Iggy Pop
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iggy Pop får Polarpriset 2022 (tillsammans med Ensemble Intercontemporain).
Ursprunglig rubrik "Iggy Pop får Polarpriset 2022" ändrat 261004 för att vidga ämnet. /medis
- Redigerat 2026-10-04 10:08 av Fornöga
#0: Trevligt att ha hört talas om åtminstone en av pristagarna. Det är inte alltid det händer. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Ja, punkikonen som blivit pensionär är ju ett välkänt namn. Fast jag känner inte till så mycket om honom, så det blir till att läsa in sig med Sinding-Larsens artikel på SVT.
#2: Känner inte heller till så mycket om honom, men vet åtminstone vem ha är. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har aldrig hört någon låt, men hört namnet i flera decennier.
Åh det var ett bra val🙂
Minns att jag tyckte "the passenger" var grymt bra . Är bra…
/Maria
- Redigerat 2022-02-08 11:22 av Maria
#5: Ja, det är nog en av de få låtarna med honom jag känner till. 😊
Jag började läsa tidningen OKEJ 1984 och fram till 1988 ungefär. Jag tror Iggy Pop umärksammades i den tidskriften emellanåt då. Så nostalgi väcker denna artist för somliga..
Iggy Pops riktiga namn är James Newell Osterberg. Efternamnet låter ju lite svenskt, och det beror på att hans far adopterades av en svensk-amerikansk sjuksköterska som hette Osterberg. Hans far har annars engelskt och irländskt påbrå och hans mor har norskt och danskt påbrå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Iggy_Pop
Den 10 juni har han en spelning på Filadelfia i Stockholm. Förra året medverkade han på en nyinspelning av förra årets Eurovisionvinnare Måneskins låt "I wanna be your slave".
- Redigerat 2022-02-08 16:28 av Carmarino
2026 "#6 The Passenger" omnämns flera gånger i tråden. Hörde i morse ett intressant radioinslag om låtens tillkomst.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-10-04 10:05 av Fornöga