Covers
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Original brukar vara bäst vad gäller gamla låtar men det finns många bra covers. Har ni några bra förslag?
Tidigare tråd om covers finns här.
- Redigerat 2024-11-12 17:59 av Fornöga
Finns ju lite att välja på! Leon Russells fina "A song for you" gillar jag även i Ray Charles version.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
I Will Always Love You gör Whitney Houston väldigt mycket bättre än Dolly Parton, även om hennes version inte är dålig heller.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En senare version av en stor 80-talshit.
Låten You never can tell tycker jag att Robin Bailey i Sven-Ingvars gör mycket bättre än upphovsmannen Chuck Berry.
#3 En annan stor 80-talshit. Bryan Adams Heaven funkade bra. Men Alphavilles Forever Young i disco och technostil känns lite som rena låtmordet 😁
Europes The Final Countdown från 1986 och en av svensk musiks största framgångar. Ryser av denna cover 🙂
Joe Cocker and Jennifer Warnes version av "Up Where We Belong" från filmen "En officer och gentleman" blev ju en stor framgång 1982. Det var Jack Nitzsche och Buffy Sainte-Marie som skrev låten.
Något år senare kom en gospelversion med BeBe & CeCe Winans, och man behöver inte vara religiös för att tycka att de gjorde den gudomligt bra.
- Redigerat 2023-02-17 17:25 av Fornöga
Vi hade en liknande tråd härom året. Men det är kul att återuppleva denna när nya medlemmar startar upp. Sedan är det väl ingen partystämning här när det är fredagskväll och folk levererar partyhits i form av covers. Tyska Blue Lagoon med en hit av Dionne Warwicks dunderhit Heartbreaker från 1982 eller 1983 ..
- Redigerat 2023-02-17 19:09 av GikMio
The Glory of love av Billy Hill spelades först in på skiva av Benny Goodman 1936 och har därefter gjorts i en mängd versioner och förekommit i några filmer. När Otis Redding spelade in den 1967 lät den mer innerlig jämfört med tidigare käcka framföranden.
Också bättre än originalet enligt min åsikt. Länkar till originalet för den som vill bedöma själv.
#10: Håller helt klart med dig där. Fast jag är väl lite partisk - köpte ju till och med skivan en gång i tiden. 😄
Såg dem uppträda minst en gång. Är lite osäker på om jag såg dem fler gånger, men den ena gången minns jag säkert. Det var fullt ös medvetslös hela tiden. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En av de bättre covers jag hört, som verkligen är bra framförd.
Originalet är fortfarande orginalet, dock.
"Det är inte så jädra lätt att göra covers på sig själv", sa Sven-Erik Magnusson när Sven-Ingvars fick en grammis för "På begäran" 1990.
#12 Nu får jag erkänna min okunskap om hårdrock: vilka var det som gjorde originalet? 😏
#13 De nyinspelningar Sven-Ingvars gjorde på 90-talet, av gamla hits från 60-talet, tycker jag är att föredra framför originalen.
The Final Countdown har många försökt sig på att göra covers på, men originalet står stadigt. Gitarrekvilibristen Erja Lyytinen (som jag f.ö. hade förmånen att se live på Åmåls Bluesfestival för några år sedan) nöjer sig med att sjunga i denna rätt lyckade coverversion.
Den här tycker jag också är bättre än originalet.
#13 Blue Öyster Cult gjorde originalet.
Min stora favorit.. Judas Priest cover från 80-talet på en klassiker från 50-talet..
#16 Originalet på Joe Babcocks låt spelade Stonewall Jackson in 1964 och kom som högst åtta på Billboards countrytopp.
- Redigerat 2023-02-25 08:11 av Fornöga
#12 och #17
Astronomy med Blue Öyster Cult är en fantastisk låt av en väldigt bra grupp.
#20 Ja, mycket bra grupp. Kända för sina mystiska texter stundtals.
#21 ”On your feets or on your knees”
Lyssnade jag och en kompis på oerhört mkt under slutet av 70-talet.
Ett favoritalbum som håller än idag👌🏼
#22 Konvolutet är i en klass för sig 😊
#0: Inte en cover utan snarare en hyllning, men de lyckades göra en underbar låt underbarare.
Var gång jag ser denna video får jag själv tårar i ögonen.
Led Zeppelins Stairway to heaven.
❤️
Vänlighet & Respekt = vinnande koncept
Mycket bättre än upphovsmannen Bob Dylans version om någon frågar mig.
#24 Den versionen är makalös.
