Redigerat 2025-07-10 08:11 av Fornöga
Fornöga
2025-07-10 07:56
1

Idag säljs på auktion en unik Hermésväska tillverkad för artisten Jane Birkin i mitten av 80-talet, och den beräknas betinga miljonbelopp. Birkin själv uttryckte i någon intervju en fundering över om hon skulle bli mer ihågkommen för sin väska än sitt artisteri. Och vem vet-kanske sjöng hon J`taime för den på sin tid? 😉

Länk.

Jane Birkins väska på auktion
  • Redigerat 2025-07-10 07:58 av Fornöga
Carmarino
2025-07-10 08:18
1

Har förvisso haft ett antal väskor under årens lopp, men inga så stora som de flesta verkar ha. Tycker de är så otympliga att kånka runt på. Föredrar mindre axelremsväskor eller ryggsäck. Fast oftast har jag det mesta i jackfickorna. De är min väska. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-07-10 09:04
1

Här finns läsning om handväskans historia…

Handväskan har funnits i flera hundra år och har genomgått en hel del förändringar – från ett rent praktiskt föremål till en stilfull och lekfull modeaccessoar. Barnebys har gjort fem nedslag i väskans historia!
  • Redigerat 2025-07-10 09:05 av Fornöga
Fornöga
2025-07-10 09:05
1

…och här om kända väskbärare.

#2 Låter anspråkslöst men sunt. 😉

Handväskan blev 1900-talets hetaste accessoar – och modehusens största kassako tillsammans med parfymerna. Kolla in klassikerna!
Carmarino
2025-07-10 09:07
1

#4: Och lite svårare för väskryckare. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2025-07-10 12:45
1

Jag har ganska många väskor. Märkligt för en som avskyr att gå omkring med en. Har aldrig varit intresserad av statusväskor, har sytt flera själ eller köp på second hand. En upptäckte jag sen var en Dolce Gabbana. Älskar den för färgen och storleken, men skulle aldrig betalt nypris för den.
Nä, jag fattar verkligen inte grejen med dyra väskor. Eller märkesgrejor överhuvudtaget.

Fornöga
2025-07-10 23:16
1

#1 Sjuttioåtta miljoner! 😮

Jane Birkins väska på auktion
GikMio
2025-07-11 12:18
1

Enda handväska jag ägt genom åren är "polsk attacheväska". Den funkar bra ännu..Det är jag och Sven Melander 😊

Fornöga
2025-07-11 12:21
1

#8 Du kan nog inkludera Göran Persson i sällskapet. 😊

Mona Sahlins och Wanja Lundby-Wedins lyxväskor är rena budgetalternativen. I alla fall jämfört med förre S-ledaren Göran Perssons portfölj - den kostar 57000 kronor. - Vi har blivit jämförda med Hermès i Paris, säger Inger Sandlund på Bölebyns garveri som gjort den exklusiva portföljen.
GikMio
2025-07-11 12:23
2

#8 Förutom att bära runt allt i en plastpåse, så hade jag i ungdomen en midjeväska. Var ju menat för en dryckesflaska när man var ute och sprang, men den funkade som en handväska också. Fick plats med plånbok, nycklar, mobil osv.

Fornöga
2025-07-25 14:32
1

#1 ff Norske fotbollsstjärnan Erling Haaland har investerat i väskor från
Hermès Birkin till sig och sin sambo. Hans kostar åtskilliga hundratusen medan hennes går loss på 4,3 miljoner. Enligt en moderedaktör stiger ibland väskorna i värde snabbare än både aktier och guld, säger en moderedaktör.

#10 Vad gav du för din plastpåse, Mio? 😁

Erling Haalands flickvän har fått en semesterpresent. Den norska anfallstjärnan har köpt en väska – värd 4,3 miljoner kronor.
  • Redigerat 2025-07-25 16:08 av Fornöga
Carmarino
2025-07-25 16:14
2

#11: Använder inte handväska särskilt ofta, men såvitt jag minns kostade inte någon av de jag mer än högst några hundralappar. 😊

Bo§e
2025-07-25 21:14
2

Handväskor ligger utanför min värld, men min första skolväska var av mörkblå smärting, med en Ferrari formel-1-bil tryckt på ena sidan….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2025-08-02 14:07
1

#7 Köparen av den ikoniska Birkinväskan har trätt fram. Det visar sig vara den tidigare japanske fotbollsspelaren Shinsuke Sakimoto.

Källa.

Tidigare i juli såldes Jane Birkins personliga handväska för 78 miljoner kronor. Nu har köparen trätt fram – det är den tidigare japanske fotbollsspelaren Shinsuke Sakimoto, rapporterar CNN. – Det var det dyraste köpet jag någonsin gjort, säger japanen.
  • Redigerat 2025-08-02 14:07 av Fornöga
Fornöga
2026-06-12 15:31
1

#14 En annan fotbollsspelare som tydligen gillar dyra handväskor…🙄

Erling Haalands, 25, handbagage väcker reaktioner. Det är nämligen ingen billig historia den norska stjärnan bär runt på. Prislappen för en begagnad variant lan
Carmarino
2026-06-12 15:35
1

#15: Ser honom överallt nu, eftersom han gör reklam för Synsam. Var nere i stan och skulle hämta ut nya glasögon, och väggarna var nästan tapetserade med reklamskyltar med honom på. 😊