Lucia genom tiderna
På Sverige Vår Historias sidor på Facebook finns mycket om Luciatraditioner och helt underbara Luciafoton, se:
https://www.facebook.com/SverigeVarHistoria/posts/1506889896026979
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Intressant sida 🙂
Mina egna nostalgiska minnen av Lucia.. Varje luciamorgon var lektionen inställd då vi istället fick gå till sporthallen ( där jag bor ligger sporthallen och skolan intill varandra ) för att uppleva en timme långt luciafirande. När jag var yngre så avbröts undervisningen då vi fick besök av Lucia med tärnor i klassrummet.
Ett minne jag har från en Luciamorgon; jag jobbade då på råvaruförrådet på ett större företag i livsmedelsbranschen. Lucian och hennes tärnor hade just börjat sjunga då en bullrig maskin med automatstart plötsligt satte igång 😮… de blev överraskade, men fortsatte ändå sjunga 👍, och efter en liten stund stannade maskinen.
2025 En tråd som länge legat nere, men som det ju passar bra att damma av just nu. Här är en länk för den som vill fördjupa sig i Lucias historia.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-12-09 08:50 av Fornöga
"Sveriges Lucia" var en på sin tid uppmärksammad tävling. Den upphörde 2012, men fortfarande utses lokala Lucior på olika håll i landet, och Finland korar fortfarande årligen sin Lucia.
Det var länge sedan jag firade lucia, men förr hände det att jag själv var lucia. Detta är nog första gången det hände. Den sista gången var någon gång i början av 1980-talet och det var på jobbet. Kommer ihåg att jag fick kamma stearin ur håret flera dagar efteråt. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6 😊
Här är ett luciatåg i slutet av 1950-talet. Där är jag dock inte med.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#8 Bedårande! Och mer äkta än Idol på TV…😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad vore väl en Luciatråd utan Luciasången?
Lucia- från Grums? Ja, med Selma Lagerlöfs "Luciadagens legend" som läsning och med hjälp av lite fantasi är allt möjligt. 😉
I dessa Nobelprisdagar hör det till att pristagarna och deras familjer uppvaktas på sina hotellrum av Stockholms Lucia med följe, och det har genom åren berättats (skrönor?) om vettskrämda pristagare. Fast högst sannolikt har de informerats i förväg om att Luciatåget skulle dyka upp.
Påminner mig om min skoltid, när lärarna skulle uppvaktas i sina lägenheter i lärarbostaden på Luciamorgonen. Allt skulle givetvis vara diskret, men lärarna gick och log i mjugg dagen innan, väl medvetna om vad som förestod, sedan hörde det förstås till spelet att de skulle verka totalt ovetande när tåget intog deras hem nästa morgon. 😉
#12 Apropå Nobelpriset och Lucia så har ögruppen Saint Lucia producerat en pristagare i form av poeten och dramatikern Derek Walcott (1930-2017), som tilldelades litteraturpriset 1992.
#12: Kan inte minnas att vi någonsin lussade hos någon lärare. Allt luciafirande skedde på skolan.
#14 Apropå läraruppvaktning på Lucia- det här gänget var oerhört efterhängsna…😉
Länken är från 2016, så de har kanske slutat av naturliga skäl vid det här laget…
- Redigerat 2025-12-10 11:10 av Fornöga
#15: Tja, vem vet. Lärarinnan kanske är en pigg och frisk 84-åring vid det här laget. 😊
#16 Ja, det kanske kommer en uppdatering i någon tidning i samband med 50-årsjubileet nästa år. 😊
- Redigerat 2025-12-10 11:40 av Fornöga
Varje Luciadag hör det till att landets äldsta Lucia blir inofficiellt korad- för några år sedan var det en 104-åring som knep titeln, slår någon det i år? Om gammellucior och andra ljusdrottningar handlar den här artikeln från förra året.
#18: Med tanke på att den första kända svenska lucian var en man, så var nog rektorn lite fel ute när hon förbjöd Freddy att vara lucia. 😊🕯
#4 Mer att läsa om henne som det hela handlar om. Lucia har rätt många att värna speciellt om: "Sankta Lucia är skyddshelgon för synskadade, blinda, sjuka barn, bönder, f.d. prostituerade, glasmästare, chaufförer, sjuksköterskor, sadelmakare, skräddare, vävare, knivsmeder, sekreterare, notarier, vaktmästare och dörrvakter."---
- Redigerat 2025-12-12 19:14 av Fornöga
Luciamorgon från Visby klockan sju i morgon bitti på SVT1. Sent kvällsvakna alternativt tidigt morgonpigga kan dock se programmet från klockan 02.00 i natt på SVT Play.
#5 Mer om den finska rikslucian.
"Dagens luciatåg fick sin nuvarande form först under mitten av 1900-talet.
I Dalarna nytolkas en lokal luciatradition med äldre anor: Dalarnas lussibrud, som ackompanjerad av tärnor och spelemän dansar ned längs altargången i folkdräkt", skriver DN. (Reservation för att artikeln blir lästlåst senare.)
"Lussefirandet i Sverige har gamla anor och traditionerna har skilt sig mycket åt beroende på vilken del av landet man tittar på. Det stillsamma luciatåget vi är vana att se i dag är långt ifrån det typ av lussefirande som förr fanns i Sverige.
– Grunden till allt det här är skämtsamma traditioner, berättar Lena Kättström Höök, etnolog, författare och före detta intendent på Nordiska museet. Man klädde ut någon på skämt och så drog man runt i byn.
I Sveriges bondesamhälle fanns luciatåg i många olika tappningar; drängar som klädde sig till lucia, stjärngossar som busade och tiggde brännvin, spelemän som reste mellan gårdar och uppträdde och även, som i Dalarna, lussibrudar klädda i bröllopskläder. Dessa traditioner fanns främst i Västsverige och var inte allmänna över hela landet."---
"Det finns en trygghet i att kunna återuppleva traditioner i samma format som man upplevt dem sedan man var barn. Nytänkande kan skapa förvirring och rädsla för att kultur som betyder mycket är på väg att försvinna. Men Höök förklarar att det snarare är det statiska och repetitiva som dödar traditioner, och att förändring i själva verket är det som är avgörande för deras överlevnad.
– Det ligger i traditioners natur att det finns en ständig förändring, för annars skulle de ju dö ut, säger hon."---
Gårdagens Karlavagnen på SR ägnades åt lyssnarnas Luciaminnen. (Går att höra i efterhand.)
#24: Ett fint program!