Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettfilm
Läst 318 ggr
[GIKmio]
2

Jönssonligan 40 år

Den 4 december var det 40 år sedan den första filmen i filmserien om Jönssonligan hade premiär-Varning för Jönssonligan. Ikväll sänds programmet Lysande Jönssonligan-40 år på TV4 med start kl. 20:00 och därefter kl. 21 visas Varning för Jönssonligan.

• Redigerat 2021-12-26 14:29 av [GIKmio]
Carmarino
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan inte minnas att jag har sett en enda Jönssonligan-film faktiskt. Har sett delar av den, och delar av den danska förlagan "Olsen-banden". Det här är min favorit från den. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Tarotstollan
0

Jag har sett alla filmer och de är småkul!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
0

Gillade de första Jönsson-ligan filmerna, men den om Mallorca var mindre kul.

[GIKmio]
0

Det finns några roliga scener jag minns. Bland annat gubben som Jönssonligan svepte in med gips och när Sickan gosade med Vanhedens sko 😁

Fornöga
1

Se upp för Jönssonligan (2020) sänds på TV4 ikväll 21.30.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

GikMio
1

#5 Jag tycker att det gick nerför när Gösta Ekman tackade för sig. Visserligen höll filmen med Peter Haber måttet. Men dom senare kunde inte ens Stellan Skarsgård och Johan Ulveson ro i hamn. Den senaste med Henrik Dorsin ska man inte ens tala om. Visserligen såg jag bara halva filmen 🙂

Fornöga
1

Såg i TV-bilagan från en kvällstidning att den senaste filmen fick 4 plustecken, vilket är mycket för en Jönssonfilm. Fast jag vet inte om jag kommer att se den- troligen inte.

• Redigerat 2023-01-13 17:50 av Fornöga
GikMio
2

#7 Folk får tycka vad dom vill, men Jönssonsligan är för mig Gösta Ekman, Ulf Brunnberg och Björn Gustafsson ( den äldre )

Fornöga
1

Jag har, tror jag, bara sett en film med Jönssonligan, och det gav ingen mersmak dessvärre. Tänkte i alla fall se den nya filmatiseringen igår, men jag somnade tyvärr i första reklampausen och stängde av. Fast det var nog i rättvisans namn inte filmens fel.

GikMio
1

Jag tänkte se dom äldre filmerna under julen för det var länge sedan jag såg dom. Men det blev inte så.

Fornöga
1

Jönssonligans nya laguppställning på bild.

Jönssonligan bio julen 2024 Robert Gustafsson Charles-Ingvar ”Sickan” Jönsson Jonas Karlsson Vanheden Jennie Silfverhjelm Doris Anders Jansson Dynamit-Harry
  • Redigerat 2023-12-12 11:42 av Fornöga
Carmarino
1

#11: Ibland undrar jag om det verkligen inte finns någon annan än Robert Gustafsson när regissörer ska tillsätta rollerna i filmkomedier. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

#12 Vet inte om han skämtade när han berättade om rollen: "- Detta är ett uppdrag som både hedrar, kittlar och skrämmer. Underbart helt enkelt. Att nu få plocka det mest älskvärda ur dessa klassiska karaktärer och skapa nya, men ändå gå tillbaka till själva essensen av denna liga som svenska folket tagit till sina hjärtan", sade han i en intervju med Moviezin i höstas.

Förr i tiden ville skådespelande herrar i en viss ålder spela "Hamlet", idag siktar dom på att bli "Sickan"….😏

EXKLUSIVT: ”Detta är ett uppdrag som både hedrar, kittlar och skrämmer” säger skådespelaren.
  • Redigerat 2023-12-12 13:28 av Fornöga
Fornöga
1

Ulf "Vanheden" Brunnberg har vunnit en tvist om varumärket "Dynamit-Harry" och vill nu stoppa den kommande Jönssonligafilmen.

Källa

Skådespelaren Ulf Brunnberg vill stoppa nya ”Jönssonligan”-filmen. Det meddelar han efter att ha vunnit en tvist om varumärket ”Dynamit-Harry” i Stockholms tingsrätt på tisdagen. – Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, säger Brunnberg.
GikMio
1

#14 En riktigt rolig farbror i min barn och ungdom. Inte bara i Jönssonligan utan i flertal tv-sända teaterfarser och även tv-farsen Sjukan. Fick ett genombrott som ung i Markurells i Wadköping på 60-talet..Varje gång han dyker upp är det något negativt och kritiskt. Han känns idag som bitter.