/Maria
"Living next door to Alice" spelades väl först in av den australiensiska gruppen New World. Men jag föredrar Smokies version.
På Blackmore´s Nights album Autumn Sky (2010) fanns två svenskskrivna låtar: Highland av Peter och Nanne Grönwall, samt Journeyman av Mats Werner och Py Beckman, hos oss mer känd som Vandraren i Nordmans version.
Fast det tar en stund i den här inspelningen innan man känner igen den sistnämnda låten här…
- Redigerat 2023-03-28 16:06 av Fornöga
Luke Combs version av Tracy Chapmans Fast Car har fått utmärkelsen både som årets sång och singel vid the Country Music Association Awards i Nashville. Därmed blev Tracy Chapman den första svarta kvinna att tilldelas priset i kategorin årets låt på galan. Hon spelade själv in Fast Car för 35 år sedan.
- Redigerat 2023-11-11 15:43 av Fornöga
Veronica Maggios version av "Il ragazzo della via Gluck"/"Lyckliga gatan" från 2017 gillar jag.
"Il ragazzo della via Gluck" spelades in 1966 av Adriano Celentano som gjorde musiken, texten skrev Luciano Beretta och Miki Del Prete.
Svensk text till "Lyckliga gatan" som Anna-Lena Löfgren hade en stor hit med 1967 skrev Britt Lindeborg.
#30: Den är bra i de flesta versioner.
Cascadas coverversion 2006 blev en stor hit precis som Maggie Reillys originalversion 1992.
Norska black metal bandet Dimmu Borgirs cover på Deep Purples comeback 1984. Perfect Strangers.
Kazakstan ser man inte dagligen i dessa trådar, men här är Made in KZ med en cover av Joe Dassins "Et si tu n'existais pas". Stränginstrumentet heter dombyra.
- Redigerat 2024-01-21 15:50 av Fornöga
James Taylors uppbromsade version av Del Shannons "Handy Man" tycker jag blev lyckad.
Gyllene tiders svenska version av klassikern California Sun, nämligen Tylö sun, anser jag vara snäppet bättre än originalet.
En sångerska gick bort nyligen och var förknippad med originalet. Twisted Sisters cover från mitten av 80-talet är bra.
Ednaswap från Los Angeles skrev och spelade in "Torn" 1995. Fyra år senare fick Natalie Imbruglia en stor hit med låten, och här kommer en senare cover som också låter bra ("tipstack" till Musik iFokus!) med Hands like houses från 2014.
Fadostjärnan Ana Mouras cover från 2013 av Joni Mitchells "A case of you" tycker jag gör sig bra här.
En låt jag tänkte publicera i julas. Ison & Fille med Tänd ett ljus från Så mycket bättre 2015. Tänkte att Strömstedt skulle bli först att säga att detta var den sämsta cover/tolkning jag hört men det hände inte 😁 Dom var med i drama/komediserien Leende guldbruna ögon på SVT en gång i tiden och minns dom som roliga i den serien 🙂
#40: Nej, de stackars artisterna måste sitta där och le och se ut som om de tycker deras förvanskade låtar är jättebra, fast många av dem förmodligen helst skulle vilja säga "du har förstört min låt pucko". 😁
#41 Lär dröja innan Bert ställer upp upp med covers med låtar han var verksam inom. Med en en halv semla i munnen. Fy-fan vad dåligt 😂
#42 Apropå Bert. Hans cover på Lazy Bums i ESC 1987. Lät för d-jävligt. Men han var förkyld och torr i halsen dan till ära. Säga vad man vill men den mannen bjuder på skratt och humor.
#43 Den var faktiskt bra. Men han gillar att djävlas med folk och gillar nog mothugg. En fin cover är Tommy Körbergs Som en bro över mörka vatten som är svensk cover på Simon&Garfunkels Bridge over troubled water
- Redigerat 2024-02-27 00:08 av GikMio
When You Say Nothing At All av Paul Overstreet och Don Schlitz med Keith Whitley toppade Billboards countrylista på självaste julafton 1988, och 1999 förde Ronald Keating upp låten som listetta i Storbritannien. Däremellan, 1995, fick Alison Krauss sin första placering bland de tio första på Hot Country Singles Sales där hon kom tvåa, och hennes version fick också CMA-priset för "Årets singel" samma år.
121 Hyllningskonserten för ABBA på SVT igår innehöll, "in my humble opinion", en del fina tolkningar såväl som rena magplask. (Molly Sandén, Maja Francis, The Tallest Man on Earth, Albin Lee Meldau och Seinabo Sey hörde till de som jag gillade, Maja Ivarsson och The Soundtrack of Our Lives gick inte hem här.) På det hela taget bevisade det väl den gamla sanningen att ABBA är svåra att göra covers på. eftersom originalen är så bra.
