Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: tvtv-nostalgi
Läst 138 ggr
[GIKmio]
4

TV-nostalgi: Pistvakt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pistvakt sändes i SVT mellan åren 1998-2000. Serien handlade om dom tre bröderna Marklund, Sven-Erik (Sven-E), Jan-Erik (Jan-E) och Olof (Olle) samt några karaktärer till i den lilla byn Svartlien uppe i norr. Ordet "hojt" var något som var nytt för många. Rollerna som bröderna Marklund gjordes av Lennart Jähkel, Jacob Nordenson, och den nyligen bortgångna Tomas Norström. Jähkel var även bland annat med i Goda Grannar på 80-talet och senare c/o Segemyhr, Nordenson i Gynekologen i Askim och Norström i Smash. Jähkel och Norström var båda dessutom med i filmen Jägarna (1996) där båda gjorde varsin suverän roll.

• Redigerat 2026-10-03 14:44 av Fornöga
[Moon AppleGrey]
0

Har hela serien på dvd, men för den som inte har det och skulle vilja se den (för första gången eller utav nostalgi) så finns den tillgänglig på SVT:s öppet arkiv. 🙂

Vixxen
2

Pistvakt är bra!

En stor förlust här i dagarna.
Vila i frid Tomas. 🌹

[GIKmio]
0

Ni som gillar Norström kan även kolla in serien Smash från 1990 där han spelar tennistränare. En helgalen komedi. Han spelade även pappa till Tanja från Tv4-såpan Tre Kronor i filmen Reine och Mimmi i fjällen. En film som innehöll en del karaktärer från den serien. En film som dock ansågs av vissa filmkritiker som en kalkonfilm.

#1 Alla SVT-serier som är populära från förr finns på Öppet Arkiv 👍

[GIKmio]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En till, en till, en till och en liten till 😊 En sup hembränt i plåtburk. Det är Hojt det 👍

Tarotstollan
0

Jag såg första och kanske andra avsnitten men tyckte det var så dåligt så jag slutade titta på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

SVT Play har till och med en ny rubrik som heter "Vi minns Tomas Norström". Där finns både Pistvakt, Höjdhoppar'n, Smash, Som man ropar, Fasadklättraren, Min vän Percys magiska gymnastikskor och Zonen. Har inte sett någon av dem faktiskt. Jo förresten, tror jag såg några avsnitt av Smash när den visades första gången. Pistvakt har jag bara sett delar av. Inget jag fastnade för, även om den är kult. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Moon AppleGrey]
0

#6: har sett fasadklättraren, men tyckte inte den filmen var riktigt min grej.

[VSK]
0

#7:

Jag tyckte Fasadklättraren va super. Håller P P P P P P Per Oscarsson väldigt högt 🙂

[Moon AppleGrey]
1

#8: Ja, den var inte dålig, va, men inte min typ av film helt enkelt.
Jo, Per Oscarsson var bra i det mesta. 😁

[VSK]
0

#9:

Tror Robert Gustavsson tog stammandet av Per Oscarsson.

Carmarino
0

#10: Var det inte från Ingmar Bergman han fick det?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[VSK]
1

#11:

Om så är fallet så minns jag fel, men känner mig hyfsat säker på att Gustavsson sagt så i intervjue (om Oscarsson). Jag får försöka googla på saken sen.

Carmarino
0

#12: Han har kanske tagit lite från var och en av dem? Vad jag minns parodierade han Bergman några gånger. Vill minnas att det var i några reklamfilmer. Fast mitt minne är ju inte det bästa förstås. 😊

[VSK]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13:

Du har antagligen rätt och jag minns fel, men har iaf skrivit till "Robban" på fb och frågat. Hoppas han får tid att läsa frågan samt svara på den.

Carmarino
0

#14: Då får vi vänta och se. 🙂

[GIKmio]
0

Vad har Per Oscarsson med Pistvakt att göra? 🤔🙂

[Moon AppleGrey]
0

#16: I en tidigare kommentar togs det upp en del filmer Tomas Norström medverkat i, däribland Fasadklättraren, som även Per Oscarsson hade en roll i.
Därför blev det tal om Oscarsson.

[VSK]
0

#15:

Är ju fredag idag så……

[VSK]
0

#16:

Han gillade slalom 😁

(såg du fått svar på din fråga).

[GIKmio]
1