Fornöga
2

#15 Ja, det här är patetiskt! Förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna göra nya versioner av Jönssonligan- det är väl inget filmiskt storverk heller? Har svårt att tänka mig motsvarande diskussion om Olsenbanden i Danmark.

För övrigt kanske vissa källor övertolkat domstolsutslaget enligt den här krönikan.

Ulf Brunnberg har vunnit en varumärkesstrid om Dynamit-Harry, trumpetar pressen. Det är kvalificerat nonsens.
GikMio
1

#16 Lade sig även i och skapade en debatt om nya Saltkråkan. Vilket publicerats i något inlägg här. Det är lysande Sickan 😏

Carmarino
1

#16: Lite komiskt är det att Aftonbladet slår sig för bröstet och skriver:

Ulf Brunnberg har vunnit en varumärkesstrid om Dynamit-Harry, trumpetar pressen.
Det är kvalificerat nonsens.

För att i artikeln under skriva:

Det finns inga besked kring nya Jönssonligan-filmen sedan skådespelaren Ulf Brunnberg fått rätt till varumärket ”Dynamit-Harry”.

Fornöga
1

#18 Ja, Cantwell ger även "de sina" en släng av sleven genom att länka till den artikeln. ("…Aftonbladet publicerade en text från TT i vilken skådespelaren deklarerade att han nu ska försöka stoppa den film om Jönssonligan som har planerad premiär på juldagen 2024.")

• Redigerat 2024-09-13 08:39 av Fornöga
Fornöga
1

Premiär för "Jönssonligan kommer tillbaka". Verkar som om filmrecensenterna undrar "varför", men Jönssonisterna lär väl bänka sig i biosalongen ändå. 😏

Det strösslas med referenser till tidigare filmer – men snålas med saker som intrig, humor och begripligheter. Carolina Hainer är inte imponerad av ”Jönssonligan kommer tillbaka”.
  • Redigerat 2024-12-06 11:48 av Fornöga
GikMio
2

Bryr mig inte så mycket om filmrecensenter längre. Jag tittar och drar min egen slutsats. Dessa och filmpubliken brukar dessutom ofta tycka olika 😊

Fornöga
1

#14 Inget nytt under solen: nu är Brunnberg arg igen…😏

Den nya Jönssonligan-filmen hann knappt släppas innan en gammal konflikt om filmserien blossade upp igen. <a href="https://www.tv4.se/artikel/10JJm00ymtzi4yfDTcEl7Z/aennu-en-joenssonliganfilm-da-rasar-brunnberg-igen-lat-liket-vara" id="link-ad47288ad03cfabe4720443ddcf93784">TV4 Nyheterna</a> var snabba med att ringa Ulf Brunnberg, som försökt stoppa tidigare Jönssonligan-filmer. Och han är arg även denna gång.<br/>– Jag anser att det är smutsigt. Jag skäms över hela konceptet, säger han till TV4.
Carmarino
1

#22: Om flera gjorde som herr Brunnberg så kanske det hade kommit lite nya filmer istället för ändlösa nyinspelningar av gamla filmer. 😉😁

[Hayabusa-0001]
2

Ja, hur vore det med lite nyskapande istället?
De gamla filmerna har sin plats, men dags att vända blad. Anser jag.

Fornöga
1

#14 ff "Författaren Rolf Börjlind skrev manus till fem av de sex första filmerna i Jönssonligan-serien. Till TV4 Nyheterna skriver han att han kan förstå Ulf Brunnbergs ilska", rapporterar GP.

”Jag kan förstå Brunnberg och hans konstanta upprördhet, mjölkandet av Jönssonligan har ju pågått i decennier”, skriver Rolf Börjlind till kanalen.

Däremot skriver han att Jönssonligan är ett avslutat kapitel för honom."

Ulf Brunnberg är redo att gå till domstol för att stoppa den nya Jönssonligan-filmen som annonserades förra veckan. Nu får han stöd i sin kritik från en av ursprungsförfattarna, rapporterar TV4 Nyheterna.
  • Redigerat 2025-04-19 17:53 av Fornöga
GikMio
1

#25 Rolf är över 80 år nu..Han skrev även manus till Beck. Och skrivit manus till andra filmer tillsammans med sin yngre hustru Cilla.

GikMio
1

Mikael Ekman berättar om när han regisserade Jönssonligan i Tajmat och Klart.