Vera Lynns version från 1979 av huvudtemat för konserten gillar jag- den "når genom rutan" som det brukar heta. Dame Vera visade genom frasering och kroppsspråk att hon gjort låten till "sin".
- Redigerat 2024-04-07 09:38 av Fornöga
#46: Tittade inte på konserten för jag tycker sällan det blir bra när artister gör sin egen "tolkning" av en annans låtar. Det finns undantag, men de flesta misslyckas.
#47 Enstaka nytolkningar kan vara intressanta, men när man kör "en hel låtkatalog" som igår kan det bli lite tårta på tårta. Fast publiken på plats verkade minst sagt entusiastiska, lika påtända som de på hockeyläktarna som tycker att det är spännande att synas i bild…
Melanie Safka får sätta ord och ton på det hela. 😉
- Redigerat 2024-04-07 09:47 av Fornöga
Dan Fogelbergs version anno 1990 av Cascades hit Rythm of the rain från 1962 gillar jag.
- Redigerat 2024-04-13 08:28 av Fornöga
Heatwave
Först Martha & the Vandellas, därefter Cilla Black, och sedan otippat The Who , som släppte en cover på denna fina gamla motown-rökare….tror att det var 1966…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#50 Apropå Marthacovers så kom en annan otippad sådan när Mick Jagger och David Bowie dök upp med "Dancing in the streets" på Live Aid 1985.
- Redigerat 2024-04-19 08:45 av Fornöga
#51: Ja, den var verkligen otippad. Jag minns när den musikvideon dök upp i tv-rutan….
Rolling Stones' allra första skivinspelning, 1963, var en cover på Chuck Berry's "Come On".
Minns att jag åkte på min röda Puch och köpte denna singel så fort den låg i skivaffären….! Och jag har den faktiskt kvar…..🙂
Femtio år efter att Björn Skifs toppade Billboardlistan med sin cover av "Hooked on a feeling" gör The Hives sin egen tolkning av låten. Jag föredrar nog de gamla versionerna av den.
https://www.svt.se/kultur/the-hives-tolkar-hooked-on-a-feeling
#54 The Hives från Fagersta är annars riktigt bra partyband. Riktigt ös.. Nu fick jag reda på att låten kom redan 1968. Jag har alltid trott Skifs och dom andra gjorde originallåt.
#55: Nej Skifs och Blåblus var inte först, men de var först med "Ooga-Chaka Ooga-Ooga". 😊
#56 Var inte Jonathan King tidigare ute (1971) med "ooga-chakka"?
- Redigerat 2024-05-25 13:19 av Fornöga
#57: Jo, kanske det.
I Wanna Be Your Man - Rolling Stones
Rolling Stones gör en cover på en Beatleslåt…?
Nästan naturlagsvidrigt (då), men det hände faktiskt, och redan 1963….
Litet brôtigare än Beatlesversionen förstås…🙂
- Redigerat 2024-05-26 12:24 av Bo§e
En låt som Bob Dylan legat bakom i en cover med Noel Gallagher som var med i Oasis. Mest ihågkommen med Manfred Mann..
Dom var i samma ålder David Bowie och Ian "Lemmy" Kilmister och dom gick bort båda inom loppet av två veckor vid årsskiftet 2015-16. Två olika musikstilar, men dom respekterade varandra ändå. Lemmy och Motörheads cover på Bowies hitlåt Heroes.
Cry To Me
Först inspelad av Solomon Burke, 1961:
https://www.youtube.com/watch?v=h1U2GfCGIEs
….och Rolling Stones, 1965
https://www.youtube.com/watch?v=iXGmfduE52M
….och Pretty things, också 1965:
https://www.youtube.com/watch?v=wBE1W3L25KI
- Redigerat 2024-05-28 10:14 av Bo§e
Come Tomorrow
Marie Knight spelade in den 1961:
https://www.youtube.com/watch?v=BCINeSdfWlE
Manfred Mann gjorde en cover, 1965:
https://www.youtube.com/watch?v=pq-N3oELp9o
Manfred Mann's version snurrade på många skivspelare hos modsen…🙂
Paul Jones var då en av ikonerna….
- Redigerat 2024-05-28 10:46 av Bo§e
Not Fade Away
Buddy Holly spelade ursprungligen in Not Fade Away 1957.
https://www.youtube.com/watch?v=NN2L84dvoag
Rolling Stones plockade upp låten 1964, vilken blev en hit:
https://www.youtube.com/watch?v=gIKfN3CuFXA
Låten kom med The Arrows 1975, men 1982 kom versionen med Joan Jett. En av pionjärerna bland kvinnliga tunga rocksångerskor. En riktig 80-talsklassiker och hockeydänga under flertal decennier.
Svenska sångaren Johan Boding har turnerat med covers på brittiska rockbandet Queen. Han är stundtals väldigt lik Freddie Mercury.
- Redigerat 2024-05-29 21:22 av GikMio
#66 Många anser dock inte detta som cover utan tribute. Där man hyllar artister med att låta likadant.
Mule Skinner Blues
Baserad på Jimmie Rodgers' originalversion från 1930 (och kanske ytterligare några mellanled), spelade Streaplers in en cover på låten, 1964, och det blev en dunderhit här i Sverige.
Den snurrade på många skivspelare och rullbandspelare, och spelades flitigt i radion, parallellt med Beatles, Stones m.fl….
https://www.youtube.com/watch?v=lR8HXAdDvDs
Originalet med Jimmie Rodgers, 1930:
https://www.youtube.com/watch?v=SQ0ppOZ967k
- Redigerat 2024-05-31 18:56 av Bo§e
Bröderna Herrey uppmärksammades tidigare under våren då det var 40 år sedan dom vann ESC. Samtidigt under dom gyllene skorna , förlåt gyllene åren i mitten av 80-talet var dom även kända för Varje liten droppe regn som var skriven av Tim Norell, Ola Håkansson och Ingela Forsman. Som Ankie Bagger senare gjorde cover på. People say its in the air.
En sån där låt som man får go gåshud av. Låten The Days of pearly Spencer skrevs redan 1967 av nordirländaren David McWilliam, men 1992 gjorde Marc Almond en cover som slutade med en megahit.
- Redigerat 2024-06-01 23:08 av GikMio
Shaggy och Ravyon- In the summer time (1995) En klassiker som jag tror det finns många av covers. Här i sommartid med smak av reggae, rhythm och blues.
- Redigerat 2024-06-12 19:30 av GikMio
Måste lägga in lite humor. Ernst-Hugo Järegård är en av våra största skådespelare genom tiderna. Denna såg jag i en annan tråd. En oerhört bra pratcover. Han pratade som när han läste in repliker till en pjäs på Dramaten 😊
#72 Peter Sellers var väl lite pionjär på det området, med sin tolkning av "A hard days night".
- Redigerat 2024-06-12 19:55 av Fornöga
#73 Fantastiska röster båda. Och deras cover på två olika låtar. Kanske inte blivit lika uppmärksammat om dom sjungit istället 🙂
Tages (!) gjorde en riktigt kompetent cover på Easybeat's hit "Friday On My Mind"
The Only Living Boy In New York skriven av Paul Simon fanns med på Simon and Garfunkels sista studioalbum, Bridge Over Troubled Water (1970). Låten har senare tagits upp av andra artister och fortsätter att göra så. Den engelska duon Everything but the Girl gjorde sin version av låten 1992, och den duger fortfarande tycker jag.
Hey Joe
Många minns nog låten, som blev Jimi Hendrix' genombrott på den internationella skivmarknaden.
Hey Joe har dock en äldre historia, och Hendrix' version är en ganska trogen cover av Billy Robert's inspelning från tidigt 60-tal.
It's All Over Now
Den som är tillräckligt "årsrik" minns säkert denna låt med Rolling Stones, som låg länge på listorna 1964.
Vad få tänkt på, är att Stones' gamla "rökare" är en direkt cover av en inspelning med Valentinos, som släppte den strax innan…..
#77: Trodde både Hendrix och Stones låtar var originalet. 😊
#79: Javisst. Då hade banden inte samma "press" att enbart spela in egenkomponerat material, som senare nästan blivit norm.
Det märks, inte minst, på Rolling Stones' tidigaste album, som är ganska välfyllda med covers av allehanda kända artister, främst inom de dåtida soul/r&b, och bluesfacken…
För att greppa ett par exempel ur högen, kan vi nämna "Time Is On My Side" med Irma Thomas, och Jimmy Reed's "Honest I Do", vars versioner Stones plockade upp och tolkade..
Time Is On My Side
https://www.youtube.com/watch?v=McOmcNwqprA
Honest I Do
https://www.youtube.com/watch?v=J5o6t4fNDi4
- Redigerat 2024-06-21 12:33 av Bo§e
#81: Ja, listan över covers kan göras lång, i synnerhet när vi diskuterar Rolling Stones.
Vi får inte glömma Howlin Wolf's "Little Red Rooster"……
The Animals' megahit "The House Of The Rising Sun", 1964, är inte heller något original.
Låten har gått i arv i många led, under väldigt lång tid.
T.ex. Josh White's version från 1942:
Gemensamt för Stones, Clapton och Animals med flera var att de var noga med att visa vördnad för sina förebilder.
#84: Ja, i dessa sammanhang är ordet "cover" en ganska klumpig term, som inte täcker in hela begreppet.
Man skall inte förledas att tro att det enbart handlade om "kopior" eller "låtstölder".
Dessa "covers" utgjorde snarare en homage till förebilderna.
- Redigerat 2024-06-21 13:18 av Bo§e
#85 Precis. Jag blev själv intresserad av originalmusiken genom de nämnda banden plus "I blueskvarter" med Olle Helander på radion.
#86: Ja, 60-talstolkningarna, och hypen kring de aktuella artisterna, väckte det historiska intresset hos många….🙂
Vi tar ett exempel till.
1966 gjorde Eric Clapton en närmast klassisk tolkning av Freddie King's "Hideaway" från 1961….
Hideaway - Freddie King 1961
https://www.youtube.com/watch?v=BEZJvyLGdwg
Hideaway - Eric Clapton (Bluesbreakers 1966)
https://www.youtube.com/watch?v=m9N8Qi6zLSU
- Redigerat 2024-06-21 13:34 av Bo§e
Även amerikanska W.A.S.P ville göra en cover på Rolling Stones på 80-talet ..Sångaren och basisten Blackie Lawless ( Steven Duren) Vilken sångröst
David Lee Roth var sångare i Van Halen 1974-85. En cover på Beach Boys direkt efter han blev soloartist.
David Lee Roth gjorde några covers åren efter Van Halen 1985-87. Här Tobacco Road av John D. Loudermilk från 1960.
#90: Tobacco Road har tolkats av många.
Den version jag minns bäst är den med Nashville Teens, 1964…🙂
Tror att den förekom på svenska listor ett tag….
- Redigerat 2024-06-28 16:36 av Bo§e
#91 Den är en sådan låt som tolkats mycket. Finns många sådana låtar. Där samtida artister gillat låten, eller fastnat hos yngre framtida artister i deras ungdom.
#90 Lite OT kanske, men jag blir lika glad jag ser och hör John D. Loudermilk nämnas- han var en förträfflig låtskrivare, och jag har flera av hans LP-skivor. Han hade inte så stor framgång med egna låtar som han framförde själv, men jag gillar flera av hans mera okända verk.
"Language of love" kom att spelas in av många artister och översättas till många språk, och där finns ju det bevingade uttrycket "obidobido" som är populärt i olika former i schlagersammanhang i vårt land. JDL spelade in originalet 1961, här är Bobby Stevens version inspelad ett år senare.
- Redigerat 2024-06-28 17:13 av Fornöga
Def Leppard som var stora på 80-talet och 90-talet med Waterloo Sunset. En cover på en låt med The Kinks från 1967.
"I Still Haven't Found What I'm Looking For" av och med U2 blev en stor hit 1987. Skotska gruppen The Chimes gjorde en cover 1990 som hamnade på de brittiska listorna. Sångerskan Pauline Henry gjorde senare solokarriär, samtidigt som hon tog examen som jurist med inriktning på immaterialrätt.
Rolling Stones spelade in åtskilliga covers, i synnerhet under de tidiga åren.
På den tiden var det inte ett dugg "skämmigt" att göra så, och många artister tolkade låtar ur sina skivsamlingar.
Ur mängden väljer jag Sam Cooke's fina "Good Times" från 1964, som även Rolling Stones spelade in senare under samma år.
- Redigerat 2024-11-11 20:09 av Bo§e
Jimmy Somerville känns väl igen på videon, och hon är jazzsångerskan Sarah Jane Morris.
The Communards hade framgång 1986 med sin cover av Don´t leave me this way, en cover av Thelma Houstons version, som i sin tur var en cover på Harold Melvin & the Nlue Notes orginal från 1975.
Prince skrev Nothing Compares 2 U för sitt band The Family och gav ut den på skiva 1985. Fem är senare gjorde Sinead O'Connor en framgångsrik cover på låten, den utnämndes bl.a. till "Årets singel" av Billboard.